سفرهای نوروزی لابه لای سختگیری و انعطاف مسوولان هرمزگان


سفرهای نوروزی لابه لای سختگیری و انعطاف مسوولان هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - هر سال در این فصل مسافران و گردشگران از راه‌‍‌های دور و نزدیک، سواره و پیاده بار سفر برای شهرهای جنوبی آماده می کردند تا در نوروز از آب و هوای پاک و بهاری این مناطق بویژه هرمزگان بهره ببرند اما امسال کرونا و اظهارات متفاوت مسوولان، مسافران را بر سر دو راهی گذاشته است.

مسوولان بهداشت و درمان هرمزگان تاکید فراوان دارند که استان در وضعیت خاص کرونایی قرار گرفته تا حدی که کرونای انگلیسی هم در این استان سر درآورده و افرادی را گرفتار کرده و مرتب در رسانه‌ها از منع ورود مسافر بویژه گردشگران نوروزی سخن می‌گویند.

هرمزگان ظرفیت فراوان برای گردشگری دارد ولی در این روزها که کرونا جولان می‌دهد شاید وقت سفر نباشد چرا که همین رفت وآمد غیر ضروری کار را به جایی رسانده که وضعیت این استان را از آبی به زرد و به مرحله هشدار رسانده است.

بواسطه جاذبه‌های گردشگری هرمزگان خواه ناخواه سفرهای نوروزی به بهانه‌های مختلف صورت می گیرد و از هم اکنون شهرهای استان بویژه بندرعباس، کیش و قشم شلوغ شده و برخی قبل از این وارد استان شده‌اند و بیم آن می‌رود که عده‌ای به حساسیت‌های کرونایی بی اعتنا باشند.

محدودیت های شدیدی در سفر به جزیره‌های قشم و کیش از طریق بندرهای شهید حقانی و چارک ایجاد شده که یکی از آنها آزمایش کرونا و یا همراه داشتن برگه منفی ابتلا ویروس کرونا است و در غیر اینصورت اجازه عبور به سمت جزیره‌ها داده نمی‌شود.

با وجود این محدودیت ها برخی نسبت به بیماری خود و اطرافیان و حتی شهروندان هم بی‌توجهی‌اند و در مواردی به صورت غیر قانونی و خارج از مسیرهای اصلی تردد حرکت می‌کنند و همین امر باعث ازدیاد این بیماری شده بطوریکه وضعیت در جزیره‌های کیش و قشم به حالت حاد نزدیک شده است.

از سویی مسوولان بهداشتی هرمزگان بر ممنوعیت سفر به استان تاکید دارند و از سوی دیگر مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر برنامه‌ریزی برای نوروز اشاره دارند که این دو، با برنامه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا همخوانی ندارد چرا وقتی که سفر صورت گیرد مخاطرات سفر هم که یکی از آن‌ها دچار شدن افراد به کروناست را هم باید پذیرفت.

خطر کرونای انگلیسی در کمین مسافران وگردشگران به هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان گفت: به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و رفت و آمدهای زیاد مردم به خارج از کشور، خطر کرونای جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی، در استان بالاست.

دکتر حسین فرشیدی افزود: اولین موارد کرونای انگلیسی دوم اسفند در هرمزگان مشاهده شد و اکنون تعداد افرادی که با این نوع از ویرورس کووید ۱۹ بیمار شده اند به ۱۳ نفر رسیده است و از مردم تقاضا داریم سفرهای غیر ضروری نداشته باشند.

درحالی که دانشگاه علوم پزشکی از مردم می‌خواهد از انجام سفرهای غیر ضروری خودداری کند متولیان بخش سفر و گردشگری در حال برنامه ریزی برای ۲ نوع سفر در تعطیلی های نوروز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌اند و خبر برگزاری نشست ساماندهی خانه های مسافر هرمزگان در سوم اسفند منتشر شد، البته این مختص هرمزگان تنها نبوده و سایر استان‌ها هم نشست‌های خود را برای سفرهای نوروزی برگزار کرده اند.

کرونا خسارت های زیادی به بخش گردشگری هرمزگان وارد کرده است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: کرونا خسارت بسیاری به بخش های مختلف های اقتصادی از جمله واحدهای گردشگری هرمزگان وارد کرده و امروز این واحدها نیازمند حمایت بیشتر هستند.

فائقه اتابک بیان داشت: به منظور حمایت از حوزه گردشگری با محوریت حفظ سلامت مردم ، طرح سفر ایمن به هرمزگان در قالب تورهای گردشگری به صورت محدود و کنترل شده در ستاد استانی مقابله با کرونا در حال بررسی است.

هتل های هرمزگان با نصف ظرفیت مسافر پذیرش می کنند

رییس جامعه هتل داران هرمزگان این صحبت‌های معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان را تکمیل می‌کند، آنجا که می‌گوید: بنا شده هتل‌ها با کمتر از نصف ظرفیت‌شان به مسافران خدمات بدهند و ۲ هتل نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار می‌گیرد.

ناصر احمدی ادامه می‌دهد: مهمانانی که با رزرو وارد هتل ها می‌شوند باید پروتکل ها را حتی در رستوران‌ها رعایت کنند و با توجه به اینکه در این مدت فعالان خصوصی در حوزه گردشگری آسیب جدی دیدند و امیدواریم در نوروز پیش رو با رعایت پروتکل بخشی از آسیب‌ها را بتوان جبران کرد.

گویا چراغ سبز سفرهای نوروزی را وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ستاد ملی کرونا گرفته و مسوولان بخش سفر و گردشگری هرمزگان با توجه به آن برنامه ریزی کرده‌اند تا در صورت برقرار شدن این سفرها در عمل انجام شده قرار نگیرند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ۱۴ بهمن ماه از تورگردان ها خواسته بود برای نوروز برنامه ریزی داشته باشند و گفته بود: تورهای مجوزدار می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ برنامه ریزی کنند.

ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی به هرمزگان تا اردیبهشت ۱۴۰۰ادامه دارد

استاندار هرمزگان هم که اول بهمن در ستاد استانی مدیریت کرونا اعلام کرده بود «محدودیت شدید تردد برای جلوگیری از مسافرت‌های غیرضروری و ممانعت از ورود گردشگر و خودروهای غیربومی به هرمزگان از این هفته تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده اعمال می‌شود» در نشست های بعدی این ستاد با توجه به شرایط بخش گردشگری و کمک به معیشت فعالان آن از خود انعطاف نشان داد.

فریدون همتی در این خصوص گفت: برخی فعالان عرصه سفر و گردشگری با وی تماس می‌گیرند و از مشکل‌های شان می‌گویند، باید راهکاری برای این منظور اندیشیده شود تا کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند با مشکل روبه‌رو نشوند.

البته درحالی که استاندار هرمزگان از تشدید محدودیت ها سخن گفته به نظر می‌رسد حتی نظارت ها بر اتوبوس های بین شهری چنانچه باید نیست، مسافر مسیر بندرعباس - مشهد ادعا می‌کرد: راننده در مسیر علاوه بر مسافرانی که بر روی تمام صندلی ها نشسته‌اند برای راهرو هم مسافر سوار می‌کند و از ماسک هم استفاده نمی کند.

البته این مورد قبل از کرونا بارها از سوی رانندگان اتوبوس های بین شهری مشاهده شده بود که انتظار می‌رفت در زمان کرونا و برای رعایت موارد بهداشتی پیشگیری از ابتلا به آن رعایت شود.

تعبیر این جملات را می‌توان در صحبت‌هایی که از آن تاریخ به بعد از سوی مسوولان مطرح می‌شود دید و از سوی دیگر براساس گفته های معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد ملی کرونا نیز مجوز سفر با تورهای گردشگری را صادر کرده ولی تیموری حتی گفته است: خانواده‌هایی که از قبل مجموعه‌های گردشگری را رزرو کرده و بخواهند با وسیله حمل و نقل عمومی یا شخصی به مقصد بروند، با داشتن مجوز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشکلی برای تردد نخواهند داشت.

احتمال لغو تورهای گردشگری به هرمزگان

حالا دکتر فرشیدی با انتقاد نسبت به سفرهای برخی هموطنان می‌گوید: درشرایطی که ستاد ملی کرونا سفر به شهرهایی مانند بندرعباس را ممنوع کرده برخی افراد بدون توجه به این محدودیت ها به بندرعباس سفر کرده‌اند و می‌کنند که اگر پروتکل های بهداشتی و دستورکارهای ستاد ملی کرونا رعایت نشود، احتمال لغو تورهای گردشگری برای نوروز ۱۴۰۰ وجود دارد.

صحت این نقد صریح رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را از خودروهای با پلاک شهرستان‌های مختلف در ساحل بندرعباس مشاهده کرد که این نشان دهنده سفت و سخت نبودن نظارت‌ها در ورودی های شهرستان و شهر بندرعباس از سوی اعضای ستاد استانی مدیریت کروناست.

امری که صدای معاون دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را هم در ۲ نشست پیاپی ستاد استانی مدیریت کرونا در آورد و دکتر محمود حسین‌پور در آخرین نشست ستاد استانی کرونا که به دلیل حضور نداشتن استاندار و سرپرست معاونت سیاسی استانداری هرمزگان در استان با مدیریت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار برگزار شد، گفت: ستاد استانی مدیریت کرونا مصوبه‌هایی دارد که اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر مصوبه های ستاد استانی کرونا به درستی اجرا شود فشار کاری بر بخش بهداشت و درمان کمتر خواهد شد و چنانچه بنا بر اجرا نشدن این مصوبه هاست اعلام کنید تا دانشگاه علوم پزشکی هم کار را مانند سایر دستگاه‌های متولی رها کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: آن تعداد خودرویی هم که بازگشت داده شده‌اند با کمک جمعیت هلال احمر هرمزگان بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پایان نشست ستاد استانی مدیریت کرونا به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسافرانی که به هرمزگان می‌آیند باید تست منفی کرونا را به همراه داشته باشند و این تست ها تنها تا ۷۲ ساعت معتبرند.

فاصله اندک سختگیری تا انعطاف

با توجه به صحبت های متفاوت مطرح شده توسط مسوولان هرمزگان از استاندار که گفته بود: «محدودیت شدید تردد برای جلوگیری از مسافرت های غیرضروری و ممانعت از ورود گردشگر و خودروهای غیربومی به هرمزگان از این هفته تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده اعمال می‌شود» و بعد از اندکی، انعطاف نشان داد تا صحبت های معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان که بیان داشته بود: «سفرهای ایمن و مسوولانه از مصوبه های ستاد ملی مدیریت بیماری کروناست و سفرهای گردشگری به هرمزگان مشروط به بهبود شرایط کرونایی است» و سخنان مدیر جامعه هتل داران هرمزگان که احتمال برقرار بودن این سفرها را می داد؛ به نظر می رسد مسوولان این استان هنوز به جمع‌بندی مشخص پیرامون این سفرها نرسیده اند، چرا که رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم احتمال لغو تورهای گردشگری را می دهد.

با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در هرمزگان که ۱۳ نفر را به خود مبتلا کرده باید منتظر ماند و مشاهده کرد چه تصمیمی برای نوروز ۱۴۰۰ از سوی مسوولان ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا اتخاذ می‌شود، این تصمیم هرچه که باشد بایستی سلامت مردم در اولویت قرار داشته باشد و بی شک مسوولان نیز به این نکته توجه دارند.

همچنین باید منتظر ماند و دید کرونا تا سه هفته دیگر به نوروز چه سرنوشتی رقم می‌زند و آیا مهار می‌شود و مردم می توانند پس از یک سال خانه نشینی سفر کنند یا همانند ایام گذشته بخصوص نوروز ۹۹ باید در خانه مانده و از سفرهای غیر ضرور خودداری کرد تا جولان کرونا خاتمه یابد.

کرونا در این شرایط باید با نه گفتن مردم به گوشه رانده شود وگرنه باز هم افراد بیشتری را درگیر می‌کند و شاهد مرگ و میر افرادی از سنین مختلف خواهیم بود.

درحال حاضر همه چیز به رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بکارگیری ماسک و پیشگیری‌های لازم توسط مردم بستگی دارد و اگر می خواهیم شمار مبتلایان کم شود، خود، اطرافیان و همشهریان گرفتار این بیماری نشوند بایستی از رفتار احساسی و بی خیالی پرهیز شود که کرونا با مدل های مختلف همچنان جولان می دهد و درمان قطعی ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج