یادداشت | کارزار مردمی پای کوه بی‌بی شهربانو


یادداشت | کارزار مردمی پای کوه بی‌بی شهربانو

حکایت تراشیدن کوه بی‌بی شهربانو به وسیله کارخانه سیمان و صنایع معدنی قصه امروز و دیروز نیست و بیش از 92 سال از دست درازی قانونی و غیرقانونی صاحبان سرمایه به این میراث طبیعی و گردشگری ایرانیان می‌گذرد.

رابعه تیموری / خبرنگار : کوه بی‌بی شهربانو که در گذشته کوه ری نامیده می‌شد و محل پیدایش و بلوغ تمدن شهرری باستانی است و به‌عنوان زیستگاه طبیعی پرندگان کمیاب، ارزش زیست‌محیطی ارزشمندی دارد، در دهه‌های اخیر در سایه بی‌توجهی مسئولان ذره ذره خرد و به سیمان و مواد معدنی تبدیل شده است.
پیامدهای این فاجعه زیست‌محیطی و فرهنگی و لزوم توقف فعالیت و انتقال کارخانه سیمان بارها از سوی فعالان فرهنگی و محیط‌زیستی کشور هشدار داده شده، اما توجهی به آن نشده است. اعتراض و شکوه‌های چندین ساله اهالی محله‌های مجاور کوه هم که از تنفس گرد و غبار و دود کارخانه سیمان رنج می‌برند، به جایی نرسیده است. چشم طمع سودجویان به این کوه تاریخی و دیگر کوه‌های کشور به جایی رسیده که مقام معظم رهبری تأمل را در این‌باره جایز ندانسته‌اند.
مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان محیط‌زیست کشور آنها را به برخورد قاطع با کوهخواران توصیه کردند و نسبت به آثار زیانبار پدیده کوهخواری هشدار دادند. بیانات مقام معظم رهبری سبب شد جمعی از اهالی و فعالان محیط‌زیست شهرری دلگرم‌تر و سرسختانه‌تر از گذشته به میدان آیند و با پیوستن به کارزار اجتماعی، خواستار تعطیلی کارخانه سیمان تهران و نجات کوه بی‌بی شهربانو شوند.
تجربه نشان داده در هر بزنگاه و موقعیتی که مردم با دل و جان به میدان می‌آیند و بیانات مقام معظم رهبری پشتوانه و قطب‌نمای حرکت جمعی آنهاست، دستاوردهای ارزشمندی را رقم می‌زنند. تاکنون در این استارتاپ اجتماعی امضاهای بسیاری جمع‌آوری شده و فعالان محیط‌زیست امیدوارند که همه مردم ایران و به‌ویژه اهالی شهرری با پیوستن به این کارزار، حفظ میراث طبیعی و مقابله با کوهخواری را با قاطعیت مطالبه کنند.
استفاده از استارتاپ اجتماعی «کارزار» به‌عنوان بستری برای هم‌افزایی خواست‌های مدنی اهالی شهرری انتخابی هوشمندانه و مطالبه‌گری به‌روز و قانونمند است که با حرکت جمعی و شرکت پرشور مردم بدون‌ تردید مؤثر خواهد بود. «کارزار»، ۳ اسفند سال جاری آغاز شده و ۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ زمان پایان آن اعلام شده است.
«#نجات_کوی_بی_بی_شهربانو» هشتک رسمی کارزار است و همه شما می‌توانید با شرکت در این کارزار در چهارچوب قوانین کشور خواستار کوتاه کردن دست کوهخواران از دامن کوه بی‌بی شهربانو شوید.

کد خبر 588143

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس