دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی‌مشهد رتبه نخست کشور را در حوزه داروسازی کسب‌ کرد


دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی‌مشهد رتبه نخست کشور را در حوزه داروسازی کسب‌ کرد

مشهد- ایرنا- مدیر اطلاع ‌رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه رتبه نخست کشور را در حوزه داروسازی و فارماکولوژی در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال 2021 کسب کرد.

به گزارش روز پنجشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر عبدالرسول رنگرزی افزود: در رتبه‌بندی جهانی QS دانشگاه‌های جهان در ۵۱ حوزه موضوعی مختلف ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند که دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانست در حوزه موضوعی پزشکی و حوزه موضوعی داروسازی و فارماکولوژی جایگاه شاخصی را کسب نماید.

وی ادامه داد: این دانشگاه در حوزه موضوعی داروسازی و فارماکولوژی در رتبه‌بندی جهانی QS موفق به کسب رتبه ۲۵۱ تا ۳۰۰ جهانی و رتبه اول در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد.

مدیر اطلاع‌رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این رتبه‌بندی معتبر جهانی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های نسبت استناد به مقاله با وزن ۲۵ درصد، اچ ایندکس با وزن ۲۵ درصد، شهرت و اعتبار دانشگاه یا همان کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاه بر مبنای نظرسنجی از بیش از ۹۵ هزار نفر فرد صاحب نظر از سراسر جهان با وزن ۴۰ درصد و اعتبار از دیدگاه کارفرمایان با نظرسنجی از بیش از ۴۵ هزار نفر از کارفرمایان درباره کیفیت کاری فارغ‌التحصیلان هر دانشگاه با وزن ۱۰ درصد مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی کسب جایگاه شاخص دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های معتبر جهانی را از اهداف مهم نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و قریب به ۵۰ مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف، هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

موسسه QS به عنوان یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها شناخته می‌شود که هزار دانشگاه برتر دنیا را رتبه‌بندی می‌کند.

این موسسه تا سال ۲۰۰۹ با موسسه تایمز برای انتشار رتبه‌بندی‌های خود همکاری می‌کرد، اما امروزه این موسسه رنکینگ دانشگاه‌ها را به صورت جداگانه با عنوان بهترین ‌دانشگاه‌های جهان منتشر می‌کند.

موسسه QS دارای یک ساختار ارزیابی بوده و با پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با پژوهشگران و استادهایی که در سیستم ارزیابی خود، ثبت نموده است، رتبه‌های دانشگاه‌ها را ارائه می‌نماید. روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی QS از ۶ شاخص در ۴ حوزه کلی وضعیت آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه ها بهره برده است.

رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت و متغیرهای شاخص‌های موجود انجام شود که از جملهٔ این معیارها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ها، دانشجویان، داوطلبان ورود به دانشگاه و برخی موارد دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها نیز بر اساس نحوهٔ پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.

علاوه بر رتبه‌بندی موسسات، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارد که بر اساس برنامه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و کالج‌ها صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک