وزیر علوم : شرکت های دانش بنیان نباید به فراموشی سپرده شوند


وزیر علوم : شرکت های دانش بنیان نباید به فراموشی سپرده شوند

کرج - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به خدمات ارزنده شرکت های دانش بنیان در دوران تحریم به کشور داشتند گفت : این شرکت ها نباید تحت هر شرایطی به فراموشی سپرده شوند.

منصور غلامی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی استانداری البرز با بیان اینکه در بخش شرکت های دانش بنیان یک مقدار نگرانی داریم، افزود: در فضای محدودیت های ناشی از تحریم و کرونا این شرکت ها به سمتی حرکت کردند که توانستند بسیاری از مشکلات کشور را در بخش های مختلف حل کنند.

وی اضافه کرد: در صنایع نفت و پزشکی همه شاهد بودند که قطعات و تجهیزات حساس توسط این شرکت ها طراحی و موجب بی نیازی کشور به واردات آنها شد.

غلامی گفت: با چنین خدماتی باید تدابیری اندیشیده شود تا در روزهای پسا تحریم که تحریم ها به امید خدا برداشته می شود و روزهای آسایش به سمتی حرکتی نکنیم که این دستاوردها و خدمات به فراموشی سپرده شده و یادمان نرود که این شرکت های دانش بنیان چه خدماتی به ما ارائه داده اند.

وی با بیان اینکه نباید به سمتی برویم که این شرکت ها تحت تاثیر واردات و تجارت از بین بروند، خاطر نشان کرد: امید ما این است که تحریم ها از بین بروند اما بایستی مدیریت بر مبنای داشته هایمان باشد ضمن آنکه صادرات در بخش های مختلف باید با محوریت تولیدات صنعتی ، مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان تقویت شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حمایت از تولیدات داخلی است که به ما قدرت می دهد و در همین راستا مدیران در بخش های مختلف باید توسعه و حمایت از این شرکت های دانش بنیان را به عنوان یک برنامه بلند مدت در شرایط سختی و آرامش در برنامه ها خود داشته باشند.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: پس از گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت تاثیرگذاری هر چه بیشتر مراکز علمی و فناوری پیش رفتیم که این مهم موجب شده تا در حوزه ارائه دستاوردهای علمی با شاخص های جهانی امروز در دنیا رتبه پانزدهم و در برخی از رشته ها نیز وضعیت بهتری پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه توانمندی های علمی کشور ما همپای کشورهای دیگر در رده بندی ها قرار گرفته است گفت: سال گذشته شاهد تشکیل مراکز رشد و پارک های علم و فناوری بودیم که اکنون ۴۴ پارک علم و فناوری و در وزارت علوم نیز حدود ۱۹۰ مرکز رشد داریم که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مستقر هستند.

غلامی افزود: همچنین حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور ثبت رسمی شده که اکثریت آنها تحصیلات دانشگاهی و اشتغال ایجاد شده نیز پایدار است و توانستند دستاوردهای زیادی را برای کشور در بخش های مختلف داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به اینکه کیفی سازی و ماموریت گرایی آموزش عالی را در کشور به عنوان محور اصلی قرار دادیم ، خاطر نشان کرد: هدف این است که از توسعه بی هدف خارج تا هر گونه سرمایه گذاری که صورت می گیرد بر اساس برنامه های هدفمند باشد که به همین منظور در هر استان دانشگاه های بزرگ آن را به عنوان دانشگاه معین تعریف کردیم.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه خوارزمی در البرز به عنوان دانشگاه معین در نظر گرفته شده است ، افزود: در استانی مانند البرز هر میزان مشکلات دانشگاه ها احصا و حمایت های بیشتری از آنها صورت گیرد این ظرفیت ها در نهایت به توسعه یافته تر شدن استان کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه انتظار می رود مساله تملک اراضی دانشگاه هنر حل شود گفت: پردیس کشاورزی مستقر در کرج نیز یکی از ظرفیت های بزرگ است که توانسته طی ۲ سال گذشته در بخش های کشاورزی رشد اقتصادی خوبی داشته باشد که با توجه به نزدیکی البرز به تهران و بهره مند بودن از چرخه صادرات این ظرفیت می تواند در خدمت استان قرار گیرد.

غلامی در ادامه به تاسیس منطقه اقتصادی علم و فناوری در البرز اشاره کرد و افزود: هر گونه مجوزی که برای این مهم در این استان نیاز باشد انجام خواهیم داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...