سمپوزیوم‌ها بازگشت و تعطیلی ندارند


سمپوزیوم‌ها بازگشت و تعطیلی ندارند

نخستین نشست بررسی تاثیر برگزاری سمپوزیوم‌ها در هویت‌بخشی شهرها، در ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش، با حضور مجتبی موسوی و جمعی از مجسمه‌سازان این دوره از سمپوزیوم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد خبری ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش ، «مجتبی موسوی»، داور ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش با نگاهی به برگزاری سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی در ایران و سابقه آن گفت: برگزاری چنین رویدادی در جزیره کیش اتفاق خوبی است و تنها ایراد آن هم این است که در سال کرونا برگزار می‌شود. بازدیدکننده که رکن اساسی سمپوزیوم است با محدودید مواجه شده است اما همین‌که این جریان در سال کرونا هم تعطیل نشده است نویدبخش برنامه‌های بهتر در سال‌های آتی است. اگر این رویداد هم تعطیل می‌شد در تمرین ما برای برگزاری چنین رویدادهایی وقفه ایجاد می‌شد و این وقفه می‌توانست همه ما را تنبل کند. علی‌رغم این‌کنه اغلب برنامه‌های هنری به‌دلیل این بیماری همه‌گیر تعطیل شده یا بد برگزار شده است و به‌صورت مجازی اتفاق افتاده است، اما جریان و تمرین برگزاری سمپوزیوم مجسمه برای ما وجود دارد که در سال‌های آتی که کرونا نیست بهتر از دوره‌های گذشته برگزار کنیم.

داور این سمپوزیوم با اشاره به شهرهای مختلف ایران و حرکت روبه‌جلوی برگزاری سمپوزیوم‌ها اضافه کرد: با نگاهی به تاریخچه سمپوزیوم مجسمه‌سازی در ایران نه تنها دهمین سمپوزیوم تهران برگزار می‌شود بلکه در تهران هفت تا هشت سمپوزیوم با ابعاد کوچک‌تر نیز برگزار می‌شود. تقریبا در بسیاری از شهرهای ایران سمپوزیوم‌هایی با ابعاد مختلف برگزار شده است. در کیش در همین یکی دو ساله چهار سمپوزیوم خوب برگزار شده است. سمپوزیوم سال 93 کیش هم که بین‌المللی برگزار شد و اکنون شاهد برگزاری ششمین دوره آن هستیم. در شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، آبادان، کاشان، کرمان و قم برگزار شده است. این اتفاقی مهم است که امر مجسمه‌سازی ما افتاده است. در یزد هم یک دوره سمپوزیوم با متریال خشت خام برگزار شد.

او با اشاره به خلاقیت‌ها در متریال‌های مختلف مورد استفاده در سمپوزیوم‌ها نیز گفت: زمانی که برنامه‌ریزی کردیم سمپوزیوم گل و کاهگل برگزار کنیم فکر نمی‌کردیم زمانی سمپوزیوم خشت‌خام هم برگزار بشود. در عین‌حالی که متریال خشت‌خام سنتی است بسیار هم آوانگارد محسوب می‌شود. این قضیه اتفاق افتاده و توسعه پیدا کرده و در این زمینه بازگشت و تعطیلی نداریم و رو به جلو حرکت می‌کنیم.

در این نشست بهمن چگنی با ارائه آثار نصب شده خود در سمپوزیوم‌های مختلف به ابعاد و نوع طراحی آثار خود پرداخت و بهنام آخربین مغانلو یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش نیز با ارائه مجسمه‌های ساخته شده خود در سراسر دنیا به شیوه اجرهای خود با متریال سنگ پرداخت. این نشست نیز با اجرای هدایت صحرایی دبیر اجرایی و علمی این سمپوزیوم برگزار شد.

ششمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش با متریال سنگ با همت شرکت عمران، آب و خدمات کیش از 25 بهمن تا 20 اسفند 99 درحال برگزاری است. رئیس این رویداد ابوالفضل طیبی و دبیر برگزاری آن نیز احسان گرایلی برعهده دارند. در این سمپوزیوم 12 سنگ توسط 12 هنرمند و 12 هنرمند دستیار درحال ساخت و اجراست

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!