آمریکا با فشار حداکثری حقوق ملت ایران را نقض می‌کند


آمریکا با فشار حداکثری حقوق ملت ایران را نقض می‌کند

لندن – ایرنا – نماینده جمهوری اسلامی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح کرد که آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و ظالمانه، ناقض حقوق ملت ایران است و حق ندارد نسبت به وضعیت حقوق بشر کشور ادعای نگرانی کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «سید محمد ساداتی نژاد» رایزن حقوق بشر نمایندگی ایران در ژنو تصریح کرد که دولت آمریکا همچنان به سیاست شکست خورده فشارحداکثری دونالد ترامپ، سیاستی که تروریسم اقتصادی علیه تمام ملت ایران است ادامه می‌دهد.

وی افزود: آمریکا همچنین باید به دلیل بازداشت خودسرانه ایرانیانی که تحریم‌های غیرقانونی این کشور را دور زدند پاسخگو باشد. ملت ایران هرگز اقدامات تروریستی آمریکا از جمله ترور قهرمان ما ژنرال قاسم سلیمانی و همراهانش را فراموش نمی کند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین سابق آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت این کشور در توافق‌ هسته‌ای ایران پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

دولت جدید امریکا بدون در نظر گرفتن اینکه ترامپ با اعمال سیاست فشار حداکثری، ترور فرمانده سپاه قدس، ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بشمار می رود، اصلاح سیاست‌های خصمانه گذشته را به بازگشت جمهوری اسلامی تعهدات برجامی مشروط کرده است.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق ، تدابیر جبرانی در برجام برگشت پذیر خواهد بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.

وی توضیح داد که اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستان‌ها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است، آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان گونه که متناسب با رفع تحریم‌ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، فرانسه و کشورهایی را که از تحریم های غیر قانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی می‌کنند مورد مذمت قرار داد و افزود که آن‌ها نسبت به پیامدهای سیاست‌های خود علیه ایران پاسخگو هستند.

وی با کنایه به حضور عناصر گروهک تروریستی منافقین در فرانسه افزود: کشوری که مدت هاست به [آن] گروه بدنام تروریستی پناه می‌دهد نمی تواند نسبت به وضع حقوق بشر ایرانیان ابراز نگرانی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟