22 شهر و 230 روستا در خراسان رضوی تنش آب خواهند داشت


22 شهر و 230 روستا در خراسان رضوی تنش آب خواهند داشت

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: طبق پیش‌بینی ها با توجه به کمبود بارندگی و شرایط آب و هوایی و اقلیمی 22 شهر و 230 روستای این استان سال آینده با تنش آب مواجه خواهند شد.

سید ابراهیم علوی روز چهارشنبه همزمان با روز ملی آب در نشست خبری افزود: به دنبال یکپارچه سازی خدمات شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی در سال جاری، اکنون ۷۶ شهرستان این استان به جز مشهد و ۲ هزار و ۲۶۰ روستای استان در مجموع با جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی قرار دارند.
وی ادامه داد: پس از یکپارچه‌سازی خدمات شرکتهای آب و فاضلاب، وضعیت آب‌رسانی در هزار روستای خراسان رضوی بهبود یافته و شرایط مناسبت‌تری را داشته اند که در این راستا ۹ میلیون متر مکعب آب شهری تولید و در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: این استان تابستان پارسال را با کمترین مشکل و تنش آب سپری کرد و برای گذر موفقیت‌آمیز از تابستان ۱۴۰۰ با توجه به کاهش بارندگی‌ها پروژه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.
وی حفر ۷۰ حلقه چاه جدید، اجرای ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال به شهرها و روستاها و احداث ۲۷ هزار متر مکعب مخزن جدید را از جمله این پروژه‌ ها ذکر کرد و افزود: اجرای آنها نیازمند سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
علوی سرانه مصرف آب در روستاهای استان را ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر در شبانه‌روز عنوان کرد و ادامه داد: در شهرها این میزان ۱۸۰ تا ۱۹۰ لیتر در شبانه‌روز است و این در حالی است که در برخی مناطق استان سرانه آب تا ۴۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می‌رسد.
وی با اشاره به فرسودگی شبکه‌های توزیع آب در استان گفت: از ۳۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در این استان، ۱۵ هزار کیلومتر ببش از ۳۰ سال قدمت داشته و نیاز به اصلاح دارد، این در حالی است که فقط چهار درصد آن در سال بازسازی می‌شود و این امر هدر رفت بسیار آب تولیدی را در بردارد.

۱۳ اسفند ماه روز ملی آب در کشور نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...