توسعه روستایی در خراسان رضوی مورد توجه دستگاه‌های اجرایی است


توسعه روستایی در خراسان رضوی مورد توجه دستگاه‌های اجرایی است

مشهد- ایرنا- مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی گفت: نگاه مثبت استاندار به روستاها باعث شده موارد مرتبط با توسعه روستایی و همکاری بین بخشی دستگاهای اجرایی استان در رفع مشکلات و عمران و آبادانی روستاها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمد شفیعی روز چهارشنبه در نشست دهیاران شهرستان کاشمر افزود: در راستای ایجاد بسترهای لازم برای ماندگاری بیشتر روستاییان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها ظرفیتها و توان روستاها شناسایی شده ‌است.
وی ادامه داد: در این خصوص ۱۵ شاخص کیفی توسعه روستایی برای روستاهای استان مشخص شده‌ است که مبنای تصمیم‌گیری‌ها در راستای توزیع عدالت اعتباری در استان قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اعتبارات توزیع ‌شده در دهیاریها طی چند سال اخیر با سالهای قبل قابل مقایسه نیست گفت: نباید از خدمات و توجه ویژه دولت به روستاها در شرایط خاص تحریم ها غفلت شود.

وی با بیان اینکه تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای ردیف و کد دهیاری می‌شوند افزود: در این استان بیش از ۶۹۰ روستا نیازمند بازنگری طرح هادی هستند که می‌طلبد از محل اعتبارات ملی به این مهم پرداخته شود.

شفیعی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اعتبارات در اختیار وزارتخانه‌هاست و مدیران کل و مدیران شهرستان‌ها باید سهم شهرستان خود را از این اعتبارات مطالبه کنند.

وی از اجرای طرح مهاجرت معکوس از حاشیه شهرها به روستاها خبر داد و گفت: روستاها باید به دنبال منابع درآمد پایدار باشند و باید برای افزایش سطح درآمد روستاییان گام‌های موثر برداشته شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی ۲ هزار و ۴۱۵ دهیاری فعال است افزود: با توجه به دستورالعمل ابلاغی به دنبال این هستیم که برای تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان مجوز دهیاری صادر کنیم تا کد اعتباری برای آنها تعریف شود.
فرماندار کاشمر نیز در این نشست با بیان اینکه دهیاریها نهاد عمومی و غیردولتی هستند گفت: دهیاران باید اقدامات و دستاوردها و خدمات ارائه شده به روستاها در زمینه های عمرانی و توسعه روستاها را اطلاع رسانی نمایند.
مسلم ساقی با بیان اینکه مشارکت مردم در بخش های مختلف به عنوان یک ظرفیت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد افزود: با مشارکت خیران و مردم در روستاها اقدامات مختلف عمرانی و آبادانی انجام شده است.
وی ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون روستاهای شهرستان مهاجر پذیر بوده اند و ما وظیفه داریم با شناسایی ظرفیتهای روستاها زیرساختهای لازم برای ماندگاری و مهاجرت معکوس به روستاها را تقویت نماییم.
فرماندار کاشمر با بیان اینکه از محل اعتبارات دهیاریها تمام روستاهای شهرستان به اتاق مدیریت بحران و تجهیزات لازم برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه مجهز شده اند گفت: با مشارکت دهیاری و خیران و مردم درراستای ایجاد نشاط و روحیه امید درروستاها با استفاده از مکانهای بلااستفاده و قدیمی خانه ورزش روستایی راه‌اندازی شده است.
وی بر لزوم ارائه آموزش های لازم به دهیاران برای آشنایی بیشتر با اختیارات و وظایف قانونی خود در ارائه خدمات بهتر و موثر در روستاها تاکید کرد.
کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟