روز بدون حادثه آرزویی محال یا ممکن


روز بدون حادثه آرزویی محال یا ممکن

رشت- ایرنا- تصور کنید روزی را سپری کنید که برای هیچ یک از مردمان کره خاکی حادثه بدی رخ ندهد؛تصور گذران یک روز بدون حادثه (اتفاق هایی که هریک معلول علتیست)برای تمامی ساکنان کره خاکی محال به نظر می رسد اما شاید، اگر این موضوع را به تصادفات ترافیکی محدود کنیم ، دیگر مقوله ای غیر ممکن به نظر نرسد.

اگرچه امروز کرونا تمامی توجهات را نه تنها در کشور ما بلکه در جهان معطوف به خود کرده است؛ و البته در برخی از ماهها بدلیل ترغیب مردم به سفر نکردن و یا اعمال محدودیت ها آمار تصادفات جاده ای کمتر شده باشد اما واقعیت اینست که میانگین روزانه تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات باز هم قابل توجه است .

براساس آمار قبل از ظهور کرونا ، روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر بر اثر تصادفات در کشور جان خود را از دست می دهند که اگرچه شمار مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای از ۱۶ سال قبل ، با اهتمام مسئولان و اقدامات انجام شده کاهش چشمگیری از قبل داشته که بر اساس آمار پزشکی قانونی از بیش از۲۶ هزار نفر به حدود ۱۷ هزار در سال ۹۸ رسیده است؛اما کافیست تصور کنید همین تعداد کشته را در جاده ای کنار هم قرار بدهید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

بررسی ها نشان می دهد که ۷۸.۲ درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۸ مرد و ۲۱.۸ درصد زن و همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا، ۷۲.۱ درصد متأهل بوده اند که صرفنظر از اینکه جان هریک از انسان ها اعم از مرد و زن و کودک و جوان و سالمند و میانسال دارای ارزش گرانبهایی است و نمی توان تفاوتی از این حیث قائل شد اما توجه به این آمار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی حاصل از فوت سرپرست خانواده یا مادر توجه به این موضوع را دو چندان می کند.

با وجود کرونا، موضوع تصادفات همچنان مورد توجه مسئولان بوده و در همین راستا امروز ( چهاردهم اسفندماه) با عنوان " نه به تصادف با رانندگی ایمن" نام گرفته است.

در همین ارتباط مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از اجرای مانور روز بدون حادثه طی امروز با هدف افزایش ضریب ایمنی تردد در جاده‌های استان و پیشگیری از حوادث رانندگی با شعار نه به تصادف و رانندگی ایمن و کنترل و نظارت بر شرکت های حمل و نقل و رانندگان به صورت آنلاین از طریق سیستم های رایانه ای خبر داد.

فریبرز مرادی با اشاره به برگزاری این مانور با هماهنگی دستگاههای همچون پلیس راه ، هلال احمر و اورژانس افزود: در راستای اجرای این مانور، در کنار اقداماتی همچون نصب بنر و پوستر ۷ هزار پیامک برای کاربران جاده ای ارسال کردیم ؛ ضمن آنکه گشت ها نیز رفتارهای ترافیکی رانندگان را بیش از پیش نظارت می کنند .

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش همگانی نقش بسزایی در کاهش تصادفات دارد ، افزود: به منظور تحقق این طرح برنامه‌های مختلفی نظیر آموزش رانندگان، موتورسواران در مراحل مختلف طی سال ها اجرا شده است .

وی با اشاره به اینکه کاربر جاده ای ( نیروی انسانی) ، جاده و وسیله نقلیه عوامل دخیل در سوانح رانندگی هستند، تصریح کرد: در بیش از ۷۰ درصد سوانح رانندگی عامل انسانی نقش دارد ؛ ضمن آنکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری پلیس نقاط پر حادثه را شناسایی و برای رفع آنها تلاش می کند.

مرادی با اشاره به اولویت بندی برای رفع نقاط پرحادثه راههای استان اظهار داشت : در همین راستا ، اصلاح ۱۹ نقطه در دستور کار قرار گرفت که تا کنون ۱۲ نقطه ایمن سازی شده است که مابقی آن در دست اجرا می باشد.

افزون بر ۷۰۰ هزار حادثه رانندگی در کشور در سالی که گذشت

رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راهها با یادآوری اینکه این جمعیت نهادی مردمی ، غیر سیاسی و غیر انتفاعیست ، اظهار داشت: این جمعیت اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از رفتارهای پر خطر عوامل انسانی در سیستم حمل و نقل را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است و با هدف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در کنار اقدامات دستگاهها ، تلاش برای کاهش هر چه بیشتر از روی دادن تصادفات دارد.

سید ابراهیم گلسرخی یکی از دغدغه های مهم اجتماعی کشور و آمارهای نگران کننده و تاسف بار آسیب های انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی و پیامدهای آن را از دست دادن سرمایه های ارزشمند انسانی عنوان و بیان کرد: از دست دادن این سرمایه هزینه های بسیار سنگین و جبران ناپذیری را بر پیکره جامعه وارد می کند.

وی با بیان اینکه آمار تلفات مصدومان و مجروحان حوادث رانندگی نگران کننده است، اظهار داشت: سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و افزون بر ۳۳۰ هزار نفر نیز از هموطنان مان مصدوم و یا معلول می شوند که فقط در سال ۹۸، افزون بر ۷۰۰ هزار حادثه رانندگی در کشور داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه ۶ درصد تصادفات کشور در راههای استان گیلان اتفاق می افتد، خاطر نشان کرد: برای کاهش تصادفات ضرورت دارد تا این امر همه روزه در کانون توجه همگان به عنوان یک نگرانی و دغدغه باشد

گلسرخی با تاکید بر ضرورت توجه و قلمداد شدن آمار کشته ها و مجروحان تصادفات به عنوان یک نگرانی اظهار داشت: حساسیت هایی که امروزه کرونا در سطح جهانی و ملی ( مسئولان و مردم) به وجود آورده است اگر برای تصادفات جاده ای وجود می‌داشت امروز می توانستیم آمار را بیش از پیش کاهش دهیم .

وی یادآور شد: در صورتی که تصادف جاده ای علاوه بر تاثیرات روحی و غم و اندوهی که برای افراد ایجاد می کند، خسارت های مالی و اقتصادی را بدنبال دارد و گاهی هم مجروحان و معلولانی برجای می گذارد که خسارت روحی و اقتصادی آن همچون کرونا آسیب زننده است بنابر این برای پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی همچون کرونا باید در جامعه حساسیت ایجاد کرد.

وی حساس کردن اقشار مختلف جامعه را به معنای شناخت شهروندان از خطراتی دانست که در زمان تردد با خودرو آنان را تهدید می کند و نقش انسان در آنها بیش از جاده و خودرو و یا سایر عوامل است.

گلسرخی، شفافیت و صراحت در قوانین و سیاست های ایمنی، حساس بودن جامعه به این خطر، جلوگیری از ورود بی‌ضابطه خودروهای شخصی بدون در نظر گرفتن حجم و ظرفیت جاده ها ، شناسایی نقاط پرحادثه در جاده های برون و درون شهری و راه های روستایی و رفع مشکل آنها ، آموزش برای سنین مختلف ، جلوگیری از تولید خودروهای ناامن و خارج کردن خودروهای فرسوده ، نصب تعداد کافی علائم و تجهیزات ، رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و افزایش مسئولیت اجتماعی را از راهکارها برای کاهش تصادفات عنوان کرد.

وی تاکید کرد: اقدامات مسئولان مربوطه برای ایمنی راهها باید به گونه‌ای باشد که رفتارهای کاربر یعنی استفاده کننده از جاده ( نیروی انسانی) به بهترین شکل ممکن هدایت شود ؛ ضمن آنکه اقداماتی همچون طراحی و اجزای سیستم راه دور وسیله نقلیه و سایر موارد نیز طوری باشد تا در صورت اشتباه و یا خطای عامل انسانی، راه بتواند تا حد ممکن از وقوع حادثه جلوگیری کند و عواقب آن را کاهش دهد .

رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راهها با تاکید بر ضرورت رعایت اصول و مشخصات فنی و عمومی راه ها در زیرساخت ها، خاطر نشان کرد: طراحی جاده های ما نباید به گونه‌ای باشد که با اولین اشتباه رانندگی، مرگ در انتظار باشد البته با توجه به محدودیت امکانات و بودجه اصلاح زیرساخت‌ها یعنی مهندسی راه و اصلاح وسایل نقلیه و غیره سال ها به طول خواهد انجامید و لذا باید بر روی سایر عوامل موثر بر بهبود ایمنی راهها یعنی کاهش خطای انسانی بعنوان عامل بیش از ۷۰ درصد این حوادث تمرکز کرد .

وی یکی از راه های اصلی برای کاهش خطای انسانی در کاهش تصادفات را آموزش و فرهنگ سازی و توجه به مقوله راهسازی و ایمنی خودروها عنوان و تصریح کرد: آموزش و اعمال مقررات مکمل یکدیگرند که مهمترین و موثرترین راه آموزش است که باید از مهدکودک ها و دبستان آغاز شود.

کاهش ۲۳ درصدی تصادفات طی شش ماه نخست امسال

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان یادآور شد: از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور ماه گذشته؛ تصادفات رانندگی در جاده‌ها و معابر برون شهری گیلان ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

سرهنگ جاور صفاری اظهار داشت: طی مدت یاد شده؛ ۳۱ نفر به علت تصادفات در جاده‌های برون شهری گیلان جان خود را از دست دادند که ۱۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های برون شهری گیلان نیز امسال ۹۳۵ نفر کمتر از سال گذشته مجروح شده‌اند افزود: ۲۷ درصد از علت وقوع تصادفات در جاده‌های برون شهری استان گیلان عدم توجه به جلو در حین رانندگی بوده است.

سرهنگ صفاری علت ۱۹ درصد از تصادفات جاده‌ای استان را عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام و تصریح کرد: ۱۹ درصد از علل تصادفات در جاده‌های برون شهری گیلان نیز به علت عدم رعایت حق تقدم به وقوع پیوسته است.

رئیس پلیس راه استان گیلان ۱۸ درصد از علل دیگر تصادفات برون شهری در استان گیلان را هم تجاوز یا انحراف به چپ خودرو عنوان و بیان کرد: در جاده‌هایی که مسیرهای رفت و برگشت آن‌ها از هم مجزا نیستند این حوادث رانندگی اتفاق افتاده است و مسافران باید به این نکته مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

امروز ( چهاردهم اسفند ماه )در کشور روز بدون حادثه نامگذاری شده که البته این آرمانی است و مشخص نیست از بامداد امروز راههای استان شاهد چند تصادف بوده است اما باید به این باور رسید که تحقق نام این روز عزمی جدی تمامی کاربران جاده ای و دست اندرکاران را می طلبد و فقط یک طرف ماجرا نمی تواند آن را تحقق بخشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)