افزایش فرود مرغابی‌های مهاجر در شفت  


افزایش فرود مرغابی‌های مهاجر در شفت  

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان شفت گفت: امسال جمعیت پرندگان مهاجر به خصوص مرغابی‌سانان نسبت به سال گذشته بیشتر است.

تورج صادقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شهرستان شفت ۵۸۰ هکتار آب‌بندان دارد که از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر این شهرستان محسوب می‌شوند، افزود: جمعیت پرندگان مهاجر در این شهرستان نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه برخی از آب‌بندان‌های این شهرستان نزدیک به تالاب انزلی هستند، افزود: به دلیل این نزدیکی آب بندان‌ها و شالیزارهای شفت در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر قرار می‌گیرند و برای تغذیه در این اماکن فرود می‌آیند.

صادقی ادامه داد: آب‌بندان‌های خرطوم یا مژدهه از جمله آب‌بندان‌های مهم این شهرستان هستند که هرساله پذیرای این مهمانان زیبا هستند.

جلوگیری از شکار پرندگان در شالیزارها کمتر است

وی با اشاره به اینکه امسال مرغابی‌سانان بیش از دیگر گونه‌های پرندگان مهاجر در این شهرستان فرود آمده‌اند، خاطرنشان کرد: کنترل و جلوگیری از صید و شکار پرندگان مهاجر در شالیزارها سخت‌تر از آب‌بندان‌ها است زیرا شالیزارها وسعت بیشتری دارند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت گفت: برخی از صاحبان شالیزارها با برپایی کومه‌نما سعی در شکار این پرندگان می‌کنند که این کار تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفین برخورد جدی می‌شود.

کاهش شکار پرندگان مهاجر در شفت

وی تصریح‌ کرد: خوشبختانه حساسیت مردم در حفاظت مردم از پرندگان مهاجر افزایش یافته است و شکار پرندگان نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

صادقی افزود: برای شکارچیان قدیمی نیز کلاس‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم تا مشارکت‌شان را در حفاظت از پرندگان مهاجر افزایش دهند.

وی گفت: گزارشات مردمی مبنی بر نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی کمک موثری به مأمورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان می‌کند و اخیرا طی یک گزارش ۴۵ قطعه پرنده از یک منزل مسکونی کشف شده است که از انواع مرغابی‌سانان هستند.

وی اضافه کرد: طبق بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید، فرد متخلف به جرم صید و نگهداری و خرید و فروش غیرمجاز پرندگان به مراجع قضایی معرفی شد.

صادقی ادامه داد: پرندگان کشف شده پس از تأئید دامپزشک محیط زیست و اطمینان از صحت و سلامت‌شان در یکی از مناطق تحت مدیریت استان رهاسازی خواهند شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت از مردم درخواست کرد در صورت اطلاع از هر گونه شکار و صید غیرقانونی و محل های نگهداری غیرمجاز حیات وحش، موضوع را در اسرع وقت به اداره حفاظت محیط زیست شفت اطلاع دهند تا در حفظ تنوع گونه ای حیات وحش یاریگر محیط بانان باشند.

انتهای پرندگان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید