عقب ماندگی مزمن گلستان در حوزه درمان/تقویت زیرساخت ها ضرورت دارد


عقب ماندگی مزمن گلستان در حوزه درمان/تقویت زیرساخت ها ضرورت دارد

با وجود اهتمام مسئولان، خیران سلامت و بخش خصوصی شاخص های حوزه بهداشت و درمان گلستان با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد که باید این کمبودها و ضعف ها با اهتمام مدیران برطرف شود.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر؛ کمبود زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری در حوزه بهداشت و درمان گلستان بر کسی پوشیده نیست و این امر با شیوع کرونا در یک سال گذشته بیشتر خود را نشان داده است.

در پیک اول و دوم شیوع کرونا بروز شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تکمیل ظرفیت و اشباع تخت‌های مراکز درمانی و یا تکمیل ظرفیت مراکز وابسته به بیمارستان‌ها از جمله مواردی بود که بارها به گوش رسید هرچند این موارد توسط مدیران تکذیب شد.

عزم مدیران جهت احداث بیمارستان و یا نقاهتگاه صحرایی در دوران اوج کرونا در استان نشان داد که ظرفیت خدمات دهی مراکز درمانی و بهداشتی گلستان تا رسیدن به نقطه مطلوب و استاندارد فاصله زیادی دارد.

علیرغم افتتاح و کلنگ‌زنی مراکز درمانی و بیمارستان در استان از جمله آماده‌سازی بیمارستان ۶۴ تختخوابی مراوه‌تپه و کلنگ زنی بیمارستان گمیشان باید پذیرفت در این حوزه نیازمند تزریق اعتبارات بیشتر از سوی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم. امری که غلامعلی کوهساری، نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس هم در جلسه ستاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس جمهور به آن تأکید کرد.

البته بی‌انصافی است که تلاش و اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در یک سال گذشته نادیده گرفته شود؛ به طور مثال تأمین و توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری مانند دستگاه‌های سی تی اسکن، دستگاه ونتیلاتور و دستگاه‌های اکسیژن ساز رشد محسوسی را نشان می‌دهد.

توجه به تجهیزات درمانی بیماران خاص

با وجود شرایط خاص استان از منظر شیوع برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها در کشور لازم است در خصوص حوزه درمان استان به صورت جدی عمل کرد.

یکی از بیماران دیالیزی شهرستان مینودشت به خبرنگار مهر گفت: بیمارستان مینودشت فاقد بخش دیالیز بوده و بیماران مجبور هستند برای روند درمان به شهرستان‌های اطراف بروند.

وی افزود: همچنین در شرق گلستان مرکز شیمی درمانی وجود ندارد و این امر هزینه بالایی را به بیماران تحمیل می‌کند لذا برای توسعه زیرساخت‌ها نیازمند حمایت بیشتر مدیران هستیم.

۳۵۰۰ تخت بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص زیرساخت‌های بیمارستانی به خبرنگار مهر گفت: گلستان دارای ۱۶ بیمارستان دولتی، دو بیمارستان تأمین اجتماعی، یکی بیمارستان ارتش و ۶ بیمارستان خصوصی است.

عبدالرضا فاضل افزود: در مجموع سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی دولتی و خصوصی در گلستان فعال است که از این تعداد دو هزار و ۸۰۰ تخت دولتی بوده و سرانه تخت‌های بیمارستانی استان به ازای هر هزار نفر ۱.۶ است.

فاضل در خصوص بیمارستان‌ها ادامه داد: بیمارستان فوق تخصصی ۳۴۰ تختخوابی صیاد شیرازی گرگان دارای بخش زنان، نوزادان، داخلی، قلب و جراحی است و در این بیمارستان تمام اقدامات فوق تخصصی بیماران داخلی مانند فوق تخصص روماتولوژی، کلیه (اپیدمیولوژی)، سرطان، زنان و سایر جراحی‌های سرطان در آنجا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات فوق تخصصی گوارش، آندوسکوپی و کولونوسکوپی در بیمارستان صیاد انجام می‌شود، اضافه کرد: این بیمارستان سانتر اصلی کرونا در استان بوده و پذیرش بیماران ICU کرونا را بر عهده دارد.

فاضل با بیان اینکه بخش آنژیوگرافی گرگان هم در این بیمارستان قرار دارد، گفت: بیمارستان صیاد ۱۰ تخت دیالیز و ۴۰ تخت ICU داشته و مجهز به سی تی اسکن و سه دستگاه اکسیژن‌ساز است.

وی ادامه داد: بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی پنج آذر گرگان، سانتر اصلی تصادفات و تروما و عمل‌های جراحی مربوط به تصادفات و سانتر اصلی سوختگی است و همچنین جراحی ارتوپدی، مغز و اعصاب، قفسه سینه، کلیه و مجاری ادرار، چشم، گوش و حلق و بینی در آنجا انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: ساختمان شهید نبوی بیمارستان پنج آذر هم که طی دو سال اخیر با ۱۵۰ تخت به بهره برداری رسیده، سانتر اصلی شیمی درمانی بستری و جراحی‌های عمومی بوده و پذیرش بیماران اورژانسی در آنجا انجام می‌شود.

وی بیان کرد: این مرکز مجهز به آزمایشگاه، دو دستگاه سی تی اسکن، مرکز رادیوتراپی، مرکز شیمی درمانی سرپایی، پنج دستگاه اکسیژن ساز و تانک اکسیژن و ۴۰ تخت ICU است.

فاضل در خصوص بیمارستان تخصصی کودکان طالقانی گرگان گفت: این بیمارستان ۱۵۰ تختخوابه بوده و ۴۰ پزشک فوق تخصص در زیرشاخه‌های بیماری اطفال در آن فعالیت می‌کنند.

وی توضیح داد: این بیمارستان به دستگاه سی تی اسکن و تانک اکسیژن مجهز شده است.

ردیف اعتباری بیمارستان‌های طالقانی و آیت الله طاهری

وی افزود: با توجه به مستهلک بودن بیمارستان، تمام مجوزهای سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون ماده ۲۳ برای احداث ساختمان جدید اخذ و در ردیف بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۲ میلیارد برای آن در نظر گرفته شده است.

فاضل با بیان اینکه بعد از انتخاب پیمانکار، این بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی کلنگ زنی خواهد شد، گفت: مکان اولیه پیش بینی شده برای این پروژه در زمینی واقع در بلوار خلیج گرگان، ابتدای روستای زنگیان است که البته ممکن است این مکان تغییر کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص بیمارستان جایگزین پنج آذر (آیت الله طاهری) هم بیان کرد: این بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی در ورودی روستای شصت‌کلا در حال احداث است و در بودجه سال آینده ۵۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و هم اکنون در حال مقاوم‌سازی بنایی است که ۱۱ سال پیش در آنجا ساخته شده است.

تلاش می‌کنیم برای بیمارستان‌های فاقد ردیف در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار جذب کنیمطبق گفته فاضل بیمارستان توسط وزارت بهداشت ساخته شده و برآورد هزینه آن ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بیمارستان ۶۴ تختخوابی مراوه تپه هم تجهیز شده و پرسنل درمان مستقر شدند و منتظر حضور مسئولان برای افتتاح رسمی هستیم.

فاضل گفت: عملیات اجرایی سه بیمارستان در شهرستان‌های رامیان، گمیشان و گالیکش در سال جاری آغاز شده که بیمارستان رامیان ۱۰، بیمارستان گمیشان ۳۰ و گالیکش ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۱۲۰۰ تخت در دست احداث

فاضل اضافه کرد: بازسازی اورژانس بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی علی آبادکتول هم با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

وی بیان کرد: در مجموع هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در گلستان در حال احداث است.

فاضل در خصوص درمان بیماران سرطانی هم گفت: کمبود تخت در این زمینه وجود ندارد و مشکل در زمینه دستگاه رادیوتراپی است که بیماران در نوبت قرار می‌گیرند و این مشکل را با سه شیفت کار کردن مدیریت کردیم.

فاضل متذکر شد: رادیوتراپی در بیمارستان پنج آذر مستقر بوده و شیمی درمانی در بیمارستان پنجم آذر گرگان و پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس انجام می‌شود.

وی گفت: تعداد تخت‌های ICU در زمان شیوع کرونا از ۱۵۰ تخت به ۲۴۰ تخت افزایش یافته است.

سرانه‌ها بهتر می‌شود

اما در حالی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان سرانه تخت‌های بیمارستانی را ۱.۶ اعلام کرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرنگار مهر گفت که این سرانه در گلستان ۱.۴ تخت به ازای هر هزار نفر بوده در حالی که این رقم در کشور ۱.۶ است.

رضا آریانپور افزود: گلستان نسبت به میانگین کشوری از نظر سرانه‌های درمان عقب بوده اما طی سال‌های گذشته و یک سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده و در برخی از شاخص‌ها بهتر شده‌ایم.

وی گفت: با تکمیل و احداث بیمارستان‌هایی همچون بیمارستان مراوه‌تپه، بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش، بیمارستان رامیان، گمیشان، و بیمارستان‌های گرگان و گنبد قطعاً شاخص‌ها بهتر می‌شود.

آریانپور اضافه کرد: با احداث بیمارستان‌های جایگزین بیمارستان پنج آذر گرگان (۶۰۰ تخت) و گنبدکاووس (۴۰۰ تخت) موافقت شده و در حال پیگیری ردیف‌های اعتباری هستیم.

نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی در خصوص امکانات بیمارستانی گفت: دستگاه‌های سی تی اسکن تا قبل از کرونا محدود یا فرسوده بودند اما در سال جاری مجوز نصب هشت دستگاه سی تی اسکن گرفته شده است.

تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه ام آر آی

وی ادامه داد: دستگاه ام آر آی در بخش خصوصی گرگان و گنبد فعال بوده اما هم اکنون مجوز نصب دستگاه بیمارستان خاتم الانبیا گنبدکاووس و حکیم جرجانی گرگان صادر شده و دستگاه ام آر آی بیمارستان علی آبادکتول و شهید مطهری گنبدکاووس هم در حال مناقصه است.

آریانپور از پیگیری برای نصب دستگاه رادیوتراپی در بیمارستان گنبد و گرگان خبرداد و افزود: با نصب این دستگاه‌ها در زمینه درمان بیماران سرطانی قدم‌های مثبتی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به تجهیزات درمان بخش کرونا مانند دستگاه‌های اکسیژن ساز و ونتیلاتور گفت: پیگیری‌های خوبی برای اخذ یا ترمیم ردیف بودجه اعتباری بیمارستان‌ها انجام شده تا در روند ساخت آنها مشکل ایجاد نشود.

آریانپور با بیان اینکه نمایندگان در بودجه ۱۴۰۰ به بیماران خاص هم توجه ویژه‌ای داشته‌اند، یادآور شد: بیمارستان مینودشت فاقد بخش دیالیز بوده و تلاش می‌کنیم در سال آینده این بخش راه اندازی شود.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان کلاله با آمار تصادفات بالا که به شهرستان‌های همجوار هم خدمات می‌دهد، فاقد جراحی مغز و اعصاب بوده و در حال پیگیری برای راه‌اندازی این بخش هستیم و همچنین تلاش می‌کنیم سومین اتاق عمل هم در این بیمارستان ایجاد شود.

هرچند طی سال‌های اخیر در خصوص بهبود و تکمیل طرح‌های درمانی در گلستان تلاش شده اما پارامترهای بهداشت و درمان استان با وضع مطلوب و آرمانی فاصله دارد. بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای انقلابی مانند بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و همچنین خیران سلامت، سرانه برخورداری اهالی این استان از خدمات بهداشت و درمان را ارتقا خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!