پلیس راهور قم به اعمال نظارت دقیق تر بر قانون منع تردد شبانه مکلف شد


پلیس راهور قم به اعمال نظارت دقیق تر بر قانون منع تردد شبانه مکلف شد

قم - ایرنا - درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم ضرورت فعال شدن دوربین‌های راهنمایی رانندگی در سطح شهر مورد تاکید قرار گرفت و پلیس راهور این استان نیز مکلف به نظارت بیشتر بر اعمال قانون منع تردد شبانه در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد شد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در این جلسه که روز چهارشنبه در تالار کرامت استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: سیستم پایش تصویری قم فعال است و هیچ دوربین پلاک خوانی خاموش نیست.

بیژن سلیمان پور افزود: تا پایان سال جاری نیز ۹۰ دوربین به ظرفیت دوربین‌های موجود در سطح شهر قم اضافه و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

فرماندار قم نیز در این جلسه طی سخنانی با اشاره به در پیش بودن پنجشنبه آخر سال خاطرنشان کرد: در این روز مردم بر اساس یک سنت دیرینه به صورت گسترده در آرامستان‌ها حاضر می‌شوند و از هم اکنون باید میان شهرداری، فرماندهی انتظامی و بویژه اوقاف و امور خیریه هماهنگی صورت گیرد تا با اطلاع رسانی و آشنا کردن افراد با این موضوع، شاهد شیوع ویروس کرونا باشیم.

مرتضی حیدری همچنین با اشاره به بالا رفتن آمار آمد و شدهای شبانه در روزهای پایانی سال خاطرنشان کرد: بیشتر افراد چون از فعال نبودن دوربین‌ها مطمئن هستند اقدام به تردد در سطح شهر می‌کنند از این رو افزایش ترددها مبنی بر شناخت کامل مترددین از وضعیت دوربین‌هاست.

فرماندار قم در ادامه گفت: ممنوعیت ترددها و جریمه کردن متخلفان بیش از هر چیز به خاطر حفظ سلامتی جامعه است و به دنبال اذیت کردن مردم نیستیم‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه سیاستی که دنبال می‌کنیم افزایش تعداد آزمایش کرونایی است گفت: طی یک هفته گذشته تعداد تست‌ها در برخی از روزها به بیش از ۷۰۰ مورد رسیده که نشان دهنده این است که به شدت دنبال رهگیری و بیماریابی هستیم.

محمد رضا قدیر با تاکید بر اینکه هنوز هم کار اول همه دستگاه‌های اجرایی مدیریت کرونا است گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها ویروس کرونا را فراموش کردند و برای اینکه از خیز و پیک بعدی کرونا جلوگیری کنیم چاره‌ای جز این نداریم از این رو همکاری لازم را داشته باشند.

قدیر افزود: باید با دیدن کوچکترین فعالیت این ویروس از پیشرفت آن جلوگیری کنیم مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم موضوع تنوع ژنتیکی ویروس است باید این موضوع را به دقت بررسی کنیم تا کارایی واکسن مشکل زا نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه یادآور شد: برخی از ویروس‌ها قدرت سرایت بالایی دارند ولی به هر حال وقتی ویروس انگلیسی در بیش از ۲۰ استان چرخیده باید این را در نظر بگیریم که کل کشور درگیر آن است.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته را در افراد مختلف بویژه جوانان و کودکان مانیتورینگ میکنیم گفت: تعطیلی و غیرحضوری کردن مدارس کار خیلی خوبی بود.

وی همچنین موضوع جلوگیری از کلنی و تجمع ویروس را مورد توجه قرار داد و گفت: در صورتی که چند بیمار در یک مکان تجمع کنند خیلی خطرناک است و ما باید خیلی سریع با این مساله برخورد کنیم و قرنطینه انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم جلوگیری از چرخش ویروس را مهمترین سیاست بهداشت و درمان دانست و با بیان اینکه تردد بین شهری از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد به دلیل کار نکردن دوربین‌ها خیلی زیاد است افزود: در صورت فعال شدن دوربین ها، ترددها محدود شده و درورهمی ها جمع خواهد شد و بسیاری از تبعات آن نیز کنترل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت، قم به لحاظ کرونا از رتبه سی‌ام به بیست و نهم کشور صعود کرده است افزود: در یک هفته اخیر میانگین روزانه پذیرش بیماران کرونایی در مرکز فوریت های پزشکی استان افزایشی و آرام بوده‌است.

سیامک محبی افزود: میانگین روزانه بستری‌های کرونایی نیز روند افزایشی و آرامی را داشته و از ۲۰ به ۲۴ تَن رسیده و تعداد کل بستری‌ها هم از ۹۵ به ۱۲۰ بیمار افزایش پیدا کرد.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به شروع موج چهارم کرونا در برخی استان‌ها گفت: قم بر خلاف دیگر استان‌ها ۲ پیک کرونا را تجربه کرده و باید تمام تلاشمان را برای جلوگیری از پیک سوم به کار بگیریم.

وی بیان کرد: از مجموع ۲ هزار و ۳۹۵ تست کرونایی انجام شده در قم ۱۹۴ مورد مثبت بوده و در شرایطی که یک ماه پیش میزان تست های مثبت روزانه ۱۰ تَن بود الان به بالای ۴۰ تَن رسیده است.

در این جلسه به پیشنهاد برخی از مدیران شرکت کننده و همچنین موافقت استاندار مقرر شد به منظور ایجاد حساسیت بیشتر در شهروندان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نقشه رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف شهر قم از طریق صدا و سیمای استانی نمایش داده شود.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه جاری از زرد به «آبی» تغییر کرده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. «کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است. شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد