لزوم افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی/ایجاد مرکز هدایت شغلی در 40 دانشگاه کشور


لزوم افزایش سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی/ایجاد مرکز هدایت شغلی در 40 دانشگاه کشور

مدیرکل ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ضرورت تخصیص رقم بیشتری از تولید ناخالص داخلی به تحقیق و توسعه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 40 دانشگاه در کشور صاحب مرکز هدایت شغلی و کاریابی شدند.

دکتر محمدسعید سیف در سفر به سمنان اظهار کرد: رشد بیکاری یکی از چالش‌ها و مسائلی است که در صورت عدم توجه جدی به آن، فساد، اعتیاد و سایر مشکلات و آسیب‌ها را برای جامعه به دنبال می‌آورد.

وی با اشاره به برخی از مهمترین مشکلات و چالش‌های کشور افزود: آلودگی محیط زیست، مسائل اقتصادی، بهره وری و کارایی نامناسب از جمله معضلات، چالش ها و مشکلات موجود است که حل این موارد نیازمند علم، بروز بودن و استفاده از ظرفیت دانشگاه است.

مدیرکل ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی از راه‌حل‌ها برای عبور از برخی این مشکلات گفت: تعامل بخش صنعت، استانداری و گردشگری در کنار استفاده از ظرفیت دانشگاه به همراه برنامه‌ریزی دقیق و مدون و بکارگیری نیروی کاربلد، متخصص و باتجربه، می‌تواند راه حل مناسبی برای کاهش مشکلات باشد.

وی به جایگاه و نقش مهم پژوهش در حوزه توسعه و تولید پرداخت و تصریح کرد: ما باید به سمتی گام برداریم تا درصد بیشتری از تولید ناخالص داخلی خود را به بحث تحقیق و توسعه تخصیص دهیم.

دکتر سیف با اشاره به اهمیت ارتباط بین صنعت و دانشگاه و موانع پیش روی آن در کشور اظهار کرد: توجه به همکاری و هم‌افزایی، تنها راه‌حل تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با وجود تمامی مسائل و مشکلات موجود است.

وی به راه‌اندازی اتاق حل مساله در سمنان به عنوان یک راهکار مناسب پرداخت و افزود: اقدام استانداری سمنان در خصوص اتاق حل مساله و برگزاری مستمر جلسات در این حوزه در راستای تقویت هم افزایی، امری ارزشمند است.

مدیرکل ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بحث کمبود بودجه را امری کشوری دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که با وجود این مشکلات، از امکانات، دستاوردها و ظرفیت‌های موجود برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه استفاده کنیم.

وی گفت: دانشگاه می‌تواند موتور محرک و اثربخش در حوزه صنعت در کل کشور بوده و نقش خود را در توسعه اقتصادی و اجتماعی به خوبی با مشارکت خود ایفا کند.

وی بیا اشاره به برنامه‌های وزارت متبوع خود برای برون‌رفت از این مشکلات اضافه کرد: مرکز هدایت شغلی و کاریابی در ۴۰ دانشگاه کشور به منظور تسهیل در یافتن کسب و کار و فرصت شغلی و بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه، راه اندازی شده است.

وی بر لزوم ارتباط موثرتر صنعت و دانشگاه به عنوان یک راهکار مناسب تاکید و اظهار کرد: امسال ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد با ارزش ۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان در حوزه ارتباط صنعت و جامعه(دانشگاه) در کشور منعقد شده است.

سیف تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید بیش از پیش به بحث برندسازی، تجاری‌سازی و ایجاد درآمد از محل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان توجه ویژه داشته و در راستای افزایش ارزش افزوده تولیدات استان گام بردارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز