نرخ فرونشست در اسدآباد 24 سانتی‌متر در سال است


نرخ فرونشست در اسدآباد 24 سانتی‌متر در سال است

رئیس اداره‌کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور با اشاره به پدیده فرونشست در استان همدان، گفت: نرخ فرونشست شهرستان اسدآباد 24 سانتی متر در سال است.

احمد رفیعی‌میرزا پنجشنبه ۱۴ اسفندماه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان همدان، اظهار کرد: روستای جنت آباد شهرستان اسدآباد به شدت تخت تأثیر برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و پدیده فرونشست قرار دارد.

رئیس اداره‌کل نقشه‌برداری منطقه غرب کشور با بیان اینکه در شهرستان اسدآباد دشتی به سمت کنگاور ۲۴ سانتی متر در سال فرونشست دارد، تصریح کرد: در شهرستان ملایر نرخ فرونشست ۷ سانتی متر در سال است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ روستای ملایر تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار دارند، ادامه داد: روستاهای دهنوی، کلیل آباد، آورزمان، دوریجان، کوسج خلیل و در مجموع ۴۶۰۰ نفر در شهرستان ملایر تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار دارند.

رفیعی‌میرزا با تأکید بر اینکه شناسایی محدوده ها و الگوی فرونشست و نرخ آن نقش بسزایی در مدیریت این پدیده خواهد داشت، یادآور شد: مطالعات آبخیزداری، تغذیه مصنوعی و جلوگیری از اُفت آب های زیرزمینی در کنترل فرونشست زمین ضرورت دارد.

استاندار همدان نیز با تأکید بر توجه به سیاست ها و برنامه های سند راهبردی استان، گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه گزارش نهایی برنامه های سند راهبردی را ارائه دهد تا بتوانیم دستگاه های برتر و اقدانات شاخصی که بر مبنای برنامه و سند راهبردی انجام شده را اعلام کنیم.

سیدسعید شاهرخی اظهار کرد: امسال هم خوشبختانه در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال توفیقات خوبی حاصل شده که لازم است به مردم اطلاع رسانی شود و از دستگاه هایی که تلاش داشتتد، تشکر شود. امسال نسبت به سال گذشته تخصیص اعتبارات بهتر بوده و برخی پروژه ها قبل از تخصیص اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد اهداف و برنامه ها محقق شده است، بیان کرد: تعداد محدودی پروژه جا مانده است که حوزه عمرانی باید مشکلات و موانع را شناسایی و حل کند. همدان در جذب اعتبارات هزینه ای در بین استان های کشور مطلوب ترین شرایط را دارد و با همت دستگاه های اجرایی که برای مولدسازی و فروش اموال مازاد اقدام کردند، شرایط بهتر هم خواهد شد و امیدواریم بتوانیم رقم خوبی را تا پایان سال به دستگاه ها تزریق کنیم.

شاهرخی با بیان اینکه کار ارزشمندی در زمینه نقشه های فرونشست انجام شده است، تصریح کرد: در همدان به همت مدیران خوب یک تهدید جدی را به فرصت تبدیل کردیم و فاضلاب را جمع آوری کرده و به نیروگاه اختصاص دادیم که به واسطه آن چاه های نیروگاه بسته شده، در واقع ۴۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز بسته شده و اینکه در برنامه راهبردی به سمت کشت های گلخانه ای و آبیاری مدرن می رویم، برای مدیریت منابع آب است.

وی با بیان اینکه در حوزه وزارت نیرو در استان همدان انقلابی صورت گرفته است، مطرح کرد: آب پتروشیمی هگمتانه از تصفیه پساب فاضلاب تأمین شده و آب پتروشیمی ابن سینا و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر هم از طریق تصفیه فاضلاب تأمین خواهد شد.

مدیر ارشد استان همدان با اشاره به اینکه هر دو سال یک سد در استان احداث شده است، تصریح کرد: یک زمانی دغدغه مردم ملابر آب شرب سال بود اما امروز بهترین آب دنیا در سد کلان ملایر وجود دارد. در ضمن تصفیه خانه سد کلان ملایر توسط بخش خصوصی احداث شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات شاخصی در زمینه علمی و پزشکی در دانشگاه های استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ شاخص احصاء شده که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون چه روندی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تبدیل برج های خشک یک تکنولوژی بسیار فوق العاده است که در نیروگاه همدان انجام شده که مصرف آب آن حداقل است، یادآور شد:اگر امروز در حوزه صنعت موفق هستیم و در حوزه فرآوری سنگ بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم، برق آنها تأمین شده است.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه پروژه های بزرگ و اثرگذار در استان درحال اجراست، اظهار کرد: امروز اگر به دنبا قطار شهری برای همدان هستیم فکر ۵۰ سال آینده همدان را می کنیم همچنین طرح جامع دامنه شمالی الوند را تدوین می کنیم و می خواهیم ۵۰ سال آینده از این دامنه حفاظت و حراست کنیم.

وی با بیان اینکه نمی خواهیم در همدان چشم بسته حرکت کنیم، افزود: اگر از بهترین مشاوران برای طرح جامع شهر همدان استفاده می کنیم نشان می دهد کار ما براساس اصول علمی است.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه کارهای برنامه ای و بلندمدت را در استان دنبال می کنیم، گفت: باید همدان در غرب کشور مثل نگین بدرخشد و در بین استان های غرب کشور برجستگی داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا