کثرت احزاب نشانه عقب‌ماندگی سیاسی است


کثرت احزاب نشانه عقب‌ماندگی سیاسی است

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب، وجود این همه حزب و ائتلاف را عقب ماندگی سیاسی دانست و گفت: مردم به احزاب اعتماد ندارند چون سابقه حزبی در کشور خوب نیست و تحزب نهادینه نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، زهرا شجاعی روز چهارشنبه در همایش احزاب و انتخابات ۱۴۰۰ در تالار وزارت کشور به نمایندگی از اصلاح طلبان، گفت: مادامی که احزاب و گروه‌های سیاسی در جامعه به عنوان رکن اساسی، فعالیت و نقش خود را ایفا کنند، قطعا آن جامعه دچار نابودی نخواهد شد.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با اشاره به نقش احزاب در ساختار سیاسی هر کشور، ادامه داد: احزاب موظف به نظارت بر رفتار نهادهای حاکمیت هستند و باید برنامه ارائه داده و مطالبه گری کنند. احزاب باید مسایل کشور را برجسته کرده و به گوش مسوولان برسانند و تجمیع منافع ملی و سیاست‌های کلی نظام را مدنظر داشته باشند.

شجاعی با اشاره به اینکه احزاب باید از بدنه جامعه شکل بگیرد، اظهار کرد: ۱۲۰ سال است که در کشور حزب داریم، در نقد عملکرد احزاب ابتدا باید خود را نقد کنیم بعد از دولت انتظار داشته باشیم.

وی افزود: احزاب در تدوین و تسهیل قانون احزاب و انتخابات نقشی نداشت و این دو قانون ارتباطی باهم ندارند. مردم به احزاب اعتماد ندارند چون سابقه حزبی در کشور خوب نیست و فعالیت حزبی در کشور نهادینه نشده است.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه اغلب احزاب ریشه مستحکم در طبقات پایین جامعه ندارند و بیشتر نخبگان و روشنفکران را شامل می شوند، به ضعف قدرت احزاب در برقراری ارتباط با جوانان و ضعف توان تشکیلاتی احزاب با طیف‌ها و جناح‌های دیگر اشاره و تصریح کرد: وجود اینهمه حزب و ائتلاف یک عقب ماندگی سیاسی است و این یعنی به بلوغ سیاسی در احزاب نرسیدیم.

وی ادامه داد: ضعف اخلاق سیاسی و آلوده شدن به رانت خواری، جاه طلبی و عافیت طلبی نباید در احزاب باشد و این موضوع چپ و راست ندارد. احزاب باید دامنه اختلافات اجتماعی و منازعات سیاسی را کاهش دهند و با رویکرد اجتماعی سیاسی به حل مشکلات کشور بپردازند.

شجاعی با تاکید بر اینکه قدرت باید ابزار خدمت باشد نه هدف، اظهار کرد: احزاب باید موجب همگرایی ملی شوند. در فقدان احزاب خواست‌های مردمی به صورت کور و هیجانی شکل می‌گیرد. احزاب باید آمادگی واگذاری قدرت را داشته باشند که لازمه آن نگاه ابزاری به قدرت است.

این فعال اصلاح طلب درباره نقش زنان در انتخابات، گفت: نیمی از جامعه زنان هستند که در انتخابات مشارکت دارند و تشویق کننده نیمی دیگر برای مشارکت در انتخابات هستند. زنان می‌توانند در وادار کردن افراد به رای دادن موثر باشند. در عرصه رقابت باید زنان هم رای دهنده و هم داوطلب باشند.

شجاعی اضافه کرد: اگر رد صلاحیتی برای نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری باشد باید به دلیل کم تجربگی و شاخصه‌های دیگر باشد نه به دلیل جنسیت.

این فعال اصلاح طلب افزود: مشارکت مردم در انتخابات برهم زننده توطئه‌ها است و میزان مقبولیت نظام را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022