رمز و رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو


رمز و رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو

پارسینه: در این مطلب ۱۲ راز و فوت و فن خوشمزه شدن کتلت و شامی و کوکو را به شما خواهیم گفت.

رمز و رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو

در مطلب زیر ۱۲ راز و فوت و فن خوشمزه شدن کتلت و شامی و کوکو را به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه کتلت و انواع آن

برای تهیه کتلت، گوشت چرخ کرده را با سیب زمینی، پیاز رنده شده، تخم مرغ، آرد (در صورت لزوم) و ادویه‌های معطر و دلخواه، به میزان لازم و بنا به سلیقه، مخلوط و مایه به دست آمده را به صورت دایره‌ای یا بیضی در روغن سرخ می‌کنند. کتلت گوشت، کتلت ماهی، کتلت مرغ، کتلت هویج، کتلت بادمجان و کتلت سویا از مشهورترین و محبوب‌ترین کتلت‌ها در لیست غذا‌های ایرانی هستند.

رمز و رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو


طرز تهیه شامی و انواع آن

همان‌طور که گفتیم، مواد تشکیل دهنده کتلت و شامی بسیار شبیه است. اما در شامی، از سیب زمینی استفاده نمی‌شود و عموما با انواع حبوبات به همراه گوشت چرخ کرده‌ای که از قبل پخته شده است، تهیه می‌شود. حبوبات را هم باید قبل از استفاده خیس کرد. بعد آن را بپزید و چرخ کنید. محبوب‌ترین شامی‌ها شامل شامی نخودچی، شامی کباب و شامی ترش گیلانی می‌شوند.

رمز و رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو


طرز تهیه کوکو و انواع آن

در طرز تهیه انواع کوکو، ابتدا باید سبزیجات را خرد، ساطوری یا پوره کنید و با پیاز رنده و آب گرفته شده، تخم مرغ، آرد و ادویه‌های دلخواه مخلوط و در روغن سرخ کنید. شکل و فرم کوکو هم شبیه کتلت و شامی است و با سبزی خوردن، ترشی، سالاد و .. با نان سرو می‌شود. محبوب‌ترین کوکو‌ها هم شامل کوکو سیب زمینی، کوکو سبزی، کوکو کدو حلوایی، کوکو ماش، کوکو کلم‌های مختلف، کوکو لوبیا سبز و … می‌شود.

رمز و رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو

هر آنچه درباره راز خوشمزه شدن کتلت و کوکو باید بدانید

*در طرز تهیه کتلت با سیب زمینی، حتما بعد از رنده یا چرخ کردن سیب زمینی و پیاز، آب آن‌ها را بگیرید. این کار باعث می‌شود، کتلت شما وا نرود. همچنین اگر آب سیب زمینی‌ها را نگیرید، غذایتان طعم و رنگ بدی خواهد گرفت. یک راز ترد شدن کتلت گرفتن همین آب سیب زمینی است.

*گاهی اوقات برخی افراد از سیب زمینی آبپز در کوکو یا کتلت استفاده می‌کنند، بهتر است بدانید در کتلت با سیب زمینی آبپز، هنگام سرخ شدن، روغن بیشتری لازم است.

*بهتر است از آرد نخودچی در کتلت گوشت استفاده کنید تا کتلت بیشتر پف کند و بافت ترد پوک‌تری داشته باشد. همچنین می‌توانید از آرد سوخاری و پودر نان خشک هم استفاده کنید. یکی از راز‌های خوشمزه شدن کتلت و شامی این است که آرد نخودچی و پودر سوخاری را به همراه ادویه‌های دلخواه، به مواد اضافه و سرخ کنید.

*می‌توانید کتلت را بدون تخم مرغ هم درست کنید. ما طرز تهیه کتلت بدون تخم مرغ آن را در مجله کوروش برای شما آماده کرده‌ایم.

*می‌توانید به مایه کوکو یا شامی، انواع سبزی‌های معطر خشک یا تازه مثل ترخون و مرزه هم اضافه کنید. همچنین استفاده از ادویه‌های معطر در به وجود آمدن طعم ویژه و فوق العاده تاثیر دارد.

*مهم‌ترین راز خوشمزه شدن کتلت و شامی این است که مایه آن را در ظرف دربسته با پوشیده قبل از سرخ کردن به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید.

راز خوشمزه شدن شامی، ترفند‌های ادویه و دیگر مواد آن

*در طرز تهیه شامی کباب تهرانی و شیرازی لازم نیست حتما از تخم مرغ استفاده کنید. البته باید میزان موادی را که اضافه و مخلوط می‌کنید، رعایت کنید.

*راز خوشمزه شدن شامی این است که گوشت آن باید بدون ریشه باشد. اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید، از ۲ قاشق غذاخوری کره ذوب شده هم در آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود، گوشتتان خشک نشود.

*اگر می‌خواهید در طرز تهیه شامی، از گوشت مرغ استفاده کنید، ۲ قاشق آب مرغ و کره را به مایه شامی اضافه کنید.

*یک فوت و فن کتلت خوشمزه است است که در صورتی‌که موقع سرخ کردن، روی روغن کف تشکیل شد، روغن را عوض و با روغن جدید جایگزین کنید.

*در هنگام سرخ کردن کوکو یا کتلت، اگر در روغن کمی زردچوبه بریزید و در آن، کتلت‌ها یا کوکو را سرخ کنید، رنگ آن زیباتر خواهد شد.

*یک راز و فوت و فن خوشمزه شدن کتلت و شامی هم این است که از مقداری زعفران دم کرده در مواد شامی و کتلت استفاده کنید. با این کار طعم آن‌ها فوق العاده خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در