مقارنه‌های زیبای آسمان اسفند را از دست ندهید


مقارنه‌های زیبای آسمان اسفند را از دست ندهید

یک پژوهشگر و مدرس نجوم گفت: 14 اسفند مقارنه «مریخ» و «خوشه پروین» قابل مشاهده است و 15 اسفند نیز امکان رصد مقارنه سیاره های «مشتری» و «عطارد» فراهم است.

عمران مرادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص مهمترین رویدادهای نجومی چند روز آینده، اظهار کرد: روز پنج شنبه- ۱۴ اسفندماه در ساعت ۱۹:۲۷ شاهد مقارنه مریخ و خوشه ستاره ای پروین هستیم که سوژه مناسبی برای عکاسی نجومی است.

وی در توضیح رویداد مقارنه گفت: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

۱۴ اسفند، مقارنه مریخ و خوشه پروین

این پژوهشگر نجوم تصریح کرد: مریخ چهارمین سیاره منظومه شمسی از نظر نزدیکی به خورشید است که در دهه های اخیر به عنوان یکی از پایگاه های انسان در فضا مورد تحقیق و بررسی فضانوردان است. مریخ به صورت جرمی درخشان و سرخ رنگ در آسمان شب حضور دارد. سطح مریخ سرشار از ترکیبات آهن است و به دلیل بروز گردباد و طوفان های شدید در سطح سیاره معمولا خاک مریخ به طبقات بالایی جو رفته و حالت قرمز رنگ به سیاره می دهد.

مرادی ادامه داد: اختلاف دمای شب و روز در مریخ بسیار بالا است. دلیل اختلاف دما در مریخ، به دلیل جو رقیق آن است که از زمین کمتر است. در این شرایط روزها دما به سرعت بالا رفته و شب به سرعت دما از بین می رود و هوا خنک می شود.

این مدرس نجوم در توضیح خوشه ستاره ای پروین نیز گفت: خوشه ستاره ای پروین یک خوشه باز ستاره ای در صورت فلکی گاو است که به «هفت خواهران» هم مشهور است. ستاره های این خوشه ستاره ای با چشم قابل مشاهده هستند. از قدیم خوشه پروین بسیار معروف بوده و برای جهت یابی استفاده می شد، چراکه دم این خوشه همیشه به سمت شرق است.

۱۵ اسفند، مقارنه مشتری و عطارد

مرادی با بیان اینکه ۱۵ اسفندماه نیز شاهد یک مقارنه دیگر در آسمان هستیم، گفت: در ساعت ۶:۰۸ سحرگاه ۱۵ اسفند، کوچکترین و بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی در کنار یکدیگر قرار می گیرند که در اصطلاح نجومی در حالت مقارنه خواهند بود.

وی، افزود: عطارد یا تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید در منظومه خورشیدی و مشتری بزرگترین و یکی از دورترین سیارات به خورشید است. این سیاره غول گازی با جرم یک‌هزارم خورشید است، ولی جرمی دو و نیم برابر تمامی دیگر سیاره‌های منظومه خورشیدی دارد. از نظر دوری از خورشید، مشتری پنجمین سیاره پس از عطارد، زهره، زمین و مریخ است. عطارد سنگی است و جو ندارد، اما مشتری بر پایه گاز است.

۱۶ اسفند، بیشترین کشیدگی غربی عطارد

به گفته این مدرس نجوم، ۱۶ اسفند نیز در اصطلاح نجومی شاهد بیشترین کشیدگی غربی سیاره عطارد خواهیم بود و مناسب ترین زمان برای رصد این ستاره کوچک منظومه خورشیدی است.

وی توضیح داد: سیاره عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است و زمان هایی که عطارد به خورشید نزدیک می شود، به دلیل نور زیاد خورشید قابل مشاهده نیست، اما زمانی که در حالت بیشترین کشیدگی غربی و یا شرقی قرار می گیرد، فرصت مناسبی برای رصد این سیاره گریزپای منظومه خورشیدی فراهم می شود.

مرادی خاطرنشان کرد: تفاوت کشیدگی غربی و شرقی این است که کشیدگی شرقی شامگاهی است و بعد از غروب خورشید در افق غرب دیده می شود، اما کشیدگی غربی در سحرگاه و قبل از طلوع خورشید و در افق شرق قابل مشاهده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟