مقایسهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس با دو نسل قبلی


مقایسهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس با دو نسل قبلی

یکی از مهم‌ترین خودروهایی که طی چند وقت اخیر معرفی شده نسل جدید مرسدس بنز C کلاس است. این سدان کامپکت که یکی از پرفروش‌ترین محصولات اشتوتگارتی‌ها محسوب می‌شود، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا موفقیت پیشینیان خود را ادامه دهد. بحث‌برانگیزترین موضوع در محصولات جدید مرسدس اما طراحی آن‌ها است که منتقدان زیادی دارد … The post مقایسهٔ طراحی نسل جدید...

یکی از مهم‌ترین خودروهایی که طی چند وقت اخیر معرفی شده نسل جدید مرسدس بنز C کلاس است. این سدان کامپکت که یکی از پرفروش‌ترین محصولات اشتوتگارتی‌ها محسوب می‌شود، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا موفقیت پیشینیان خود را ادامه دهد. بحث‌برانگیزترین موضوع در محصولات جدید مرسدس اما طراحی آن‌ها است که منتقدان زیادی دارد و C کلاس هم از این حیث مستثنی نیست. بااین‌حال، طراحی نسل جدید این مدل محبوب در مقایسه با دو نسل قبلی خود چگونه است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، C کلاس W206 را با نسل‌های W205 و W204 مقایسه می‌کنیم.

سبک کلی طراحی

به‌طورقطع می‌توان گفت نسل W204 زیباترین و جذاب‌ترین C کلاس تاریخ بود. این نسل با خطوط تیز و طراحی استخوانی، بشدت جذاب و چشم‌نواز بود تا جایی که هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد. علاوه بر این، W204 درعین‌حالی که بلافاصله نشان می‌داد یک مرسدس بنز است، به‌اندازهٔ کافی از برادران بزرگ‌تر خود یعنی E کلاس و C کلاس متمایز بود و شخصیت مستقلی داشت. در نسل W205 اما همهٔ این ویژگی‌ها رنگ باختند و C کلاس به کپی کوچک‌تری از E کلاس و C کلاس تبدیل شد که این موضوع انتقادات زیادی را برانگیخت زیرا هویت مستقل C کلاس از آن گرفته شد. همین موضوع در مورد نسل جدید یا همان W206 هم به چشم می‌خورد و ظاهر کلی خود شباهت زیادی به سدان‌های بزرگ‌تر مرسدس دارد اما بااین‌حال، در این نسل طراحان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا C کلاس را از برادران بزرگ‌ترش متمایز کنند که باید گفت در رسیدن به این هدف نسبتاً موفق بوده‌اند.

طراحی بیرونی

در نسل W204، شکل تیز و زاویه‌دار چراغ‌های جلو، جلوپنجره و ورودی‌های هوای داخل سپر نمای بسیار شیکی را ایجاد کرده بودند و در کنار این، دو طرح مختلف جلوپنجره شامل کلاسیک با لوگوی ایستاده روی کاپوت و آوانگارد با لوگوی بزرگ در مرکز، ایدهٔ بسیار جذابی محسوب می‌شد که می‌توانست دو چهرهٔ متفاوت به C کلاس ببخشد. در W205 اما همهٔ آن خطوط تیز و اشکال هندسی زاویه‌دار با فرم‌های نرم و منحنی جایگزین شدند و فرم دماغهٔ خودرو کاملاً شبیه به E کلاس و S کلاس شد. حال در نسل جدید، خطوط تیز دوباره تا حدودی به دماغهٔ C کلاس بازگشته‌اند و چراغ‌ها فرم مثلثی شکلی به خود گرفته‌اند. علاوه بر این، چراغ‌های جلو و جلوپنجره حالا کمی بیشتر از E کلاس و C کلاس متمایز شده‌اند و دیگر شاهد آن کپی صددرصدی نیستیم. همچنین این چراغ‌های جدید با فرم دماغهٔ C کلاس هماهنگی بیشتری دارند و نمای جذاب‌تری را نسبت به دو سدان بزرگ‌تر ایجاد کرده‌اند. در این نسل اما خبری از جلوپنجرۀ کلاسیک نیست و در همۀ نسخه‌ها لوگوی مرسدس در مرکز قرار می‌گیرد.

فرم استخوانی W204 در پروفیل جانبی آن‌هم کاملاً به چشم می‌خورْد و با دهانهٔ برجستهٔ گلگیرها و همین‌طور خط شانه‌ای که از چراغ عقب شروع و با عبور از زیر دستگیرهٔ درها کمرنگ می‌شد، از سادگی فاصله گرفته بود. در نسل W205، برجستگی گلگیرها حذف و بجای آن خطی برجسته به پایین درها اضافه شد تا طراحی پروفیل جانبی با استایل کلی منحنی خودرو هماهنگ شود. در نسل W206 اما خط شانه بسیار بالاتر رفته و از زیر پنجره‌ها عبور کرده که این به درهای خودرو نمای ساده‌تری بخشیده است. همچنین در پایین درها نیز همچنان خطی برجسته به چشم می‌خورد.

نسل W204 در عقب هم با چراغ‌هایی ساده اما زیبا و چشم‌نواز، نمای جذابی داشت. همچنین در اینجا نیز خطوط تیز در قسمت جا پلاک و درب صندوق به چشم می‌خورد که نمای ماندگاری را ایجاد کرده بودند؛ اما شاید بدترین نمای نسل W205 طراحی عقب آن باشد زیرا در اینجا چراغ‌هایی که کاملاً از S کلاس گرفته شده بودند، نه‌تنها هرگز به زیبایی نسل قبلی نبودند بلکه جذابیت S کلاس را هم نداشتند. همچنین این چراغ‌ها با فرمی بی‌هدف، از درب صندوق فاصله داشتند. حال یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری نسل W206 هم در قسمت عقب آن صورت گرفته و چراغ‌ها مثل E کلاس و S کلاس جدید افقی شده‌اند. این چراغ‌ها که حالا دوتکه هستند و تا روی درب صندوق ادامه یافته‌اند، نمای جذاب‌تر و هماهنگ‌تری نسبت به W205 دارند. همراه با این تغییر، بخش فرورفتگی جا پلاک هم حذف شده تا از شلوغی بیش‌ازحد درب صندوق جلوگیری شود.

طراحی داخلی

C کلاس نسل W204 در داخل نمایی ساده با نمایشگری کوچک و دکمه‌های فیزیکی فراوان داشت که شاید امروزه جذاب به نظر نرسد اما برای آن زمان مناسب بود. البته فقدان تریم‌های چوبی یا فلزی در داشبورد و استفادهٔ گسترده از پلاستیک در کابین، حس خودرویی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کرد. در W205 اما این مشکل کاملاً برطرف شد و کابین C کلاس با تریم چوبی کامل در کنسول میانی و دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای با حلقهٔ فلزی، نمای کاملاً لوکس‌تری به خود گرفت که شایستهٔ یک مرسدس بود. در این نسل یک نمایشگر نه‌چندان بزرگ هم بالای داشبورد جای گرفته بود که همراه با دکمه‌های فیزیکی کمتر از قبل، دسترسی به قسمت‌های مختلف خودرو را فراهم می‌کرد. در نسل W206 هم شاهد یک تحول بزرگ نسبت به قبل هستیم. C کلاس تنها محصول مرسدس محسوب می‌شود که هیچ‌گاه از طرح دو نمایشگر افقی به هم چسبیده استفاده نکرده و مستقیماً به زبان طراحی داخلی جدید مرسدس با یک نمایشگر عمودی بزرگ در کنسول میانی منتقل شده است. در این طرح که به‌طور مستقیم از S کلاس جدید گرفته شده است، دکمه‌های فیزیکی به حداقل رسیده‌اند و یک نمایشگر افقی هم نقش صفحه آمپر را بازی می‌کند.

با توجه به مواردی که بیان شد، نظر شما دربارهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس چیست؟ شما طراحی کدام نسل را زیباتر میدانید؟

طراحی کدام نسل مرسدس C کلاس را بیشتر می‌پسندید؟

W204 W205 W206

نمایش نتایج

مقایسهٔ طراحی نسل جدید مرسدس بنز C کلاس با دو نسل قبلی Loading ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس