ضرورت معرفی انقلاب به جهانیان از گذر ترجمه رمان های شاخص


ضرورت معرفی انقلاب به جهانیان از گذر ترجمه رمان های شاخص

محمدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی را باید از طریق ترجمه رمان به جهانیان معرفی کنیم ،گفت: آثار شاخص کشورهای جهان از سوی انتشارات داخلی در کمترین زمان ترجمه می شود اما این اتفاق برای کارهای شاخص ما نمی افتد.

«عباس محمدی» با بیان اینکه هنرمندان باید ترجمانی از هنر انقلاب اسلامی باشند، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: لازمه تحقق چنین امری ، تعریف دو وظیفه و رسالت است. یک بخش وظیفه هنرمند است که آن وظیفه شامل آفرینش هنری است. بخش مهم تر از مقوله آفرینش، وظیفه دولتمردان و سیاستگزاران است. مسئولان و سیاستگزاران باید از هنرمندان حمایت کنند. این مسئله بسیار مهم و موثر است.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه توجه ما در قالب جهانی شدن باید به رمان باشد، عنوان کرد: در معمولی ترین حالت، آفرینش رمان دو سال زمان بر خواهد بود. بر این اساس از نظر تامین معیشت باید پایگاه و جایگاهی باشد که پشتوانه هنر باشد. بخش مهم تر از آن، ترجمه رمان به زبان های زنده دنیاست؛ اینکه بتوانیم انقلاب اسلامی را به جهانیان عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی در زمینه ترجمه رمان به زبان های دیگر دارد در کشور می افتد که کم است. فکر می کنم مسیری که دوستان در این زمینه تجربه می کنند، موفقیت آمیز نیست؛ این در حالی است که آثاری که در غرب و دیگر کشورهای جهان تولید می شود در کمترین زمان ممکن از طریق انتشارات های داخلی ترجمه می شود و در دسترس عموم قرار می گیرد اما این اتفاق برای کارهای شاخص ما نمی افتد.

محمدی در پاسخ به این سئوال که چرا آثار شاخص ما ترجمه نمی شود، اظهار داشت: فکر می کنم یک بخش مربوط به سیاستگزاری باشد و مسئله دیگر این است که بخش خصوصی باید به این حوزه ورود پیدا کند. متاسفانه هم سیاستگزاران و هم بخش خصوصی در این زمینه تجربه ندارند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در پاسخ به این سئوال که حوزه هنری چه اقداماتی برای جهانی شدن آثار شاخص انقلابی انجام داده است، بیان کرد:حوزه هنری در بخش ترجمه یک سری فعالیت هایی دارد. با توجه به اینکه پیشینه وجود نداشته و تجربه ای در این زمینه نداشتیم آن جایگاه آرمانی که توقع داریم، لحاظ نشده است و نتوانستیم هنوز به آن برسیم؛ هم دفتر ترجمه حوزه هنری و هم انتشارات سوره مهر یک سری فعالیت ها داشته اند اما با شرایط آرمانی فاصله داریم. امیدوارم بتوانیم با برنامه ریزی و فعالیت در این زمینه توجه جامعه جهانی را به ادبیات خود جلب کنیم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟