هدف بهره‌برداری از طرح‌های ملی؛ ساماندهی مدیریت شهری و روستایی


هدف بهره‌برداری از طرح‌های ملی؛ ساماندهی مدیریت شهری و روستایی

وزیر کشور: طرح‌های شاخص مدیریت شهری در پنج شهر با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود و هدف این است که بتوانیم مدیریت شهری و روستایی را ساماندهی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رحمانی فضلی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت کشور که امروز (پنج‌شنبه) با حضور رئیس جمهور برگزار شد؛ گفت: علاوه بر شش پروژه شاخص مدیریت شهری که امروز در پنج شهر کشور با دستور رئیس جمهور افتتاح و به بهره برداری می‌رسد، ۹۹۸ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۹ هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان که با آن شش پروژه بیش از ۱۰ هزار پروژه می‌شود به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ۳۷۰ پروژه در زمینه محیط زیست و هوای پاک، ۳۲۱ پروژه در حوزه زیرساخت و عمران شهری، ۱۱۲ پروژه در حوزه مدیریت بحران، ۹۵ پروژه در حوزه تأسیسات و تجهیزات شهری، ۸۳ پروژه در حوزه فرهنگی اجتماعی، ۱۷ پروژه در حوزه فناوری اطلاعات و شهر هوشمند آماده و با دستور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.
آقای رحمانی فضلی گفت: در مرحله نخست در ۲۷ آذر ۹۹ طرح به ارزش ۸ هزار میلیارد تومان با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که براساس تعهد وزارت کشور قرار شد تا پایان دولت طرح‌هایی به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان را افتتاح کنیم که امروز طرح‌هایی با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در ایام دهه فجر نیز ۳۰ هزار طرح باارزش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید که بخش عظیم آن مربوط به شهرداری‌ها بود.
وزیر کشور با اشاره به اهمیت محیط زیست و هوای پاک برای شهرداری‌ها به عنوان یک اولویت گفت:۳۸ درصد از این طرح‌ها مربوط به این بخش بوده است.
آقای رحمانی فضلی با توجه به روز درختکاری و فضای سبز که در دولت سرانه آن از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد رسیده است، افزود: ۲۶۹ طرح در حوزه فضای سبز، بوستان و توسعه فضای شهری داریم.
وزیر کشور گفت: موضوعاتی که در شهرداری‌ها به عنوان اولویت مطرح بوده است یکی ساماندهی و سازماندهی خدمات و نحوه بکارگیری نیرو و آموزش آن‌ها بوده است که تلاش کردیم انجام شود.
رحمانی فضلی افزود: تصویب طرح‌های کلان و ملی با همکاری دولت بوده است که کمیسیون کلانشهر‌ها به دستور رئیس جمهور برای اولین بار در دولت تشکیل شد که پروژه‌های خیلی خوبی در این کمیسیون مطرح شده است.
وی گفت: در بحث پسماند شهری تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده که برای این موضوع با مشارکت شهرداری، دولت و مردم قانون در مجلس گذرانده شده است.
وزیر کشور افزود: در حال حاضر بحث پسماند‌های شهری به صورت بسیار خوبی پیش می‌رود، در بحث توزیع و ایجاد توازن و تعادل در حوزه‌های خدمات شهری همه اعتباراتی که از محل مالیات ارزش افزوده و یا سایر محل‌ها از طریق دولت به شهرداری‌ها داده می‌شود شاخص‌هایی است که مبتنی بر ایجاد توازن و تعادل انجام می‌شود که در این بحث هم عقب افتادگی‌ها دیده می‌شود و هم قوت‌های شهر‌هایی که در این وضعیت فعلی هستند.
آقای رحمانی فضلی گفت: یکی از کار‌های بسیار خوبی که در شهرداری‌ها انجام شده و دستور رئیس جمهور بوده است و پیگیری مکرر داشتند موضوع سامانه هاست.
وی افزود: در حال حاضر اکثر فعالیت‌ها در شهرداری مبتنی بر سامانه هاست و تا آنجایی که ما توانستیم حضور مردم را به صورت مستقیم در دریافت خدمات از شهرداری‌ها تبدیل به روش‌های الکترونیکی کردیم که اگر مراجعاتی هم هست باز به صورت یک عادت و روش سنتی است.
وزیر کشور گفت: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مراجعات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که اخیراً بحث پروانه بوده است.
آقای رحمانی فضلی افزود: موضوع درآمدزایی شهرداری‌ها در دولت مصوب و ساماندهی شده است و اکنون برای دهیاری‌ها لایحه بسیار جامع و خوبی داریم که ۳۷ دهیاری ما از یک لایحه قوی، دقیق و درستی که مبتنی بر تجربیات این چند ساله باشد، برخوردار نبودند که اخیراً در دولت تصویب کرده ایم که در تعیین تکلیف خود دهیاری در بکارگیری و نحوه ارتباطاتشان با شغل شان اثر بگذارد.
وی با اشاره به جلسه سال ۱۳۹۶ که به دهیاران درباره درآمدزایی و مدیریت واحد یکپارچه در عرصه روستایی قول داده شده بود گفت: یکی از آسیب‌ها در حوزه روستایی این است که مدیریت واحد یکپارچه نداشته ایم. همه دستگاه‌هایی که در امور روستا فعالیت می‌کنند با حفظ وظایف ذاتی و مأموریت هایشان با یک نوع هماهنگی از طریق دهیاری مواجه خواهند شد که می‌تواند در تغییر کاربری ها، خدمات رسانی، تأیید محدوده‌ها و از طرفی درآمدزایی برای دهیاری‌ها مبتنی بر اخذ عوارض البته با تعیین سیاست‌ها و نظارت دقیق وزارت کشور تاثیر بگذارد.
وزیر کشور افزود: همه این کار‌ها در راستای این است که بتوانیم مدیریت شهری و مدیریت روستایی را ساماندهی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش