بارگیری 130 زیستگاه مصنوعی آبزیان در بندر صیادی ماهشهر


بارگیری 130 زیستگاه مصنوعی آبزیان در بندر صیادی ماهشهر

مدیرکل شیلات خوزستان از ‌بارگیری 130 زیستگاه مصنوعی آبزیان در بندر صیادی امام خمینی(ره) ماهشهر خبر داد.

فتح‌اله ابوعلی در گفت‌وگو با ایسنا، از بارگیری ۱۳۰ زیستگاه مصنوعی در بندر صیادی امام خمینی(ره) ماهشهر به منظور حفاظت از ذخایر آبزیان که به زودی در صیدگاه بحرکان هندیجان تخلیه می‌شوند خبر داد و اظهار کرد: ۲۳۰ سازه نیز برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به فعالیت یگان حفاظت این مجموعه در مبارزه با صید غیر مجاز افزود: کشفیات انواع ماهی و میگو در سال گذشته بالغ بر ۲۸ هزار کیلوگرم بوده و این رقم امسال به حدود ۵۰ هزار کیلوگرم رسیده است بنابراین می‌توان گفت یگان حفاظت استان در تمام شاخص‌ها رشد چشمگیری داشته است.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: سال گذشته ۸۵۳ متخلف صید غیر مجاز و امسال یک هزار و ۲۶۶ متخلف دستگیر شده‌اند؛ این متخلفین به مراجع قضایی استان تحویل داده شده‌اند.

ابوعلی با اشاره به ناهماهنگی‌ها و مشکلات سامانه سوخت شناورها تصریح کرد: این مساله صیادان را کلافه کرده و این موضوعات باید به صورت ریشه‌ای و اصولی حل شوند. الزام نصب ردیاب روی شناورها نیز صیادان خوزستانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه صیدگاه‌های مشترک با کشورهای همسایه مشکل‌ساز شده است، گفت: حفظ و نگهداری ذخایر دریایی برای جلوگیری از نابودی آبزیان از اولویت‌های کار شیلات است و این‌ مهم باید توسط وزارت امور خارجه به صورت جدی پیگیری شود.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: در یگان حفاظت، کمبود شدید نیروی انسانی احساس می‌شود. با توجه به اینکه تعداد زیادی از پرسنل در آستانه بازنشستگی قرار دارند، برای تکمیل ظرفیت‌ها به نیروهای متخصص و کارآمد نیاز داریم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت میزان صید در استان خوزستان، گفت: امسال صید میگو با رشد ۵ درصدی همراه بوده است و صید ماهیان ۴۴ هزار تن و مشابه میزان سال گذشته اعلام شده است.

ابوعلی بر ضرورت لایروبی سالیانه اسکله‌ها تاکید کرد و گفت: به دلیل شرایط اقلیمی استان خوزستان، عمده اسکله‌ها در رودخانه‌ها و مصب‌ها که بیشترین میزان رسوب‌گذاری را دارند واقع شده‌اند و اگر سالیانه لایروبی نشوند، گرفتار می‌شویم. برای نگهداری و بهره‌برداری از اسکله‌ها باید اعتبارات ملی لحاظ شود تا بتوانیم به تعهدات ذاتی خود عمل کنیم.

وی نبود اعتبارات و بودجه را از عمده‌ترین مشکلات توقف پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: سه پروژه ملی بنادر صیادی در بحرکان هندیجان، آبادان و ابوخضیر شادگان به دلیل عدم تامین اعتبار، بعد از چند سال همچنان راکد مانده است و این پروژه‌ها با وجود وعده‌های فراوان برای افتتاح، هنوز اجرایی نشده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل