الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند هنوز تا اجرا فاصله دارد


الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند هنوز تا اجرا فاصله دارد

رییس دانشگاه بیرجند گفت: الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به این دانشگاه هنوز اجرایی نمی‌شود و در دست بررسی است و ما در مورد زمان اجرای این طرح حرف داریم.

احمد خامسان، امروز چهارشنبه ۱۳ اسفند در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی که واکنش‌هایی را در پی داشت، اظهار کرد: شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی براساس مصوبه ‌‏شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، الحاق دانشگاه صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند با عنوان دانشگاه بیرجند - پردیس ‌‏صنعتی بیرجند را تصویب کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه معتقدیم اجرای این طرح در استان از نظر زمانی و مکانی مناسب نبوده است، افزود: منتظر هستیم که تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مورد ارسال شود، اما بعید می‌دانیم‌ الحاق به این سرعت انجام شود.

رییس دانشگاه معین خراسان جنوبی گفت: هدف اصلی این طرح تقویت و ارتقای کیفی موسسات آموزش عالی است و وقتی کاهش تمایل به آموزش عالی را در کشور شاهد هستیم و دانشگاه‌ها و رشته‌ها در شرف تعطیلی هستند، باید این ساماندهی انجام شود.

خامسان بیان کرد: اینکه گفته می‌شود طرح الحاق به صورت پایلوت ابتدا در خراسان جنوبی انجام می‌شود، نادرست است و تاکنون طرح به هشت استان ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی تعداد دانشگاه‌های کشور طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاهش پیدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم خراسان جنوبی اولین استان باشد.

خامسان گفت: در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی قرار است تعدادی از اختیاراتی که در کشور است به دانشگاه مادر استان تفویض شود و رییس دانشگاه مادر ‌شورایی را تشکیل دهد تا بار ستادی آموزش عالی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ردیف‌های بودجه‌ای با الحاق دانشگاه حذف نمی‌شود و هیچ کارمند و عضو هیات علمی هم اخراج نخواهند شد، تصریح کرد: توسعه استان با گسترش آموزش عالی انجام نمی‌شود بلکه با داشتن آموزش عالی با کیفیت محقق خواهد شد.

خامسان با بیان اینکه مسیر دانشگاه‌ها و موسسات عالی قوی و با کیفیت در این طرح در راستای فعالیت‌های فناورانه و مهارت‌آموز است، افزود: براساس مقتضیات جمعیت دانشجویی و ‌میل به آموزش هزاران ساعت کار تخصصی در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و طرح آمایش براساس پیش بینی جمعیت کشور و میل به آموزش عالی حکم کرده که آموزش عالی در ۴۳ موسسه ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه در کشور آمایش براساس آینده‌نگری انجام شده و ممکن است برخی با شیوه اجرا مخالف باشند اما اصل کار را نباید زیرسوال ببرند، تصریح کرد: وزارت علوم ملزم به اجرای قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است لذا اصل ساماندهی بر مبنای همین موارد است.

رییس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این الحاق به معنای تعطیلی و اخراج ‌کسی نیست بلکه به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی است، تصریح کرد: برخی دانشگاه‌های اقماری به دلیل نبود دانشجو تعطیل شده یا در حال تعطیلی هستند و وزارت علوم تلاش می‌کند موسسات کوچکتر را با اتصال به دانشگاه مادر ارتقا دهد.

خامسان با بیان اینکه تعداد زیادی از همکاران در دانشگاه صنعتی بیرجند موافق این طرح هستند، یادآور شد: البته برای ابلاغ این دستورالعمل حتی با رییس دانشگاه و استانداری نیز هماهنگی نشده بود و این گلایه‌مندی به وزارتخانه طی تماس تلفنی ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: هر دولتی روی کار آید مجبور به اجرای این قانون است چراکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما ما نیز در شکل و زمان اجرا حرف داریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟