وبینار «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» برگزار شد


وبینار «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» با بررسی وقف از حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در دومین روز از سومین همایش خیر ماندگار وبینار «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» با عناوینی همچون «تبیین نسبت سیاست و امور خیر در حکمرانی ایرانی_اسلامی»، «راهبرد حکمرانی مطلوب در امور خیر؛ با تاکید بر فضای مجازی»، «جایگاه شاخص‌های حکمرانی مطلوب در ماموریت سازمان‌های خیریه ایران» و «راه‌کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات شفاف‌سازی در خیریه‌ها» بررسی شد.

مریم سعیدیان جزی استاد دانشگاه و محقق با ارائه مقاله‌ای با عنوان «تبیین نسبت سیاست و امور خیر در حکمرانی ایرانی_اسلامی» مطرح کرد: نشانه طریقه شریعت روی کار آمدن نیروهای کارآمد است، به این صورت که انسان‌های درست‌کار روی کار می‌آمدند و همین امر موجب آبادانی و رفاه و آرامش عمومی جامعه می‌شود.

وبینار «حکمرانی مطلوب امور خیر و نیکوکاری در ایران» برگزار شد

وی ادامه داد: امر خیر به مساله وقف اختصاص ندارد بلکه وقف یکی از نشانه‌های امر خیر است که در مسائل دینی نیز به آن پرداخته شده است. در قرن‌های گذشته وقف‌های زیادی در عرصه‌های مختلف صورت می‌گرفت که یکی از آنها تمرکز بر روی وقف تعلیمی بود، در جایی که جامعه در سراشیبی افتاده بوده با وقف‌های تعلیمی یک تحولات عظیمی در جامعه رخ داد و اینگونه تحولات این امکان را فراهم می‌کنند که همه افراد جامعه از خیرات آنها بهره ببرند و جامعه دوباره رشد کند.

این محقق با تاکید بر این موضوع که هرکسی دارای جایگاه و قدرت می‌شود باید اهل خیر هم باشد و آن ثروت را در مسیر آبادانی و خیر کشور به کار بگیرد، خاطرنشان کرد: جایگاه حکمرانی این است که پناه مردم باشد و برای رفع حاجت‌ها و نیازهای آنها اقدام کند، در این حالت مردم احساس سرور و شادی می‌کنند، این امر به کل جامعه تعمیم پیدا می‌کند، امر خیری که با شمارمشارکت دولت و حاکمیت باشد جایگاه دولت را بالا و میزان اطاعت‌پذیری را در بین مردم بیشتر می‌کند.

سعیدیان یادآور شد: امور خیر اجتماعی شامل خیلی از موارد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به امنیت مرزی، توسعه شهری، آزاداندیشی، توسعه علم و دانش و .... اشاره کرد، برای شکل‌گیری الگوهای خیر اجتماعی متغیرهایی وجود دارد که باید به آنها توجه شود و سنت‌های فرهنگی و فردی افراد نیز مورد توجه باشد، نیت مستقیمی بین امر خیر و سیاست در قالب حکمرانی وجود دارد. مبنای این اندیشه سیاست و عدالت و انجام امور عام‌المنفعه است.

در ادامه مهدی احمدی محقق و کارشناس امور فضای مجازی با ارائه مقاله خود با عنوان «راهبرد حکمرانی مطلوب در امور خیر؛ با تاکید بر فضای مجازی» گفت: فضای مجازی یک تحول خاصی در دنیا ایجاد کرده و ما در حال حاضر به یک جامعه شبکه‌ای رسیده‌ایم. این فضا توانسته شرایط تبادل اطلاعات را راحت‌تر کند.

وی ادامه داد: هر ایرانی به طور متوسط روزانه 120دقیقه از زمان خود را در داخل فضای مجازی می‌گذراند، یکی از اهداف فضای مجازی در حکمرانی امور خیر استفاده از همین طرفیتی است که مردم کاملا با آن درگیر هستند، از این فضا می‌توان برای اتصال به نیازمندان و کمک به آنها بهره گرفت.

این محقق تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت فضای مجازی می‌توان دسترسی خیریه‌ها به سایر انجمن‌ها، ارائه خدمات از طریقتجارت الکترونیک، ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی، ارائه نوآوری‌هادر امور خیر و حتی یافتن دیگر خیریه‌ها و تبادل نظر را فراهم کرد.

احمدی بیان کرد: زیرساخت‌های فضای مجازی در ایران به خوبی آماده نشده است، به همین منظور اگر بتوانیم این زیرساخت را فراهم کنیم می‌توان از پراکندگی خیریه‌ها جلوگیری کرد، درواقع می‌توان با ایجاد یک شبکه از خیریه‌ها در فضای مجازی به تبادل‌نظر پرداخت و یک همکاری گسترده را در سطح کشور ایجاد کرد.

حسین جودت چافی محقق و نویسنده در ادامه این وبینار با ارائه مقاله «جایگاه شاخص‌های حکمرانی مطلوب در ماموریت سازمان‌های خیریه ایران» گفت: سازمان‌ها و نهادهایی هستند که در عرصه‌های سمن‌ها و خیریه‌ها فعالیت می‌کنند که می‌توان به آنها نیز شبکه ملی خیریه را نیز اضافه کنیم، ما برای بررسی این شبکه‌های ملی اساسانامه 60خیریه را بررسی و نکات و کدگذاری‌های لازم را بروی آنها انجام دادیم. در این میان تنها 13 نهاد خیریه را توانستیم پیدا کنیم که اطلاعات آنها قابل دسترس باشد.

این محقق بیان کرد: بانک جهانی برای شبکه‌های ملی خیریه در حدود 8شاخص قرار داده است که از جمله آنها عدالت، جامع و هدایت‌محور بودن است، پس از بررسی این خیریه‌ها که اطلاعات آنها قابل دسترسی بود به جدولی رسیدیم که می‌توان به برخی از موارد آن چون شاخص مشروعیت و حق‌طلبی اشاره کرد که در موسسات خیریه‌ای چون محک، رعد الغدیر، برکت، بهشت امام رضا(ع) و .... به این شاخص مشروعیت پرداخته شده است.

جودت یادآور شد: شاخص استراتژیک نیز یکی دیگر از شاخص‌های پراهمیت در عرصه‌ی سمن‌ها و خیریه‌ها است، امروز حکمرانی با یک معنا جدید مورد توجه نهادهای سیاست‌گذار است، خیریه‌ها و سمن‌ها جزء نهادهای مدنی هستند که باید در پدیده‌های مختلف مشارکت داشته باشند، برای رسیدن به هدف نهایی باید براساس شاخص‌های استرتژیک به پیش برویم.

در بخش پایانی این نشست مجازی نیز امیررضا کولیوند با مقاله «راه‌کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات شفاف‌سازی در خیریه‌ها» با ارائه مطالبی در عرصه فضای مجازی و راه‌کارهای بهره‌وری در عرص‌های خیریه خاطرنشان کرد: از ابتدا بشریت تا کنون هراختراعی که صورت گرفته است ارتقاء داشته و می‌توان گفت هر لحظه شاهد ارتقاء اختراعات بوده‌ایم.

وی درباره کاربردهای فناوری اطلاعات در عرصه فضای مجازی به چهار ابزار اشاره کرد و گفت: از جمله این ابزارها ic ها، بلاک‌چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء است، ic ها یعنی شناسایی بیسیمی به این معنا که برخی سمن‌ها و خیریه‌ها برای جلوگیری از سرقت این ic ها را نصب می‌کنند، بلاک‌چین برای ثبت و ضبط داده‌ها است به این شکل که هیچ مدیر و یا فرد دیگری نمی‌تواند در اطلاعات دخل و تصرفی داشته باشد.

کولیوند تاکید کرد: در هوش مصنوعی نیز با یک سامانه روبرو هستیم که واکنش‌هایی مشابه رفتار انسان دارد و می‎توانیم از او در سمن‌ها و خیریه‌ها استفاده کنیم، این بخش توانایی کسب دانش را نیز دارد. اینترنت اشیا نیز قابلیت تبادل را به انسان می‌دهد که می‌تواند از راه دور فعالیت سمن‌ها و خیریه‌ها را کنترل کند.

این محقق در پایان گفت: پیشنهاد ما استفاده از این ابزار است که با توجه به گسترده بودن فعالیت خیریه‌ها و سمن‌ها این ابزارها می‌تواند به کمک انسان بیاید.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»