برگزاری وبینار بین‌المللی چگونگی نمایه سازی نشریات در ISC


برگزاری وبینار بین‌المللی  چگونگی نمایه سازی نشریات در ISC

وبینار بین‌المللی چگونگی نمایه سازی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی‌های جهانی به میزبانی ISC چهارشنبه 13 اسفند در شیراز برگزار شد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در آیین افتتاحیه این وبینار بیان کرد: این کارگاه فرصتی را برای ذینفعان مشغول به کار در صنعت نشر و آموزش فراهم می‌کند تا وضعیت نشریات علمی خود را در ISC بهبود بخشند که در نهایت باعث تسهیل نمایه سازی نشریات آنها در ISC شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر دهقانی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در نظر دارد با برگزاری چنین کارگاه‌های مجازی برای سردبیران و اعضای هیئت تحریریه نشریات نمایه شده در ISC، آنها را با سیاست و معیارهای نمایه سازی نشریات در ISC آشنا کند.

دهقانی با بیان اینکه این کارگاه با حضور سردبیران نشریات کشورهای الجزیره، آذربایجان، بنگلادش، عراق، اردن، مالزی، نیجریه، پاکستان، ترکیه و اوگاندا برگزار می‌شود، گفت: این کارگاه به نشریات نمایه شده لیست اولیه ISC کمک می‌کند تا وارد لیست انتظار ISC شوند. این ارتقا می‌تواند به نشریات موجود در لیست انتظار ISC کمک کند تا گام هایی را بردارند تا بتوانند وارد مجلات هسته شوند یا اگر قبلاً در آنجا حضور داشته‌اند، باقی بمانند.

مدیر اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین المللی ISC نیز به معرفی تاریخچه چگونگی تشکیل، اهداف و محصولات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای حاضرین در وبینار پرداخت.

محمدرضا فلاحتی فومنی قدیمی همچنین سامانه نشریات علمی غیر فارسی زبان، شاخص‌ها و سیاست‌های نمایه سازی نشریات، نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده‌های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت «نشریات اولیه»، «نشریات لیست انتظار» و «نشریات هسته» را معرفی کرد.

فلاحتی همچنین به معرفی سامانه معرفی فهرست کل نشریات و نشریات فاقد نمایه ISC پرداخت و از سردبیران نشریات خواست تا نشریات جعلی را به این پایگاه معرفی کنند تا در پایگاه‌های ISC اسامی آنها پس از ارزیابی معرفی شود.

مدیر گروه تجزیه و تحلیل منابع ISC نیز در این وبینار به معرفی سامانه نشریات علمی پرداخت و گفت: این سامانه بر اساس استانداردهای علم سنجی بین‌المللی طراحی شده و ابزاری برای تحلیل و رتبه بندی نشریات علمی بر پایه شاخص محتوایی بوده و نشریات بر حسب میزان اثرگذاری علمی و استنادهای دریافتی در چارک‌های مختلف تقسیم ‏بندی شده‌اند.

جواد حیات داودی گفت: سامانه نشریات علمی شامل اطلاعات نشریات فارسی، عربی و انگلیسی دارای ضریب تأثیر است که از نظر موضوعی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی، هنر و معماری قرار داده شده‌اند.

او ادامه داد: این سامانه جهت تسریع آگاهی از جایگاه هر نشریه بر اساس ضریب تأثیر، فراهم آوردن دسترسی به اثرگذارترین نشریات و تشخیص الگوهای رایج انتشار و استناد قبل از تعیین راهکارها و سیاست گذاری‌های علمی در دانشگاه‌ها به کار می‌رود. همچنین، میزان اثرگذاری هر نشریه را تعیین کرده و نیم عمر استنادها به نشریه، شاخص آنی، اطلاعات کتاب شناختی، مجلات استناد شونده و استنادکننده را نشان می‌دهد.

داودی در ادامه سامانه بارگذاری سریع اطلاعات مجلات (XML) در ISC را برای شرکت کنندگان معرفی کرد و افزود: این سامانه برای بارگذاری و ارسال سریع دوره‌ها و شماره‌های مختلف نشریات به ISC بدون نیاز به پست نسخه چاپی طراحی شده است. هدف اصلی این ابزار فراهم آوردن سیستمی کاربرپسند برای بارگذاری، انتقال سریع دوره‌ها و شماره‌های مختلف نشریات از کل کشورهای اسلامی به ISC و بارگذاری مقالات تمام متن در فرمت XML و PDF است.

مدیر گروه تجزیه و تحلیل منابع ISC خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این سامانه عدم نیاز به قالب از پیش تعریف شده XML خاص است و مجله می‌تواند اطلاعات مورد نیاز نمایه شدن را با هر قالب XML ارسال کند.

به گزارش ایسنا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور فراهم کردن امکان آسان تر ارسال اطلاعات نشریات، وب سرویس دریافت خودکار اطلاعات را ارائه می‌کند. کاربر نشریه با استفاده از سامانه مدیریت نشریه خود و این وب سرویس می‌تواند به طور خودکار اطلاعات هر دوره از نشریه را با یک کلیک ارسال کند. با استفاده از این ابزار دیگر نیاز نیست کاربر اطلاعات هر دوره را دستی در این سامانه بارگذاری کند. لازم به ذکر است که نتیجه بررسی کارشناسان پایگاه ISC برای هر دوره از نشریه به طور خودکار به وب سایت نشریه ارسال می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان