آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع


از جمله انواع شمع که دارای ویژگی های بسیار زیادی بوده و در طرح ها و مدل های گوناگونی موجود می باشد شمع با موم زنبور است که جزء ساده ترین روش های شمع سازی به شمار می آید و با توجه به استفاده از مواد طبیعی در ساخت آن بدون ضرر می باشد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به آموزش شمع سازی با موم عسل به روشی ساده و اصولی بپردازیم. آموزش شمع سازی با...

از جمله انواع شمع که دارای ویژگی های بسیار زیادی بوده و در طرح ها و مدل های گوناگونی موجود می باشد شمع با موم زنبور است که جزء ساده ترین روش های شمع سازی به شمار می آید و با توجه به استفاده از مواد طبیعی در ساخت آن بدون ضرر می باشد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به آموزش شمع سازی با موم عسل به روشی ساده و اصولی بپردازیم.

آموزش شمع سازی با موم عسل

شمع یکی از عناصر آرامبخش و تسکین دهنده می باشد که با استفاده از روش ها و مواد مختلفی در سبک های متنوعی ساخته می شود. از جمله این روش ها می توان به شمع سازی با موم عسل اشاره کرد که بسیار ساده بوده و همچنین این نوع شمع دارای مزایای فراوانی از جمله نوردهی و درخشش بسیار روشن و ملایم، مدت زمان طولانی سوختن، آزاد سازی رایحه عسل، خنثی سازی یون های مضر در محیط و … می باشد از این رو این سبک شمع سازی به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

در صورتی که به هنر شمع آرایی و شمع سازی علاقه مند هستید و یا در این زمینه مهارت دارید و تمایل دارید با نحوه ساخت شمع های زیبا و جذاب با موم آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما بوده و از مراحل و چگونگی ساخت آن دیدن نمایید.

وسایل لازم :
اجاق گاز دیگ بخار دو جداره یا دو قابلمه با سایزهای مختلف فر نوار چسب گیره لباس یا مداد چاپستیک چوبی

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

مواد مورد نیاز : موم عسل ۴۵۰ گرم روغن ضروری ۱ الی ۲ قاشق غذا خوری شیشه مربا یا شیشه مدل لاله ۲۳۰ گرمی ۳ عدد فتیله پنبه ای متوسط روغن نارگیل ذوب شده نصف پیمانه چسب فتیله نحوه ساخت :

در مرحله اول ابتدا فتیله را با صفحه فتیله به منظور اتصال و همچنین چسب فتیله بردارید. سپس یک عدد از چسب های فتیله را برداشته و آن را بر روی صفحه فتیله بگذارید و بعد کاغذ را از طرف کنار و قسمت روی چسب فتیله جدا نمایید. فتیله موردنظر را در قسمت ته شیشه و در وسط آن چسب بزنید.

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

در گام بعدی موم و روغن را داخل یک دیگ دو جداره مناسب ذوب نمایید. در صورتی که دیگ دو جداره در دسترس ندارید می توانید با حدود ۲۰ سی سی آب درون یک قابلمه و گذاشتن یک قابلمه در سایز کوچک تر یا یک کاسه استیل ضد زنگ درون آن و بعد از به جوش آمدن آب درون قابلمه زیرین بر روی اجاق گاز یکی بسازید.

زمانی که موم به طور کامل آب شد اگر مایل هستید می توانید روغن ضروری را به آن بیفزایید. سپس موم ذوب شده، روغن ضروری و روغن نارگیل را با یکدیگر ترکیب نمایید. در این روش از یک چاپستیک چوبی برای انجام کار استفاده شده که در این صورت نیازی به تمیز کردن آن نیست.

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

در مرحله بعدی موم را داخل شیشه موردنظر ریخته و سپس فتیله را به گونه ای تنظیم نمایید که به طور دقیق در قسمت مرکز باشد. می توانید این عمل را با گذاشتن یک نی، مداد یا سیخ چوبی بر روی دهانه شیشه و چسباندن فتیله به آن اجرا نمایید و یا این که در صورت تمایل می توانید فتیله را از داخل یک گیره لباس رد کنید.

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

سپس شمع ها را در مکانی گرم گذاشته تا کاملا سفت شوند، چرا که اگر به سرعت خنک شوند موم گاهی اوقات دچار ترک می شود. می توانید برای انجام این کار اجاق گاز را تا دمای ۴۶ درجه سانتی گراد گرم کرده و زمانی که موم را داخل شیشه ریختید شعله گاز را خاموش نمایید و شیشه های موردنظر را درون آن بگذارید.

صبر کنید تا به مدت دو روز باقی بماند و بعد فتیله را به اندازه سه و نیم سانتی متر برش بزنید. در زمان روشن نمودن شمع شعله را بر روی پایه فتیله که با موم اتصال دارد به آرامی نزدیک نمایید تا کمی از موم آب شده و به وسیله فتیله به طرف بالا کشانده شود. این عمل در واقع باعث می شود که شمع به خوبی بسوزد.

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

با توجه به این که موم زنبور عسل نسبت به موم پارافین و یا موم سویا کندتر سوخته می شود، بنابراین به فتیله ای با جنسی محکم تر و بزرگ تر از مدل های دیگر شمع که مورد استفاده قرار می گیرد، احتیاج دارید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که طریقه سوخته شدن فتیله بر اساس موارد مختلفی از قبیل میزان اندازه ظرف و نحوه تصفیه موم زنبور عسل فرق دارد. علاوه بر آن برای پیدا کردن سایز مناسب فتیله متناسب با نحوه تصفیه موم و سایز ظرف احتیاج به آزمودن دارید.

آموزش شمع سازی با موم عسل و ایده های خلاقانه برای ساخت شمع

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با نحوه شمع سازی با موم عسل به روشی ساده و آسان آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و با یادگیری مراحل گفته شده بتوانید این نوع شمع زیبا و جذاب را در مدل های متنوع و دلخواه در منزل ساخته و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شمع‌سازی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته