گردشگری و تهدید شیوع کرونا در گچساران و باشت


گردشگری و تهدید شیوع کرونا در گچساران و باشت

گچساران - ایرنا - گردشگرانی که جاذبه های دیدنی شهرستان های گچساران و باشت را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند در این روزهای کرونایی خود به عنوان تهدید جدی انتشار ویروس کرونا در این شهرستان ها مطرح هستند.

به گزارش ایرنا، این نگرانی ها با جان باختن نخستین مورد از ویروس جهش یافته انگلیسی که از خوزستان وارد استان شده بود شکل جدی تری به خود گرفته است.

شهرستان های گچساران و باشت که در نزدیکی استان های خوزستان،بوشهر و فارس قرار دارند قطب اصلی گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در اواخر زمستان و بهار هستند و این مهم ضرورت چاره اندیشی برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را در روزهای پایانی سال بیشتر کرده است.

تهدیدهای ویروس کرونا برای مسافران دوسویه است تا جایی که گفته می شود گردشگران یا ویروس کرونا را به مناطق میزبان می آورند و یا اینکه آن را به منطقه خود می برند به همین دلیل یافتن راهکارهایی برای لغو سفرها در این شرایط سخت ضرورتی انکارناپذیر است.

در شرایطی که طولانی شدن دوران فراگیری و خانواده هایی که بیش از یک سال است که به سفر جاده ای نرفته اند و در حالی که بسیاری از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نظیر جشنواره ها لغو شده تخطی از محدودیت ها طبیعی است باید چاره ای اساسی برای برای این پاشنه آشیل بیماری کووید ۱۹ اندیشده شود.

نگرانی شهروندان

یک شهروند باشتی که با رعایت مراقبت های بهداشتی به بازار مرکزی این شهر آمده است از پرسه خودروهای با پلاک استان های مختلف به ویژه خوزستان در این شهرستان ابراز نگرانی کرد.

مریم حسینی با اشاره به وضعیت نامطلوب ویروس کرونا در استان خوزستان از مسئولان خواست برای پیشگیری از ورود گردشگران به این شهرستان چاره اندیشی کنند.

یک شهروند گچسارانی گفت: گردشگران با مراجعه به فروشگاه ها و مراکز خدماتی چون پمپ بنزین و خودپردازها به راحتی ویروس کرونا را پخش می کنند.امیر محمد حسینی با اشاره به تاخت و تاز ویروس جهش یافته انگلیسی در چند استان کشور اظهار داشت: هموطنان در این شزایط سخت اقدام به سفر نکنند.

وی با یادآوری تجربه جان باختن تعداد پرشماری از شهروندان گچسارانی در سنین مختلف اظهار داشت: خداحافظی با زندگی در انتظار افرادی است که هنوز مرگبار بودن ویروس کرونا را باور ندارند.

تعطیلی تاسیسات گردشگری

مدیرکل میراث ‌فرهنگی،صنایع‌ دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه تاسیسات گردشگری استان و همچنین شهرستان های گچساران و باشت تعطیل است و هیچ گونه پذیرش گردشگری در این استان وجود ندارد.

مجید صفایی تاکید کرد: برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از اسکان گردشگران در همه مناطق حتی محدوده های طبیعی بدون زیرساخت تحت مدیریت میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد انجام شده است.

وی با اشاره به تولید مستند ۶۰ دقیقه‌ای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان تاکید کرد: سفرهای مجازی به مناطق گرشگری استان امکان پذیر است.

صفایی اضافه کرد:این مستند در ۶۰ کلیپ یک دقیقه‌ای از طریق صفحه اینستاگرام اداره‌کل کهگیلویه و بویراحمد به نشانی kb_cthh و شبکه استانی دنا پخش می‌شود.

وی دوران کرونا را فرصتی برای حرفه ای شدن در گردشگری دانست و از علاقه مندان به سفر خواست تا در این دوران با مطالعه و گشت و گذار در فضای مجازی تجربه سفرهای لذت بخش تر ر دوران پساکرونا را فراهم کنند.

نگرانی مسئولان

فرماندار باشت می گوید: گردشگرپذیر بودن منطقه از مهمترین نگرانی های مسئولان برای انتشار ویروس کروناست که نیاز است تا دستگاه های اجرایی راه و شهرسازی و شهرداری برای اعمال محدودیت های جاده ای با هم مشارکت کنند.

سید مسعود حسینی همچنین بر لزوم مشارکت میراث فرهنگی، بخشداری ها،دهیاری ها و رسانه های ارتباط جمعی جهت آگاهی بخشی پیشگیری از ورود مسافر به باشت تاکید کرد.

فرماندار باشت گفت: پنج هزار و ۳۵۲ مورد تست کرونا تاکنون در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که نمونه آزمایشی ۲۰درصد از این تعداد مثبت بوده است.

حسینی افزود: تست یکهزار و ۷۹ نفر از افراد مشکوک به کرونا در باشت مثبت گزارش شده است.

وی بیان کرد:تاکنون تست کرونا از ۲۴.۷ درصد از جمعیت شهرستان باشت انجام شده است که ۱۱ نفر از شهروندان این شهرستان بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: وضعیت ویروس کرونا در شهرستان باشت زرد است.

راهکارها

فرماندار گچساران نیز گفت: باید از حضور گردشگران در مناطق گردشگری این شهرستان به ویژه جاذبه های طبیعی پیشگیری کرد.علیرضا اتابک با اشاره به مشاهده ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان خوزستان ابراز داشت: گچساران در مسیر جاده ترانزیتی جنوب به فارس و شرق کشور قرار دارد به همین دلیل خطرهای بیشتری شهروندان این شهرستان را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه نیاز است تا شهرداری نسبت به نصب بنرهای آگاهی بخشی در خصوصی تهدیدهای ویروس کرونا اقدام کند گفت: بسته شدن تمامی ورودی‎ های شهر دوگنبدان و تعطیلی آرامستان دوگنبدان در اولویت کاری شهرداری دوگنبدان است.
اتابک تصریح کرد: ۹۵ درصد از شهروندان گچساران پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و افرادی که در این زمینه کوتاهی می کنند بیشتر جوانان هستند.

فرماندار گچساران گفت: ۱۵ هزار و ۲۳۲ مورد تست کرونا در این شهرستان از افراد با علائم مشکوک گرفته شده که تست کرونای بیش از ۲۹ درصد مثبت بوده است که از این تعداد؛ چهار هزار و ۴۵۱نفر به کرونا مبتلا شدند.

اتابک افزود: هم اکنون وضعیت ویروس کرونا در گچساران نارنجی است و روند ویروس کرونا در بیمارستان های این شهرستان از حالت نزولی خارج شده است.

شهرستان های گچساران و باشت با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک