اپال را بفروشیم؟


اپال را بفروشیم؟

عرضه اولیه اپال از اولین روز معاملاتی خود تحت تاثیر فشار فروش بازار قرار گرفت. اتفاقی که باعث شد در دومین روز، صف خرید این نماد به طور کامل عرضه شود. البته طی روزهای گذشته هر گاه صف خرید اپال عرضه می‌شد، طی مدت کوتاهی دوباره برای آن صف خرید تشکیل می‌شد.

اما امروز این اتفاق نیافتاد و شاهد عرضه‌های سنگین در این نماد هستیم. فشار فروشی که منجر شد اپال از صف خرید در محدوده مثبت ۶ درصدی تا محدوده منفی تابلو رِنج منفی بکشد.

اما چه کسانی اپال را فروختند؟ بازدهی اپال برای کوتاه مدت و بلند مدت به چه صورت است؟

فروشندگان اپال چه کسانی بودند؟

حجم معاملات اپال از روز عرضه اولیه تا الان به حدود یک میلیارد سهم رسیده است. این یعنی ۵ درصد از کل شرکت و ۵۰ درصد از سهام شناور آن، معامله شده است. بیشترین حجم معاملات اپال از روز عرضه، مربوط به امروز می‌شود. به طوری که تا ساعت ۱۲ امروز بیش از ۴۵۰ میلیون سهم اپال معامله شده است.

از این مقدار، حدود ۷۸۰ میلیون سهم، توسط حقیقی‌ها فروخته شده است. حقیقی‌هایی که چهارشنبه هفته قبل و به واسطه کمپین تحریم عرضه اولیه، تنها ۱۰۱۵ میلیون سهم خریده بودند. این یعنی چیزی نزدیک به سه چهارم سهام خریداری شده توسط حقیقی‌ها، طی ۵ روز کاری معامله شده است.

همچنین طی این مدت ۱.۴ میلیون کد حقیقی، سهام اپال را فروخته است. با توجه به مشارکت ۲.۷۵ میلیون نفری در این عرضه اولیه، می‌توان گفت بیش از نیمی از کسانی که در عرضه اولیه اپال شرکت کردند، سهام خود را فروخته‌اند.

اپال را بفروشیم؟

اپال از هنگام عرضه تا کنون چیزی حدود ۳۰ درصد بازدهی داشته است. این در حالی است که نماد‌هایی که در دوران اوج بازار عرضه اولیه می‌شدند، گاها تا بیش از ۲۰۰ درصد بازدهی داشتند.

البته از طرفی با توجه به این که عرضه اولیه‌های بزرگ همیشه بازدهی کمتری داشتند و از طرفی دیگر با توجه به شرایط به شدت منفی بازار، به نظر می‌رسد رشد ۳۰ درصدی اپال بعد از عرضه اولیه تا حدی منطقی باشد. به عبارتی دیگر توقع بازدهی چندان بیشتری بعد از عرضه اولیه و در کوتاه مدت از این نماد نمی‌رفت.

البته شرایط برای بلند مدت متفاوت است. پیش‌تر بورسان در گزارشی با عنوان «عرضه اولیه اپال را بخریم؟» با توجه به قیمت ۱۴۸۰ تومانی که قرار بود در دی ماه عرضه شود، بررسی کرده بود که اگر ۱۰-۱۵ درصد قیمت عرضه اولیه کمتر شود، سهم برای بلند مدت می‌تواند ارزنده باشد. حال در عرضه اولیه جدید این نماد با قیمت ۱۲۵۰ تومانی عرضه شد که ۱۵ درصد کمتر از قیمت قبلی بود. به همین دلیل به نظر می‌رسد در صورتی که اپال وارد روند نزولی شود، با نزدیک شدن به محدوده قیمتی عرضه اولیه، شاهد فعال شدن کدهای حقیقی و حقوقی در سمت خرید این نماد باشیم.

منبع: بورسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت افغانی افغانستان به تومان، امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403