تولید ١٢ هزارتن پروپیلن در شرکت پالایش نفت بندرعباس


تولید ١٢ هزارتن پروپیلن در شرکت پالایش نفت بندرعباس

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: با اجرای طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین در شرکت پالایش نفت بندرعباس، این شرکت به توانایی تولید 12 هزار تن پروپیلن در سال دست می‌یابد.

هاشم نامور روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین با محوریت واحد کک سازی از طرح‌های توسعه محور و مهم این شرکت در راستای کاهش تولید نفت کوره می‌باشد ‌که قرارداد اخذ دانش فنی و طراحی واحد تولید کک اسفنجی آن بین شرکت پالایش نفت بندرعباس با پژوهشگاه صنعت نفت با هدف تامین نیاز صنایع آلومینیوم کشور در بهمن ماه سال ۹۸ منعقد شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین بر اساس برنامه زمان‌بندی در سال ۱۴۰۰ افزود: بخش طراحی پایه واحدهای فرآیندی این طرح هم اکنون افزون بر ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، تولید فرآورده‌های نفتی باارزش افزوده بیشتر را از مزیت‌های طرح ارتقاء کیفیت محصولات سنگین عنوان کرد و بیان داشت: ‌یکی از محصولات مهم و تولیدی در این طرح پروپیلن با گرید پلیمری است که به میزان ۱۲ هزار تن در سال تولید می‌شود.

نامور افزود: با اجرای کامل طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین، پالایشگاه بندرعباس ‌به نوعی به پتروپالایشگاه تبدیل می‌شود و توسعه صنعت پتروپالایشگاهی موجب جلوگیری از خام‌فروشی، رونق اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و بی‌اثر سازی تحریم‌های نفتی و همچنین بهبود عملکرد اقتصادی پالایشگاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروپیلن به عنوان خوراک برای تولید پلیمر های مختلف و محصولات میانی به کار می‌رود، ابرازداشت: بیشتر پروپیلن تولیدی در کشور به پلی پروپیلن و بخشی از آن به دی اتیل هگزانول تبدیل می‌شود که به دلیل نبود پروکلین کافی، دیگر محصولات با ارزش موجود در زنجیره ارزش این ماده استراتژیک در کشور تولید نمی‌شود.

نامور تاکید کرد: ارتقا کیفیت محصولات سنگین و تولید فرآورده‌هایی منطبق با استانداردهای روز دنیا در راستای تغییر رویکرد از خام فروشی به فرآورده فروشی و تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتر برای کاهش وابستگی کشور به نفت خام، از مهم‌ترین راهکارهای بی‌اثر سازی تحریم‌های نفتی ‌است که شرکت پالایش نفت بندرعباس با تلاش متخصصان خود و اتکا به دانش بومی در این جهت مجدانه گام برداشته است.

واحدهای آسفالتین زدایی با حلال، تصفی ‌DAO ، کک سازی تأخیری و کک کلسینه و همچنین واحدهای پایین دستی تصفیه نفتا، تصفیه نفت گاز، تصفیه و تولید گاز مایع و پروپیلن، قیر سازی، هیدروژن و بازیافت گوگرد از جمله واحدهای لحاظ شده در طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین در شرکت پالایش نفت بندرعباس است.

پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام و تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران با ظرفیت پالایش ۳۵۰ هزار بشکه در روز در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین انتقالی از جزیره خارک و میعانات‌گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در