گازگرفتگی بار دیگر در استان اردبیل قربانی گرفت


گازگرفتگی بار دیگر در استان اردبیل قربانی گرفت

اردبیل - ایرنا- بروز حادثه گازگرفتگی در شهرستان پارس‌آباد جمعه موجب جان باختن 2 نفر در روستایی در این شهرستان شد، این پنجمین حادثه گازگرفتگی در دو هفته گذشته در استان اردبیل بود.

به گزارش ایرنا، مرکز عملیات و هدایت بحران فوریت‌های پزشکی استان اردبیل اعلام کرد: این حادثه طی تماس با اورژانس شهرستان پارس‌آباد گزارش شد و امدادگران وقتی به روستای ایران آباد رسیدند که ۲ روستایی بر اثر استشمام گاز دی اکسید کربن جان باخته بودند.

در۲ هفته گذشته نیز در چهار حادثه مشابه و پی درپی در شهرستان های اردبیل و نیر سه نفر جان باخته و هفت نفر دیگر مسموم شدند.

مرکز عملیات و هدایت بحران فوریت‌های پزشکی استان نسبت به استفاده اصولی از وسایل گرمایشی در منازل در پی برودت هوا هشدار داد و اعلام کرد: کم‌دقتی در استفاده از وسایل گرمایشی در امکان سربسته و منازل مسکونی، به دلیل عدم رعایت هشدارهای امنیتی و سهل‌انگاری موجب رخ دادن حوادث ناگواری می‌شود.

بنا به اعلام این مرکز، جهت جلوگیری از بروز هر نوع حادثه ناگوار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن، شهروندان باید قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی مثل بخاری از متصل بودن صحیح دودکش ‏بخاری به بدنه بخاری و محل خروج گاز در ساختمان اطمینان حاصل کنند.

مرکز عملیات و هدایت بحران فوریت های پزشکی استان اعلام کرد: علائم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز منوکسیدکربن، علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، طپش قلب، کاهش سطح هوشیاری، آسیب های دائمی به سیستم عصبی، کما و در نهایت مرگ رخ می ‌دهد.

رئیس ایمنی شرکت گاز استان اردبیل هم گفت: حوادث مربوط به گاز در این استان نسبت به سال گذشته ۷۵ درصد و آمار فوتی در این زمینه نیز ۸۰ درصد افزایش داشته است.

فرامرز مهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۷۵ درصد حوادث گاز بر اثر اتصالات غیراستاندارد در منازل اتفاق می‌افتد ، طوری که برخی از خانواده‌ها برای استفاده سماور گازی از این اتصالات و سه‌راهی غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

وی تشریح کرد: وجود اتصالات ناایمن بروز حوادث تلخ و ناگواری را رقم زده که بهتر است با احتیاط بیشتر در این زمینه از تاییدیه های نظام مهندسی در گازرسانی داخلی استفاده شود.

رئیس ایمنی شرکت گاز استان اردبیل به حوادث گاز گرفتگی بر اثر تولید مونوکسیدکربن اشاره کرد و افزود: در یک محیط بسته تولید این گاز سمی به مسمومیت و حتی مرگ و میر همشهریان منجر می‌شود که بهتر است شهروندان در نصب وسایل گاز سوز و گرمایشی به سالم بودن دودکش و همچنین

فضای تهویه هوا توجه داشته باشند چرا که ۵۰ درصد حوادث به دلیل تولید مونوکسیدکربن رخ می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با کاهش اکسیژن و افزایش گاز خطرناک مونوکسیدکربن مرگ و میر خانواده‌ها و ساکنان واحدهای مسکونی را شاهد هستیم که امیدواریم با احساس مسئولیت همه افراد خانواده و یک واحد ساختمانی از بروز حوادث تلخ و خطرناک جلوگیری شود.

رئیس ایمنی شرکت گاز استان اردبیل هرگونه دست‌کاری در سیستم گازرسانی داخل منزل را خطرناک و منجر به بروز حوادث دانست و ادامه داد: نباید در سیستم داخلی لوله‌کشی گاز منازل دست‌کاری انجام شده و یا بخواهیم از شیر اصلی، شیرهای فرعی و یا سه‌راهی غیراستاندارد را برای کاربرد متفاوت در آشپزخانه مهیا کنیم.

او با تاکید بر اینکه کلاهک دودکش بخاری نیز به شکل دوره‌ای باید مورد بازدید قرار گیرد، گفت: باید بررسی شود که این کلاهک در جای خود قرار گرفته باشد و توسط باد و طوفان جابجا نشده باشد.

مهری افزود: در صورتی که کلاهک در جای خود نبوده یا جابجا شده باشد باید آن را در جای خود قرار داد چرا که نبودن کلاهک دودکش سبب وارد شدن اجسام خارجی و همچنین برف و باران به فضای داخل دودکش شده و احتمال انسداد آن را افزایش می‌دهد و انسداد دودکش سبب جلوگیری از خروج محصولات احتراق و در نتیجه سوختن ناقص وسیله گازسوز و گازگرفتگی ساکنان خواهد شد.

مهری گفت: بهتر است شهروندان از شیلنگ‌های دولایه و چندلایه استاندارد و بست مناسب در مسیر اتصالات استفاده کنند و به صورت مستمر با کف صابون نشت گاز احتمالی خود را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: مرکز امداد گاز با شماره تلفن ۱۹۴ در خدمت همشهریان است و مردم در صورت مشاهده موارد گاز گرفتگی و یا نشت گاز از این طریق با ماموران امدادی تماس حاصل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت