ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بر منکرات و معروفات اولویت‌دار متمرکز شود


ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بر منکرات و معروفات اولویت‌دار متمرکز شود

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: باید ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در همه حوزه‌ها، معروفات و منکرات را احصا و اولویت‌بندی کند و سپس بیشتر انرژی خود را بر روی منکرات درجه یک و معروفات با ضرورت بیشتر متمرکز کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری در آیین معارفه دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان، با بیان حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) به تبیین اهمیت و ضرورت اهتمام بیشتر نسبت به فریضه الهی امربه‌معروف و نهی از منکر پرداخت.

وی اظهار کرد: حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: «ان الله عزوجل لیبغض المومن الضعیف الذی لادین له، فقیل: و ما المومن الضعیف الذی لادین له؟ قال: الذی لا ینهی عن المنکر» و تأکید می‌کنند خداوند مؤمنی که ضعیف و بی‌دین است را مغبوض و دشمن می‌دارد، سؤال شد: مؤمن ضعیف و بی‌دین کیست؟ حضرت فرمود: کسی که نهی از منکر و جلوگیری از کارهای زشت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اضافه کرد: بر اساس این حدیث کسی که نهی از منکر نکرده و در این زمینه اهتمام نداشته باشد به‌عنوان مؤمن ضعیف و بی‌دین شناخته شده است.

رییس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی گفت: گاهی فردی در مسیر عادی و روال معمول خود حرکت کرده و وظایف ظاهری خود را انجام می‌دهد؛ اما نسبت به منکرات و معروفات ترک شده اهتمام ندارد، این روایت می‌گوید چنین فردی دین ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس فعالیت درزمینهٔ امربه‌معروف و نهی از منکر تکلیف همه ما است و اگر کسی در این زمینه فعال نباشد درواقع تکلیف خلیفه‌اللهی خود را به نحو احسن انجام نداده است؛ زیرا شاید به‌عنوان عضو ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر تعریف نشود اما در داخل مجموعه دین تعریف می‌شود و درنتیجه در این زمینه تکلیف دارد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: بر این اساس شاید در چارچوب ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر تعریف نشویم ولی در قاعده و چارچوب دین تعریف می‌شویم، پس همه در این زمینه تکلیف بر عهده داریم؛ اما کسانی که در چارچوب ستاد احیا تعریف می‌شوند تکلیف و وظیفه مضاعفی دارند و رسالت آن‌ها سنگین‌تر است.

ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بر منکرات و معروفات اولویت‌دار متمرکز شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در ادامه بر اولویت‌بندی معروفات و منکرات تأکید کرد و گفت: معروفات و منکرات تقسیم‌بندی دارند، برخی منکرات مانند فرقه‌های منحرف و ضاله در حوزه اعتقادی هستند، تعدادی از منکرات در حوزه سیاسی تعریف می‌شوند که دامنه وسیع‌تری دارند، زمانی منکرات مانند فساد، کم‌فروشی، رشوه‌خواری و ... در حوزه مباحث اقتصادی هستند و گاهی هم در حوزه مباحث اخلاقی روی می‌دهند که باید همه این‌ها را احصا و اولویت‌بندی کنیم.

وی تصریح کرد: باید ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در همه حوزه‌ها معروفات و منکرات را احصا و اولویت‌بندی کند و سپس بیشتر انرژی خود را بر روی منکرات درجه یک و معروفات با ضرورت بیشتر قرار دهد.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی اظهار کرد: این ستاد باید مجموعه‌ها و ادارات را رصد کرده و در موارد لازم تذکر و یادآوری داشته باشد تا کل سیستم نظام برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر فعال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر اینکه باید سراغ منکرات و معروفات دارای اولویت برویم، گفت: مقام معظم رهبری به دلیل اشرافیتی که دارند برخی از منکرات را در حوزه‌های مختلف نام برده‌اند که باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در ادامه با اشاره به نبود دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر در استان در یک سال گذشته، اظهار کرد: باید عقب‌ماندگی دوره‌های قبل جبران شود و با کمک یکدیگر فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر را در استان بیش از گذشته احیا کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری