پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز فروغی دوباره


پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز فروغی دوباره

تبریز - ایرنا - پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز که با فاصله 6 ساله از رویداد قبلی برگزار می‎ شود می‌تواند روشنایی و فروغی دوباره بر آسمان اندیشه و سخن دیار اندیشمندان و متفکران باشد.

حجت الاسلام احمد حمیدی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه بنا به دلایلی بعد از برگزاری چهارمین دوره جایزه کتاب سال تبریز در سال ۱۳۹۳، این رویداد متوقف شده بود، افزود: امسال مرحله پنجم این رویداد ملی با هدف افزایش سرانه مطالعه، تکریم نویسندگان، ناشران و مولفان، مترجمان و پدیدآورندگان کتاب، ترغیب جامعه به کتابخوانی، شناسایی و معرفی فعالان عرصه کتاب در راستای فعالیت های فرهنگی شهرداری تبریز برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این رویداد ملی در سه بخش اصلی، جنبی و ویژه برگزار می شود، اظهار داشت: بخش اصلی شامل آثار نویسندگان، مولفان، مترجمان، ناشران و پدیدآورندگان کتاب پنج استان هدف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، زنجان و اردبیل و سایر استان هایی که در مورد تبریز، مفاخر و داشته های تبریز و استان آثاری دارند و در محدوده سال ۹۸ به چاپ رسانده اند، است.

معاون فرهنگی شهردار تبریز گفت: بخش جنبی مربوط به ناشران نمونه سال و گرافیست و تصویرساز نمونه سال است که در این رویداد ملی معرفی می شوند و بخش ویژه نیز مربوط به شهریار و شهریارشناسی است و هر کسی که در مورد این شخصیت ملی در سراسر کشور اثری در دوره زمانی ۹۳ تا ۹۸ دارد می تواند اثر خود را برای شرکت در این رویداد ملی به دبیرخانه بفرستد.

حجت الاسلام حمیدی، با اشاره به استقبال خوب نویسندگان، ناشران و مولفان استان های مختلف کشور، اعلام کرد: مهلت ارسال آثار تا ۲۵ اسفند تمدید شده است و انتظار می رود تا مهلت تمدید شده این رویداد ملی آثار بیشتری از استان ها به دبیرخانه ارسال شود.

وی با بیان اینکه جوایز اهدا شده در دوره های قبلی در شان و جایگاه این رویداد ملی نبود، یادآوری کرد: در این دوره از این رویداد به آثار برگزیده هر بخش علاوه بر لوح افتخار و تندیس جشنواره، جایزه نقدی اهدا می شود.

معاون فرهنگی شهردار تبریز مجموع جوایز اهدایی این رویداد ملی در سه بخش را ۹۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در بخش اصلی به برگزیده اول ۶ میلیون تومان و به نفرات بعدی هر کدام سه میلیون تومان، در بخش جنبی به نفر برگزیده سه میلیون تومان و در بخش ویژه به برگزیده اول پنج میلیون تومان و آثار شایسته تقدیر نیز هر کدام سه میلیون تومان اعطا می شود.

حجت الاسلام حمیدی، افزود: تلاش می شود تا ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نتایج اولیه این رویداد ملی از سوی هیات داوران معرفی و در ۲۸ همان ماه مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان برگزار شود.

پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز فروغی دوباره محمد طاهری خسروشاهی، نماینده اعضای کمیته علمی پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز

پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز دارای مجوزهای علمی لازم است

نماینده اعضای کمیته علمی پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه از مهمترین شاخصه های یک رویداد علمی، اعتبار و مجوزهای آن است، گفت: جایزه ملی کتاب سال تبریز در چهار دوره گذشته فاقد مجوزهای علمی بود ولی امسال برای نخستین بار این دوره مجوزهای علمی لازم را از دبیرخانه کتاب سال ایران کسب کرده است.

محمد طاهری خسروشاهی، با بیان اینکه داوران این رویداد ملی از چهره های شناخته شده ملی هستند، افزود: آثاری به این جشنواره راه پیدا می کند که در سه گروه تالیف، ترجمه و تصحیح باشد.

وی اظهار داشت: موضوعات برگزاری این جشنواره شامل شاخه های ادبیات و علوم انسانی در زمینه شعر، داستان، فلسفه، الهیات و زبان شناسی، شاخه علوم اجتماعی شامل جامعه شناسی، انسان شناسی، اقتصاد، تاریخ، جغرافیا و حقوق و شاخه روانشناسی و علوم تربیتی، علوم مهندسی، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، هنر و معماری، کودک و نوجوان و تصحیح و تحقیق است.

نماینده اعضای کمیته علمی پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز گفت: آثاری حایز رتبه برتر می شود که در فرهنگ عمومی و سطح علمی جامعه تاثیر داشته باشد، تازگی و نوآوری، استانداردهای لازم را از حیث ظاهر کتاب، قدرت تحلیل و منطق کلام، ذکر منابع و مآخذ در کتاب، ارزش محتوایی و آراستگی از حیث صفحه آرایی و طراحی روی جلد داشته باشد.

طاهری خسروشاهی، با بیان اینکه آثار ارسال شده به دبیرخانه در سه مرحله داوری می شود، ادامه داد: در مرحله اول کلیه آثار رسیده بدون تبیین جزییات اثر داوری می شود و اگر حایز شرایط باشد به مرحله دوم راه می یابند و در مرحله دوم آثاری که بر اساس فرم ارزشیابی از نمره ۱۰۰ بتوانند نمره ۹۰ را اخذ کنند وارد مرحله سوم می شوند.

وی یادآوری کرد: در مرحله سوم و ارزیابی نهایی، آثاری که از نمره ۱۰۰ بتوانند نمره ۹۰ و به بالا را اخذ کنند به عنوان برگزیده و آثاری که نمره ۸۰ تا ۹۰ را بگیرند به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی می شوند.

طاهری خسروشاهی، افزود: کمیته علمی در هر بخش سه اثر را انتخاب می کند و سال معیار و ملاک این رویداد ملی سال مندرج در شناسنامه کتاب و باید سال ۹۸ باشد.

پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز فروغی دوباره بابک دانش پناه، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز

پشتیبانی از رویداد جایزه ملی کتاب سال تبریز ضروری است

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز نیز در این جلسه با اشاره به وظایف این سازمان برای ایجاد تعامل بین بخشی، هماهنگی و پشتیبانی این رویداد ملی گفت: این سازمان در این زمینه همه تلاش خود را انجام داده و این روند ادامه دارد.

بابک دانش پناه، افزود: با وجود محدودیت دامنه آثار ارسال شده به دبیرخانه این رویداد ملی به علت موضوعات تعریف شده برای آن، تلاش می شود تا پایان مهلت تمدید این رویداد، آثار بیشتری به دبیرخانه آن از نقاط مختلف کشور راه یابد.

پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز فروغی دوباره سیروس مصطفی، دبیر اجرایی پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز

تلاش می شود سال ۱۴۰۱ تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود

دبیر اجرایی پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز نیز با اشاره به اینکه استانداردهای ملی برای برگزاری این رویداد ملی رعایت شده است، گفت: برای اطلاع رسانی این رویداد علاوه بر استفاده از ظرفیت رسانه های استان از امکانات شهری و محیطی نیز در این زمینه استفاده شده است.

سیروس مصطفی، با بیان اینکه تاکنون به ۲۲۵ نقطه کشور فراخوان این رویداد ملی به صورت فیزیکی ارسال شده است، افزود: تلاش می شود جایزه کتاب سال تبریز به جایگاه خود در بین رویدادهای فرهنگی کشور به ویژه حوزه کتاب دست یابد.

وی یادآوری کرد: سال ۱۴۰۰ شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است که با تدوام اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و کتاب، تلاش می شود سال ۱۴۰۱ تبریز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود.

مصطفی، هم افزایی نهادهای متولی کتاب را برای دستیابی به این هدف ضروری دانست و ادامه داد: باید در این زمینه جشنواره های مختلف برگزار شود و از ظرفیت همه نهادهای متولی استفاده کرد.

پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز؛ برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)