خسارت کرونا به گردشگری خراسان رضوی بیش از تسهیلات اعطایی است


خسارت کرونا به گردشگری خراسان رضوی بیش از تسهیلات اعطایی است

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: با وجود سهم 20 درصدی این استان از مجموع خسارتهای ناشی از کرونا به حوزه گردشگری کشور، اما تنها 6 درصد تسهیلات کشوری به تاسیسات گردشگری خراسان رضوی تخصیص یافته است.

محمدصادق براتی شامگاه پنجشنبه در جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی افزود: براساس اعلام وزارت گردشگری ۲۱ هزار میلیارد تومان خسارت به اماکن و تاسیسات گردشگری کشور وارد شده است که از این مقدار چهار هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان تا پایان بهمن ماه، مربوط به استان خراسان رضوی است که این رقم معادل ۲۰ درصد مجموع خسارت به بخش گردشگری کشور است.

وی ادامه داد: اما از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که به عنوان تسهیلات به بخشهای ضرر دیده گردشگری در کشور پرداخت شده تنها ۸۸ میلیارد تومان یعنی ۶ درصد به این استان پرداخت شده است و سوال این است که چرا با وجود سهم ۲۰ درصدی خسارات، ۶ درصد تسهیلات سهم ما شده است که جواب روشنی به این پرسش داده نشده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ممکن است برخی کوتاهی کرده باشند و یا دستگاههای دولتی مشکلی داشته‌اند و یا بخش خصوص تمایل نداشته از این تسهیلات استفاده کند که خواستار توضیح در این خصوص هستیم.

براتی افزود: در راستای آمادگی در برابر شیوع کرونا طی ۶ ماه نخست سال یک مرکز نقاهتگاهی ۶۰۰ تخته برپا کردیم و آمادگی برای فراهم کردن ۲۰ هزار تخت نقاهتگاهی را نیز داشته ایم.
وی ادامه داد: مرکز دوم نقاهتگاهی الان در مشهد فعال است و اگر با ورود مسافران و یا شناسایی بیماران مبتلا به کرونا لازم شود در ایام عید این زیربنا با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی قابل استفاده خواهد بود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس جداول ارائه شده، مراکز اقامتی بالاترین رقم رعایت پروتکلهای بهداشتی را داشته اند و کانون تشکلهای گردشگری استان نیز توجه زیادی به رعایت شیوه نامه ها داشته است.

براتی افزود: در خصوص ۲ گروه مسافری که با تور وارد خراسان رضوی می شوند و یا به اماکن رسمی اقامتگاهی مراجعه می‌کنند مشکل نخواهیم داشت هرچند امسال کمپ‌ها و زائرسراها پذیرش مهمان ندارند اما اگر لازم شود زیرساختهای یاد شده آماده پذیرایی از مسافران بیش از پیش بینی‌ها خواهند شد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به خسارت چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به حوزه گردشگری استان گفت: این خسارتها در سال گذشته و به واسطه تعطیلی های ناشی از کرونا بر بخش گردشگری استان تحمیل شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: در صورت تداوم محدودیتها و تعطیلی ها در نوروز ۱۴۰۰، حوزه گردشکری استان متحمل خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.

بلاتکلیفی مردم و هتلداران

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۲۴۰ هتل موجود در استان فقط ۸۲ مورد بازگشایی شده‌اند و تنها ۱۰ درصد هتلهای فعال اقدام به رزرو برای پذیرش مسافر می‌کنند چون هنوز مجوز قطعی سفرها صادر نشده است و مردم برای برنامه ریزی سفرها و هتلداران برای ارائه خدمات، بلاتکلیف هستند.

امیر سزاوار افزود: اگر با موافقت ستاد ملی کرونا استقبال از سفرها بالا باشد با وضعیت موجود هتلها با مشکل کمبود اقامتگاه مواجه خواهیم بود و اگر از سفرها نیز استقبال نشود همین تعداد هتل نیز پر نخواهند شد.

معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: با وجود محدودیتهای کنونی سفر، به واسطه کرونا همه ورودی های مشهد به طول ۱۰ کیلومتر ویژه مسافران نظافت خواهد شد و المانهای شهری نوروز نیز غیر تعاملی طراحی و ساخته خواهد شد.

مهدی یعقوبی افزود: اگر به خاطر ورود مسافر زیاد لازم باشد خدماتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام سیار نیز در محل استقرار مسافران برپا خواهد شد و در صوت لزوم بوستانها و زائرپذیر غدیر نیز بازگشایی خواهند شد.

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به آمار ۱۰ ماهه سفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، ریلی و هوایی و همچنین سفر با خودروی شخصی در مجموع ورود مسافر به استان ۶۰ درصد در مقایسه با ۱۰ ماهه سال ۹۸ کاهش داشته است.

ابوالفضل گنجی افزود: خراسان رضوی با وجود شرایط ناشی از کرونا کماکان بر اساس اعلام منابع ملی رتبه نخست ورود مسافر در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: این استان با دارا بودن پنج هزار و ۱۰۰ دستگاه ناوگان مسافربری عمومی جاده ای، ۴۵ مجتمع بین راهی و ۱۶ پایانه مسافربری نوروز امسال پذیرای مسافران جاده ای خواهد بود.

رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در راستای ارائه خدمات، متناسب با شیوه نامه های بهداشتی عرضه بلیت اتوبوس بین شهری در پایانه مسافربری امام رضا(ع) متوقف خواهد شد و بلیت اتوبوس تنها به شکل فروش اینترنتی به مسافران فروخته خواهد شد.

گنجی به فراهم کردن زیرساختهای مختلف برای بررسی بلیت مسافران در گیت‌های ویژه اشاره و بیان کرد: تاکنون ۱۲۰ میلیارد ریال برای ساخت این زیرساختها و خدمات هزینه شده و لازم است رسانه ها در خصوص نحوه جدید فروش بلیت اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان