پیام آمریکا به ایران با انتصاب ریچارد نفیو


پیام آمریکا به ایران با انتصاب ریچارد نفیو

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: در واقع نفیو هم توان افزایش تحریم‌ها را دارد و هم توان کاهش آن را؛ چون به نوعی معمار تحریم‌ها بوده است. از همین روی بهترین شخص برای کاهش تحریم‌ها خود اوست.

آفتاب‌‌نیوز :

اخیرا دولت بایدن ریچارد نفیو را به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب کرده است. نفیو کسی است که از او بعنوان معمار یا طراح تحریم های اقتصادی ایران نام برده می‌شود و همچنین از وی کتابی تحت عنوان «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» منتشر شده است.

نفیو در بخش از کتاب خود می‌نویسد «اعمال درد و فشار در یک کشور هدف، در تحریم‌ها اگر بخواهد فارغ از آثار آن درد و نیز امکان توفقِ اعمال درد انجام شود، هیچ نتیجه‌ی خاصی دربرنخواهد داشت. به‌عبارت بهتر، طراح تحریم باید بداند که این درد چه نتایجی را به دنبال می‌آورد و آمادگی برداشتن فشار در زمانی که کشور هدف رفتارش را تغییر می‌دهد، داشته باشد»

حالا پرسش اصلی این است که انتصاب وی از سوی دولت آقای بایدن که بیشتر بر رویکرد دیپلماسی تاکید دارد، چه پیامی میتواند برای ایران داشته باشد؟

جمشید عدالتیان، استاد اقتصادسیاسی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: این موضوع هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. در واقع مانند چاقوی خواهد بود که به نظرم طرف مثبت آن برنده‌تر خواهد بود. چون کسی که ساختمانی را ویران کرده است، بخوبی می‌داند که چگونه آن را ترمیم کند.

وی ادامه داد: در واقع نفیو هم توان افزایش تحریم‌ها را دارد و هم توان کاهش آن را؛ چون به نوعی طراح تحریم‌ها بوده است. از همین روی بهترین شخص برای کاهش تحریم‌ها خود اوست. البته این فارغ از نگرش شخصی وی خواهد بود چون در سیستم آمریکا و کشورهای پیشرفته، نگرش شخصی جایگاهی ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به رویکرد آقای بایدن می‌توان این انتصاب را مثبت ارزیابی کرد. البته همانطور که گفتم می‌تواند جنبه منفی نیز داشته باشد یعنی دولت بایدن این پیام را به ایران بدهد که اگر سر میز مذاکره نیاید، تحریم‌ها را افزایش می‌دهم. در واقع کارکرد ایشان بستگی به گام بعدی دارد.

عدالتیان افزود: در مجموع به نظرم ماموریت ایشان افزایش تحریم‌ها نخواهد بود و بنابراین خود نفیو بهترین شخص برای برداشتن تحریم‌های ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!