آبیاری نوین در 178 هکتار از اراضی خمین اجرا شد


آبیاری نوین در 178 هکتار از اراضی خمین اجرا شد

خمین - ایرنا - رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی خمین گفت: نظام آبیاری تحت فشار و نوین در سطح 178 هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای کفسان و میشیجان از توابع  این شهرستان امسال اجرایی شد.

«احمد عروجی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای انجام این طرح آبیاری نوین در خمین ۱۷ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال اعتبار صرف شد که چهار میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال آن سهم کشاورزان بوده است.
رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی خمین ادامه داد: ۱۰ هزار و ۵۶ مترطول لوله گذاری به منظور اجرای طرح آبیاری کم فشار در مناطق روستایی این شهرستان انجام شد.
عروجی گفت: با اجرای این طرح میزان بهره‌وری در آبیاری اراضی خمین ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.

وی یادآور شد: خشکسالی متوالی، کاهش شدید آبدهی منابع آبی زیرزمینی و خشک شدن شمار قابل توجهی از چشمه‌ها و چاه‌هادر خمین ضرورت همراهی کشاورزان برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را دو چندان کرده است.
رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی خمین افزود: استفاده از طرح‌های نوین به جای روش غرقابی و سنتی آبیاری، عملکرد در سطح را تا ۷۰درصد افزایش می‌دهد.
عروجی گفت: استقرار نظام آبیاری نوین به جای سنتی حدود ۶ برابر مصرف آب را در حوزه کشاورزی کاهش می‌دهد و در هر هکتار زمین موجب صرفه‌جویی سالانه چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب می‌شود.
وی تصریح کرد: شهرستان خمین ۴۷ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آبی دارد که ۱۷ هزار هکتار از این اراضی مستعد اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.
وی ادامه داد: چشم‌انداز اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۰، توسعه ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های زراعی این شهرستان است.
رئیس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: تغییر سامانه و اصلاح روش‌های آبیاری در گلخانه‌ها، باغ‌ها و اراضی زراعی، توزیع بذور اصلاح شده و مقاوم به تنش خشکی از برنامه‌های اجرایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وسعت اراضی قابل کشت در شهرستان خمین ۷۲ هزار هکتار است که هر سال یک سوم آن در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می‌گیرد.
شهرستان خمین دارای ۱۴ هزار خانوار کشاورز است و مهم‌ترین محصولات آن را گندم، جو، سیب زمینی، پیاز و لوبیا شامل می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان