زنان نقش موثری را در پیشگیری از کرونا ایفا کردند


زنان نقش موثری را در  پیشگیری از کرونا ایفا کردند

رشت - ایرنا - معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان با اشاره به همه گیری کرونا و مشکلات ناشی از آن در بخش های مختلف گفت: زنان نقش بسیار مهمی را در بحث کرونا و مدیریت آن در خانواده ایفا کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کیمیا تنهایی روز چهارشنبه در آیین افتتاح نخستین همایش ملی خانواده و زنان در دوران کرونا در دانشگاه گیلان اظهار داشت: ۷۰ درصد زنان ما در کادر درمان، بهیاران، پرستاران و نیروهای مراکز درمانی به نوعی زنان درگیر با کرونا بودند که علاوه بر ارایه وظیفه شغلی باید در خانواده نیز ایفای نقش داشته باشند.

وی با اشاره به نقش زنان به عنوان نقطه امن در خانواده خاطر نشان کرد: زنان شاغل در دوران کرونا مشکلات اساسی و بیشتری داشتند اینکه شرایط برای حضور فرزندانشان در مهدکودک مهیا نبود، یکی از این مشکلات بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان در ادامه با بیان اینکه همه گیری کرونا تحولاتی را ایجاد کرد، اظهار داشت: در فناوری اطلاعات ۲۰ سال جلوتر آمدیم، برخی برنامه ها در این حوزه که بایستی در آینده اتفاق می افتاد اکنون شاهد آن هستیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه کرونا بیان داشت: خانواده محل آرامش و زن نقش محوری در این زمینه دارد، زنان خانواده را دور هم جمع کرده و آرامش می دهد.

محسن اکبری با بیان اینکه پاندمی بیماری کرونا علاوه بر مشکلات، فرصت هایی را هم ایجاد کرد، اظهار داشت: در پیش از کرونا بشر سرعت زیادی داشت و شتابان پیش می رفت اما کرونا موجب شد که نیمه گمشده خود را بهتر درک کنیم.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر تاثیر کرونا در خانواده، این بیماری در حوزه های مختلف از جمله آموزش و بهره گیری از فضای مجازی در حوزه آموزش فرصت های خوبی را ایجاد کرده که در گذشته شاهد آن نبودیم.

دکتر علی یعقوبی دبیر علمی نخستین همایش ملی خانواده و زنان در دوران کرونا نیز در سخنانی بیان داشت: کرونا تنها یک امر پزشکی نیست بلکه امر آموزش، جمعیت شناختی و حوزه دینی را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کرونا علوم اجتماعی، روان  شناسی، اقتصاد، جمعیت  شناسی، حقوق، امور دینی و علوم پایه را درگیر کرده ضروریست تا برای کاهش خسارات ناشی از این بحران ارایه راهکارهای میان  رشته ای مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی خانواده و زنان در دوران کرونا ارسال شد، اظهار داشت: پس از داوری ۷۰ مقاله پذیرش شد که از این تعداد ۲۴ مقاله در چهار پانل فرهنگی، روانشناختی، گروه حقوق و اجتماعی ارایه شد.

یعقوبی اضافه کرد: این همایش با هدف شناسایی چالش های خانواده، زنان و کاهش مشکلات نهاد خانواده ، بررسی مسایل و ابعاد بین رشته ای "اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روانی، جسمانی، بهداشتی و آموزشی" خانواده و زنان در دوران کرونایی و ارایه راه حل های "فردی و اجتماعی" مناسب برای متولیان و سیاستگذاران امر خانواده و زنان برگزار شد.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت از استان های پیشرو در حقوق زنان است .در گیلان زنان مستقیماً در تولید کشاورزی و مزرعه داری مشارکت می‌کنند. زنان ساکن در مناطق حاصلخیز شمال ایران همواره در امور اقتصادی درگیری و مسئولیت مستقیم داشته و به‌طور نسبی از اقتدار بیشتر در خانه و آزادی بیشتر در جامعه برخوردار بوده‌اند.همچنین زنان نیروی کار اصلی در صنعت‌های پوشاک و غذا هستند. زنان گیلان در تجارت نیز مشغول هستند.

گیلان از نخستین استانهای درگیر ویروس کرونا در کشور بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی