امام جمعه کاشان: بزرگترین آفت انقلاب‌ها ارتجاع است


امام جمعه کاشان: بزرگترین آفت انقلاب‌ها ارتجاع است

کاشان - ایرنا - نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: بزرگترین آفت انقلاب‌ها ارتجاع است و در گام دوم انقلاب نیز بازنگری نیروهای انقلابی مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان در مصلای حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج) با یادآوری مبحث گام دوم انقلاب برگرفته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب افزود: هر چند پایه انقلاب مهم است اما تداوم، حفظ و صیانت آن مهم‌تر از اصل انقلاب است؛ همان‌گونه که انقلابی ماندن دشوارتر از انقلابی‌شدن است.

وی، ارتجاع را یکی از مهم‌ترین آفت‌های تمامی انقلاب‌های جهان دانست و اظهار داشت: ارتجاع به معنی سست و متوقف شدن و در تداوم آن سیر قهقرایی افراد است که انقلاب کردند.

به گفته وی، شایعه و توطئه‌های دشمن نباید منجر به تغییر تاکتیک، اهمال یا غفلت از اصل انقلاب شود.

امام جمعه کاشان با اشاره به وقوع بیشتر انقلاب‌های دنیا از جمله انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ با صدها هزار کشته، انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ با نزدیک به ۱۵ میلیون نفر کشته ، انقلاب امپراطوری عثمانی با جنگ‌های طولانی در سال ۱۹۲۳، انقلاب هند به رهبری گاندی بر ضد استعمار انگلیس که فقط در یک تظاهرات آن در سال 1947، ۲ هزار هندی با مسلسل سربازان انگلیسی کشته شدند، انقلاب‌های ایتالیا، عراق، کوبا، چین و انقلاب مصر که رهبر خود را به گوشه زندان کشیدند گفت: همه این انقلاب‌ها دچار ارتجاع شدند.

آیت‌الله سلیمانی تصریح کرد: اما انقلاب اسلامی ایران با پشت‌سر گذاشتن چهار دهه همچنان مقاوم شعارهای انقلابی را در اختیار دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب بدون رخنه‌ای در آن، رو به جلو در حرکت است.

وی با تاکید بر اینکه شعارهای استکبارستیزی و استعمارستیزی انقلابی از جمله "نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی" در مبارزه با ظلم و ظالم پس از ۴۰ سال هیچ تغییر ماهیتی نداده ‌است، ادامه داد: همان‌طور که امام امت نیز فرمودند رابطه گرگ و میش شدنی نیست، اکنون نیز اگر قرار است مذاکره با مفهوم رابطه گرگ و میش باشد ایران زیر بار آن نمی‌رود.

خطیب جمعه کاشان اظهار داشت: اگر چه در درون ملت مشکلات اقتصادی و فرهنگی، اثرگذاری تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها بیش از پیش با تاثیر منفی وجود دارد، اما شعارهای انقلابی با عبور از چهار دهه به هیچ وجه تغییر پیدا نکرده ‌است.

ارتجاع در انقلاب و تغییر مهره‌های اجرایی با تفکر غیرانقلابی

آیت‌الله سلیمانی با تاکید بر اینکه بروز ارتجاع خطرناک است گفت: ارتجاع یعنی اینکه آدم‌های انقلابی سابق با تغییر ماهیت در خط و راه و تفکر در راس کار هستند اما تفاوت آنها با عناصر رژیم پهلوی به طور صرف تغییر مهره‌ها ‌است.

وی با بیان اینکه تغییر مهره‌ها با همان خط و مشی و فکر سابق در دولت موقت بنی‌صدر نیز رخ داد، افزود: آنان نیز مذاکره با آمریکا را می‌خواستند تا انقلاب را به سازش‌پذیری وادار کنند.

به گفته وی، این در حالی است که در قرآن آمده: برای جلوگیری از ارتجاع باید فکر انقلابی در مردم زنده بماند تا گرفتار «وهن» نشوند.

امام جمعه کاشان اظهارداشت: برای اینکه گرفتار وهن نشویم، توقف، خودشیفتگی، غفلت، لذت‌جویی، امتیازطلبی، فخر و کبر فروشی، اشرافی‌گری، اسراف، ‌مصرف‌گرایی و مانور تجمل و تشریفات در زندگی مدیران ممنوع است.

گام دوم انقلاب بازنگری نیروهای انقلابی است

آیت‌الله سلیمانی گام دوم انقلاب را بازنگری نیروهای انقلابی و عدم تغییر اهداف آن دانست و گفت: تحقق آن نیازمند فرایند طولانی و صبوری فراوان در ادامه راه است.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران در تمامی مسیر انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون به آرمان‌های حماسه حسینی و نهضت خمینی با ماهیت شهادت طلبی، ایثار، مقاومت و نبود سرسپردگی اقتدا کرد، گفت: نباید گرفتار سستی، ضعف و وهن یعنی همان سست شدن با دوعنصر علاقه‌مندی به دنیا و گریزانی از مرگ شد.

به گفته وی، ما وارث فرزندان وطن همچون سرداران شهید حاج ابراهیم همت و خرازی‌ها هستیم که شجاعانه، مخلصانه و بدون داشتن ترس و هیچ‌گونه وهن و سستی در دلبستگی به دنیا و وابستگی‌های آن از جمله زن، زندگی و فرزند خود را در راه حفظ انقلاب، امنیت وطن، استقلال و آرامش ملت فدا کردند.

امام جمعه کاشان با تاکید ادای دین و پاسخگویی مدیران به خانواده معظم شهدا و ایثارگران را تاکید کرد و گفت: مبادا مشکلات و شرایط خاص جامعه از جمله کرونا، تحریم‌ها و سومدیریت‌ها ما را مدیون و شرمنده شهدا و خانوادهای آنها و انقلاب کند.

انقلاب در انتخابات معامله نشود

آیت الله سلیمانی با اینکه نباید انقلاب در انتخابات معامله شود، گفت: مردم به رهبری، انقلاب، کشور، شهدا و آرمان‌های آنها علاقه‌مند هستند و حاضر نیستند دشمن شاد شوند یا لبخند تمسخر بر لب دشمن بنشیند.

وب با یادآوری مشکلات معیشتی مردم افزود: حمایت کمیته امداد کاشان از ۶ هزار خانواده زیر پوشش، ۷۵۰ دانش‌آموز و دانشجو و ۷۰۰ بیمار صعب‌العلاج جای تقدیر دارد اما مساعدت هر چه بیشتر انفاق و احسان نیکوکاران و خیران همیشه در صحنه کاشانی را می‌طلبد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست