50 درصد وسعت گناباد در معرض فرسایش بادی قرار دارد


50 درصد وسعت گناباد در معرض فرسایش بادی قرار دارد

گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: حدود 50 درصد از وسعت 570 هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

حامد قربانی روز پنجشنبه در جلسه برنامه ریزی هفته منابع طبیعی گناباد افزود: این شهرستان با برخورداری از ۲۳۰ هزار هکتار بیابان و چهار کانون فرسایش بادی دومین شهرستان خراسان رضوی از نظر خطرات این کانونها و معضل بیابانزایی است.

وی ادامه داد: از ابتدای دهه ۱۳۴۰ و با تشکیل ادارات منابع طبیعی تاکنون تنها ۶۰ هزار هکتار از اراضی در معرض کانونهای فرسایش بادی و بیابانی گناباد احیا شده و بخش زیادی از این عرصه ها نیازمند اجرای طرحهای بیابانزدایی است.

فرماندار گناباد گفت: افزایش ریزگردها و بیابانزایی طی چند سال گذشته مشکلات بسیار به دنبال داشته و در برخی موارد موجب مهاجرت از مناطق روستایی این شهرستان شده است.

وی افزود: با عنایت به اقدامات خوب در زمینه بیابانزدایی و بهبود وضعیت بارندگی طی دو سال قبل مشکلات ریزگردها کاهش یافته است.

قربانی ادامه داد: احداث ۱۲ بند خاکی با مشارکت مردم نقش مهمی در جلوگیری از مخاطرات سیلابها به مناطق روستایی گناباد داشت.

وی گفت: اداره منابع طبیعی علاوه بر صیانت از عرصه های منابع طبیعی و اجرای طرحهای بیابانزدایی مانع از سوء استفاده و دست اندازی برخی افراد به عرصه های منابع طبیعی شد و با اقدام به موقع یگان حفاظت این بخش و فرماندهی انتظامی از خروج حجم زیادی گونه های تاغ از این عرصه های شهرستان گناباد جلوگیری گردید.

فرماندار گناباد با اشاره به توزیع ۱۲ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی امسال در این شهرستان خواستار گسترش فرهنگ حفاظت این عرصه ها و گونه های گیاهی شد.

۱۵ لغایت ۲۲ اسفندماه به عنوان هفته منابع ‌طبیعی و آبخیزداری و نخستین روز این هفته به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است.

۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که چهار کانون فرسایش بادی آن با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در وضعیت بحرانی قرار دارند و حدود ۵۰ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی قرار دارد.
شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !