مصرف بهینه و منطقی آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد


مصرف بهینه و منطقی آب نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه آب بسیار گران تولید و ارزان به فروش می‌رسد، گفت: هزینه‌های تولید آب با درآمدهای ناشی از فروش آن همخوانی ندارد و از این رو باید به دنبال فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه و منطقی این نعمت خدادادی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «علیرضا کاکاوند» روز پنجشنبه در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین شرکت آب و فاضلاب و اداره کل آموزش و پرورش استان در سرسرای اجتماعات این شرکت، با اشاره به شرایط اقلیمی ایران، افزود: کشور ما در منطقه خشکی از لحاظ بارش‌ها قرار دارد و از این رو یک سوم بارندگی‌های دنیا را داریم و در شرایط عادی هم با مشکل کمبود آب روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در روستاها برای تولید هر مترمکعب آب ۲ هزار تومان هزینه می‌کنیم، گفت: همین آب را به قیمت هر مترمکعب ۴۰۰ تومان به مردم تحویل می‌دهیم که نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه همواره شرکت آب و فاضلاب در این حوزه ضررده است و از این رو باید فکری به حال مصرف آب کرد.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع تامین آب استان کرمانشاه زیرزمینی است، اظهار داشت: برای تولید آب هزینه های گزاف و زحمات زیادی متحمل می شویم و از این رو باید آن را مدیریت و به صورت بهینه و منطقی مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار خشکسالی و کمبود آب در کشور، سرانه مصرف آب ما متاسفانه بیشتر از میانگین جهانی است، گفت: در راستای مدیریت مصرف صحیح آب نیازمند فرهنگسازی هستیم و به همکاری دستگاه های فرهنگی و تبلیغی نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه تاکنون دوازده دوره جشنواره فراگیر نخستین واژه آب با همکاری این شرکت و آموزش و پرورش برگزار شده است، گفت: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای تحقق اهداف موردنظر در زمینه مدیریت و مصرف بهینه آب است که باید از آن بهره کافی را ببریم.

کاکاوند افزود: متاسفانه به دلایل مختلفی در این جشنواره به موفقیت زیادی نرسیده‌ایم که باید علل آن را آسیب شناسی کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل فرسودگی شبکه و تاسیسات میزان هدررفت آب زیاد است، گفت: ما به عنوان متولی توزیع آب باید اقدام به اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌ها کنیم و از طرف دیگر نیازمند همکاری مردم و دستگاه‌های دیگر برای رعایت الگوی مصرف هستیم.

او یادآوری کرد که برای مدیریت مصرف آب باید فکری اساسی کنیم و چاره ای بیاندیشیم که به نظر می رسد فرهنگسازی از سنین پایه و از مدارس و آموزشگاه ها باید شروع شود.

کاکاوند، مدیریت و مصرفه بهینه آب را نیازمند فرهنگسازی دانست و گفت: آموزش و پرورش به دلیل داشتن مخاطبان فراوان و تاثیرگذار مانند دانش آموزان و معلمان می تواند در این زمینه به ما کمک شایانی کند.

او خواستار فرهنگسازی از مهدکودک ها و پیش دبستانی ها شد و افزود: آمادگی همکاری با آموزش و پرورش در راستای فرهنگسازی در زمینه مصرف صحیح آب هستیم.

وی آب را یکی از نعمت های بزرگ خداوند و بدون جایگزین دانست و گفت: ما باید از همه ظرفیت ها برای حفظ و نگهداری آب استفاده کنیم.

او تاکید کرد که فرهنگسازی باید با ظرافت و به صورت هنرمندانه انجام شود تا تاثیرگذار باشد.

وی همچنین از برخی افراد که در محلات و کوچه ها اقدام به شست و شوی فرش، خودرو و معابر می کنند، انتقاد کرد و گفت: از آب لوله کشی و شرب نباید برای این قبیل کارها استفاده کرد.

وی افزود: در مجموعه شرکت آب و فاضلاب واژه هایی برای فرهنگسازی آب تعریف شده که در این راستا فرهنگیان به عنوان فرهنگیار آب، والدین به عنوان حامیان آب و دانش آموزان نیز به عنوان همیار آب می توانند ما را در راستای ترویج الگوی صحیح مصرف آب کمک کنند.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری برای برگزاری دوازدهمین جشنواره فراگیر نخستین واژه آب بین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و مدیرکل آموزش و پرورش امضا شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از ۳۰۰ هزار مشترک آب دارد.

در این استان همچنین ۲۶ هزار فرهنگی کار آموزش بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز را بر عهده دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست