پرندگان مهاجر کهگیلویه و بویراحمد را ترک کردند


پرندگان مهاجر کهگیلویه و بویراحمد را ترک کردند

گچساران - ایرنا-معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان مهاجر مناطق سیبری و آسیای میانه که برای زمستان گذرانی وارد آبگیرهای استان شده بودند این مناطق را به مقصد زیستگاه های اصلی خود ترک کردند.

جمشید عبدی پور روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود انجام پایش از سوی محیط بانان در محل سکونت پرندگان مهاجر کهگیلویه و بویراحمد هیچ گونه موردی از مرگ و میر بر اثر بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان یا موارد مشابه در استان مشاهده یا گزارش نشده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان مهاجر بیشتر از گروه های اگرت ها، حواصیل ها، اردک ها، باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی، اقلیمی، پوشش گیاهی مختلف و وجود زیستگاه های مناسب هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.

به گفته کارشناسان، ۷۰ درصد از گونه‌های پرندگان که آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند آبزی و سایر پرندگان را کنار آبزی تشکیل می‌دهد.

وی بیان کرد: رودخانه های بشار، مارون، زهره، تنگ سرخ، کبکیان، خرسان، شاه بهرام و سدهای مارون، کوثر، شاه قاسم، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر هستند.

عبدی پور ابراز داشت: پایش منابع آبی با هدف پیشگیری از شکار غیر مجاز و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری های خاص از قبیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تمام زیستگاه های محل استقرار پرندگان مهاجر انجام شده است.

وی تاکید کرد:پرندگان مهاجر مخلوقاتی شگفت‌انگیز هستند که با مطالعات فراوان هنوز کسی توضیحی قطعی از شیوه و چگونگی مهاجرت‌ آنان ندارد و این پرندگان هزاران کیلومتر را با گذر از قاره‌های مختلف طی می‌کنند.

عبدی پور عنوان کرد: کشورمان یکی از مهم‌ترین شاه راه‌های مهاجرتی پرندگان است و زیستگاه های زمستان گذرانی ارزشمندی برای گونه‌های زیادی از پرندگان مهاجر آبزی در ایران و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی می گوید:کوچ پرندگان به معنای حرکت دسته جمعی آنان از سرزمین های پست به سمت ارتفاعات و یا بر عکس اطلاق می شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مهاجرت فصلی پرندگان در زمانی خاص زادگاه و محل تولید مثل خود را ترک و دوباره به زادگاه خود برمی گردند.

وی بیان کرد:در دنیای پرندگان مهاجرت روزانه برای تامین غذا نیز مشاهده می شود.عبدی پور تاکید کرد:گاهی تغییرات دمایی هوا، خشکسالی و بارندگی های نابهنگام باعث مهاجرت پرندگان می شود.

عبدی پور ابراز داشت: برخی پژوهشگران معتقد هستندکه حداقل در مورد پرندگانی که در نیمکره شمالی زندگی می کنند دوران های یخبندان انگیزه مهاجرت به ترک زادگاه می شود اما برخی از آنان به دلیل علاقه زیادی که به وطن خود دارند به محض ملایم شدن هوا به زاگاهشان بازمی گردند.

استان کهگیلویه وبویراحمد با تعداد پرشماری رودخانه به طول یکهزار و۴۰۰ کیلومتر یکی از مقاصد مهاجرت پرندگان است.اختلاف دمای ۲۰ تا۳۰ درجه ای دمای هوای مناطق گرمسیری و سردسیری بستر را برای سکونت انواع پرندگان فراهم کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...