آینده روشن جهان در کلام امیر(ع)؛ از رفاه و آسایش اقتصادی تا عدالتی که بشریت طعمش را می‌چشد


 آینده روشن جهان در کلام امیر(ع)؛ از رفاه و آسایش اقتصادی تا عدالتی که بشریت  طعمش را می‌چشد

حجت‌الاسلام نصرالله‌پور با بیان‌اینکه امیرالمومنین(ع) در زمانه‌ای که ستم بیداد می‌کرد با مهدویت از آینده روشن بشر و عدالت سخن گفتند، گفت: امام مهدی(عج) شجاعت، حکمت، علم، ساده‌زیستی، عدالت، مردم‌داری، تقوا و تواضع را از امیرمومنان(ع) ارث برده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 13 رجب، سالروز ولادت باسعادت امیرمومنان امام علی(ع) و به منظور بررسی مهدویت و انتظار در آموزه های نخستین امام شیعیان(ع) با حجت الاسلام «جواد نصرالله پور»، معاون مجمع راهبردی اندیشه‌ مهدویت و کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام نصرالله با بیان اینکه سیمای کلی حضرت مهدی(عج) در بیانات امیرالمومنین(ع) در مطالبی زیبا، پرجاذبه، نویدبخش و تحرک آفرین بیان شده است، اظهار کرد: نکته قابل تامل آنکه در زمانه ای که ظلم و ستم و بی عدالتی و اخلاق ستیزی بیداد می کرد و آینده بشر روز به روز تاریک تر می شد و ناامیدی بر مردم حاکم بود، امیرالمومنین(ع) با مهدویت، از آینده روشن بشر و اخلاق و عدالت سخن گفته اند.

معاون مجمع راهبردی اندیشه‌ مهدویت ادامه داد: مهدویت، استمرار جریان خلافت الهی در زمین است از این رو امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه در تبیین ضرورت وجود حجت الهی بر این مسئله استمرار خلافت الهی در زمین تکیه کرده اند و در بیانی مفصل می فرمایند: آری! زمین هیچگاه از حجت الهی که برای خدا با برهان روشن قیام کند، خالی نیست این حجت یا آشکار و شناخته شده است یا بیمناک و پنهان تا حجت خدا باطل نشود، به خدا قسم تعداد این حجج اندک است اما نزد خدا بزرگ مقدارند و خدا به وسیله آنها نشانه های خود را نگاه می دارد آنها دعوت کنندگان مردم به دین خدا هستند ... آه چقدر من مشتاق دیدارشان هستند.

وی تصریح کرد: در این بیان امیرمومنان(ع) تاکید شده که سنت الهی بر آن است که زمین هیچ گاه از حجت الهی خالی نباشد، هرچند شاید اقتضاء الهی به غیبت باشد این حقیقت قطعی نظام آفرینش است و ایشان انسان کامل را واسطه فیض الهی در زمین می دانند.

عدالت مهدوی در کلام امیر(ع)

حجت الاسلام نصرالله پور درباره کیفیت اجرای عدالت توسط امام مهدی(عج) در بیانات امیرالمومنین(ع)، ابراز کرد: واژه عدالت از عناصر کلیدی در تعابیر مولای متقیان امام علی(ع) است و در بحث مهدویت هم در اجرای عدالت در ابعاد مختلف در عصر ظهور خبر داده و فرمودند: فردایی که شما از آن هیچ شناختی ندارید، خواهد آمد و حاکمی خواهد آمد که غیر از خاندان حکومت های امروزی است او عُمّال و کارگزاران حکومت ها را به اعمال بدشان کیفر و با روشی عادلانه حکومت حق را به شما نشان خواهد داد.

وی افزود: و در موضعی دیگر فرمودند: آن کس از ما اهل بیت(ع) که فتنه های آینده را دریابد با چراغی روشنگر در آن قدم می گذارد و طبق سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) عمل می کند تا گره ها را بگشاید، او بردگان و ملت های اسیر را آزاد کرده و جمعیت های گمراه را متفرق و حق جویان را دور هم جمع آوری می کند. بر اساس این بیان امیرالمومنین(ع)، می توان گفت از اهداف دولت کریمه مهدویت تامین عدالت در همه ابعاد زندگی بشر است و همه مردم دنیا در سایه دولت کریمه امام مهدی(عج)، طعم عدالت را چشیده از اسارت ظلم رها می شوند.

معاون مجمع راهبردی اندیشه‌ مهدویت اضافه کرد: نقل است روزی امیرالمومنین(ع) در حال تفکر بودند از ایشان درباره چرایی این تفکر پرسیدند، حضرت(ع) فرمودند: درباره فرزند یازدهم خود مهدی(عج) می اندیشم که روزی ظهور کرده و زمین را از ظلم و جور پاک و از عدالت آکنده خواهد کرد.

آسایش اقتصادی عصر ظهور

وی درباره آسایش اقتصادی مردم در عصر ظهور بنابر تعابیر امام علی(ع)، گفت: امیرالمومنین(ع) درباره شاخصه های اقتصادی دولت کریمه فرمودند: در آن دوران زمین گنج های پنهانی خود را بیرون ریخته و کلیدهایش را به امام مهدی(عج) می سپارد ... به دلیل فراوانی نعمت و آشکار شدن برکات زمینی و آسمانی، مردم رفاه و آسایش خواهند داشت و در هیچ جای عالم فقیری باقی نمی ماند!

حجت الاسلام نصرالله پور تاکید کرد: بنابر بیانات امام علی(ع)، اساساً در دولت کریمه در همه شئون زندگی مردم دنیا اصلاح ایجاد شده و به دلیل برابری و مواسات و با عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت علمی آموزشی ایجاد شده، معنویت و علم و عقلانیت بر دنیا حاکم می شود در نتیجه مردم از هوای نفس و گناه فاصله گرفته و به وحی و دین روی می آورند.

وی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: حضرت مهدی(عج) هواها و خواسته های نفس مردم را تابع وحی و هدایت می کند در زمانه ای که مردم وحی را تابع هوس های خود کرده و نظراتشان را به قرآن تحمیل کرده اند! او کتاب خدا و سنت نبوی را احیاء می کند.

ویژگی یاران و کارگزاران مهدوی

حجت الاسلام نصرالله پور درباره ویژگی یاران و حاکمان امام زمان(عج) در بیانات مولای متقیان(ع)، ابراز کرد: امیرمومنان(ع) به ویژگی های حضرت مهدی(عج) و کارگزاران دولت کریمه در نهج البلاغه اشاره دارند و می فرمایند: سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده می شوند و چون شمشمیرها صیقل می خورند... دیده هایشان با قرآن روشنایی می گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین می اندازد، و هر صبح و شام جام حکمت سرمی کِشند ... اینها کسانی هستند که معارف الهی و اسرار الهی بر قلب هایشان افاضه می شود و بین تقوا و شجاعت و حکمت جمع کرده اند و شایسته اند که یاور ولی خدا باشند!

وی درباره سختی ها عصر غیبت در بیانات امام علی(ع)، تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) درباره دوران غیبت امام مهدی(عج) فرمایش های متعددی دارند، در بیانی نورانی که در «کمال الدین» شیخ صدوق نقل شده، می فرمایند: مهدی(عج) دوران غیبتی طولانی خواهد داشت تا جایی که شیعه در این غیبت سرگردان خواهد شد. همچنین از ایشان در نهج البلاغه است که فرمودند: او غیبت خواهد کرد تا جایی که جاهلان می گویند خدا را در آل محمد(ص) حاجتی نیست ... .

حجت الاسلام نصرالله پور اضافه کرد: با همه این سختی های نقل شده برای عصر غیبت و بحران هایی که شیعه به آنها مبتلا می شود امیرالمومنین(ع) علی(ع) بشارت می دهند هر کس در آن دوران در دینش استوار باشد و قلبش به واسطه طول غیبت امامش سخت نشود، در قیامت همدرجه من خواهد بود. ایشان در بیانی دیگر فرمودند: منتظر ظهور امام مهدی(عج) مانند کسی است که در خون خود در راه خدا غلطیده است.

وی تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) به آنها که سختی های عصر غیبت را تحمل می کنند، بشارت می دهند که: در دوران غیبت امام مهدی(عج) کسی بر دینش ثابت قدم نمی ماند مگر مخلصانی که روح یقین را یافته اند همان کسی که خدای عزّ و جلّ پیمان ولایت ما را از آنها گرفته و ایمان را در دلشان نوشته است و آنها را با وحی الهی یاری کرده است.

حجت الاسلام نصرالله پور درباره وجوه شباهت امام مهدی(عج) به جدشان امیرالمومنین(ع)، بیان کرد: اولین شباهت امام زمان(عج) به امیرمومنان(ع) این است که از بین ائمه معصوم(ع) فقط حضرت امیر(ع) موفق به تشکیل حکومت الهی شدند و حکومت مهدوی استمرار حکومت علوی است و سیره حکومتی امام مهدی(عج) همان سیره علوی است چه در قضا، چه در جهاد، چه در اقتصاد و نیز در حکومت و سیاست. امام مهدی(عج) شجاعت، حکمت، علم، زهد و ساده زیستی، عدالت، مردم داری، میانه روی، تقوا و تواضع را از امیرمومنان(ع) به ارث برده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در بیانی نورانی فرمودند: امام مهدی(ع) بعد از تشکیل حکومت و بعد از ظهور مانند امام علی(ع) لباس خشن پوشیده وغذایش ساده و خشک است. امام صادق(ع) نیز در روایتی فرمودند: مهدی(عج) همچون امیرمومنان(ع) لباس پوشیده و از روش و خط و مشی حکومتی مولای متقیان(ع) پیروی خواهد کرد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی