لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها


لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی با اشاره به اهمیت فعالیت کارشناسان استاندارد آزمایشگاه‌ها، بر لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی، در این کنفرانس ملی که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، با اشاره به دو نوع تقسیم‌بندی آزمایشگاه‌ها از لحاظ کارکردی و ساختاری توضیح داد: آزمایشگاه‌ها را از منظر کارکردی به سه دسته آموزشی، پژوهشی و خدماتی و از لحاظ ساختاری به سه بخش آزمایشگاه‌های مرکزی، مرجع (همکار) و تخصصی (موضوعی) می‌توان تقسیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت کارشناسان استاندارد آزمایشگاه‌ها، بر لزوم تربیت نیروهای انسانی، به منظور فعال‌سازی و نگهداری آزمایشگاه‌ها تأکید کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، راه‌اندازی سامانه "شاعا" را که به منظور شناسایی، شبکه‌سازی و به اشتراک‌گذاری تجهیزات وتوانمندی‌های آزمایشگاههای علمی کل کشور طراحی شده است، گام مهمی برشمرد و افزود: از جمله مسائل مهم در زمینه آزمایشگاه‌ها، موضوع رعایت استانداردهای بین‌المللی است.

وی در پایان سخنان خود، پیشنهاد ایجاد شرکت‌های منطقه‌ای، با حضور دانشگاه‌ها به‌عنوان سهامداران این شرکت، جهت تأمین تجهیزات و نگهداری آزمایشگاه‌ها را مطرح کرد و افزود: استمرار این کنفرانس که زمینه تبادل‌نظر و گفت‌وگو را برای پژوهشگران در زمینه تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی فراهم می‌کند، در سال‌های آینده نیز کمک موثری در راستای توسعه آزمایشگاه‌ها و زیرساخت پژوهشی کشور خواهد داشت.

امکانات آزمایشگاهی مطلوب دانشگاه شیراز؛ سرمایه‌ای ملی و معنوی برای جنوب کشور

رئیس دانشگاه شیراز نیز در ادامه این کنفرانس، اظهار داشت: دانشگاه شیراز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور و سرمایه بزرگ جنوب کشور، با داشتن امکانات و تجهیزات مختلف، به‌ویژه در زمینه آزمایشگاه‌ها، آماده خدمت‌رسانی به پژوهشگران است.

دکتر نادگران کار آزمایشگاهی را به مثابه یک هنر؛ هنر به منصه ظهور رساندن تولیدات علمی در آزمایشگاه‌ها تلقی کرد و افزود: تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در هر دانشگاهی به‌عنوان سرمایه آن دانشگاه است. خوشبختانه در سال‌های اخیر موفق به تجهیزکردن برخی از آزمایشگاه‌ها ازجمله آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز شده‌ایم و درصدد بین‌المللی‌سازی آن هستیم.

وی تأکید کرد: این کنفرانس که برای اولین‌بار از سوی دانشگاه شیراز برگزار شده؛ بزرگ‌ترین رویداد علمی-فناوری در عرصه ملی و در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی است که فرصت بی‌نظیری برای هم‌اندیشی و تبادل تجربیات بین افراد آکادمیک و کارشناسان فنی تجهیزات فراهم می‌کند.
رئیس دانشگاه شیراز در پایان با اشاره به نقش کارشناسان آزمایشگاهی در نگهداری و فعال‌بودن آزمایشگاه‌ها، از اعضای غیرهیئت علمی و کارشناسان قدردانی ویژه کرد.

تقدیر و بزرگداشت پیشکسوتان حوزه آزمایشگاهی

در پایان نشست اول کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی، آیین بزرگداشت خدمات ماندگار پیشکسوتان حوزه آزمایشگاهی برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم،در ادامه این مراسم از خدمات ارزشمند دکتر محمدصادق علیائی «قائم مقام و دبیر ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا)» و دکتر افسانه صفوی «استاد برجسته و ممتاز دانشگاه شیراز و اولین رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز»؛ دوتن از چهره‌های نامدار و پیشکسوت حوزه آزمایشگاهی نیز تقدیر شد.

دکتر محمدصادق علیائی؛ عضو هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تألیف و ترجمه ۱۰ کتاب، ۸ پروژه‌ی تحقیقاتی و بیش‌از ۶۰ مقاله، به‌عنوان بنیانگذار شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) و بنیان‌گذار آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور و همچنین قائم مقام و دبیر ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) سهم بسزایی در حوزه آزمایشگاهی نظام آموزش عالی کشور داشته است.

دکتر افسانه صفوی شیمیدان و استاد نامدار دانشگاه شیراز نیز که پیش‌تر به‌عنوان چهره ماندگار معرفی شده‌است، با بیش از ۱۵۵ مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی و ۱۳۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی و خارجی و کسب موفقیت‌ها و افتخارات متعدد، به‌عنوان اولین رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز، نقش مؤثر و ماندگاری در حوزه‌ی آزمایشگاهی داشته است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟