6 پیش‌بینی از آینده بازار سهام / احتمال رشد خوب بورس در بهار سال بعد


6 پیش‌بینی از آینده بازار سهام / احتمال رشد خوب بورس در بهار سال بعد

با وجود بازدهی سه رقمی شاخص بازار سهام در امسال اما به دلیل افت شدید از مرداد ماه تاکنون، کمتر سهامداری این بازدهی را لمس کرده است. با این حال برای آینده بورس چه چشم‌اندازی وجود دارد؟ نوشته 6 پیش‌بینی از آینده بازار سهام / احتمال رشد خوب بورس در بهار سال بعد اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود بازدهی سه رقمی شاخص بازار سهام در امسال اما به دلیل افت شدید از مرداد ماه تاکنون، کمتر سهامداری این بازدهی را لمس کرده است. با این حال برای آینده بورس چه چشم‌اندازی وجود دارد؟

مهدی سماواتی، کارشناس بازار سهام در یک گفتگوی لایو اینستاگرامی می‌گوید با توجه به شرایط فعلی بازار سهام احتمالا بهار خوبی در انتظار سهامداران باشد.

درباره روزهای تا پایان امسال نیز پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام به تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظرم دو هفته آخر معاملات امسال روند شاخص کل مثبت است. زیرا تامین مالی دولت از سمت عرضه اوراق بدهی انجام شده و شدت فروش این اوراق در هفته بعد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش حجم معاملات می‌شود. از طرفی نیز با ورود صندوق‌های با درآمد ثابت به خرید سهام پول به بازار سهام تزریق می‌شود و قیمت سهم‌ها نیز به منطقه جذابی رسیده است.

با این حال محمد مهدی عشریه، کارشناس بازار سهام عقیده دارد تا زمانی که تصمیمات شبانه برای بورس گرفته می‌شود و بازار سهام بازاری آزاد نیست وضعیت فرسایشی بورس ادامه دارد.

حمیدرضا فرهادی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز مثل عشریه فکر می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار سهام در شرایط خوبی قرار ندارد و حجم و ارزش معاملات نیز به شدت کاهش پیدا کرده و فعلا چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نزولی است.

سعید ابراهیمی هم با اشاره به اینکه بازیگر اصلی بازار اعتماد مردم را از بین برده است اعتقاد دارد: بازیگران بزرگ باید وارد بازار شوند و از بازار حمایت کنند. اگر دولت از بازار حمایت کند ممکن است اعتماد به بازار برگردد و پول‌های راکد وارد بازار شود. نتیجه این عمل کاهش ریسک موجود در فضای بازار می‌شود و روند بازار را متعادل می‌کند.

با این حال باید دید کدام یک از این پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود و آیا اصلا بازار سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

پاسخ به این سوال را محمد مهدی ناسوتی فرد، کارشناس بازار سرمایه این طور می‌دهد: مصوبات اخیر سازمان به معنی دخالت در روند بازار نیست، از طرف دیگر با توجه رشد نرخ بهره و ارز همچنین قیمت‌های ارزنده سهام باید گفت که بورس در شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری قرار دارد.

وی به سنا می‌گوید: اگر صندوق ها حتی مجبور به خرید باشند، آسیب نمی‌بینند و شاید نقطه قوتی هم برای آنها تلقی شود؛ در واقع، این مصوبه در شرایط فعلی مناسب بازار و قابل حمایت است. تصمیمات جدید سازمان در راستای تعادل سازی یا منعطف شدن بازار است. به نوعی سازمان بورس از اهرم هایی که در اختیار دارد در شرایط بحرانی و حساس بهره می‌برد یا بهتر است بگوییم طرف تقاضا را تقویت می‌کند تا نهایتا معاملات به وضعیت نرمال برسند.

پیش‌بینی‌های بیشتر را در صفحه پیش‌بینی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه