مراقب حیوانات خانگی خود باشید | کرونا حیوانات اهلی را آلوده می‌کند


مراقب حیوانات خانگی خود باشید | کرونا حیوانات اهلی را آلوده می‌کند

مطالعات جدید نشان داد ده‌ها پستاندار از جمله اسب و بز به کووید-19 آلوده می‌شوند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از دیلی‌میل، محققان چینی دریافتند ویروس کرونا توانایی آلوده کردن «طیف گسترده‌ای از پستانداران» را دارد. گوریل‌ها، نهنگ‌های عنبر، کرگدن‌ها، اسب‌ها، بزها و همسترها همه می‌توانند کووید بگیرند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بدن ده‌ها پستاندار دارای گیرنده‌های ACE2 است که منجر به تسهیل ابتلا به عفونت کووید-۱۹ می‌شود. شکل این گیرنده‌ها به گونه‌ای است که با قسمت بیرونی ویروس کرونا مطابقت دارد و به شکلی موثر راه ورود ویروس به جریان خون را فراهم می‌کند.

نتایج این پژوهش نشان داد در بدن ۴۴ گونه از پستانداران از جمله حیوانات خانگی، حیوانات اهلی و حیوانات موجود در باغ وحش‌ها و آکواریوم‌ها، به جز انسان، گیرنده ACE2 وجود دارد.

گوریل‌ها، نهنگ‌های عنبر، کرگدن‌ها، اسب‌ها، گربه‌ها، بزها، همسترها، گاوها، پانداهای غول‌پیکر و پلنگ‌ها ممکن است به ویروس کرونا آلوده شوند و این به معنای این است که ویروس کرونا ممکن است بسیار مسری‌تر از تصورات قبلی باشد.

این گونه‌ها ممکن است در معرض خطر انتقال کرونا از انسان به حیوان یا حیوان به حیوان باشند؛ بنابراین اعمال نظارت بر حیواناتی که در تماس نزدیک با انسان هستند به عنوان مخازن احتمالی مشترک ویروس برای جلوگیری از پیک‌های شیوع در آینده اهمیت ویژه پیدا می‌کند.

تصور دانشمندان این است که خفاش‌ها مخزن مشترک انسان و دام برای کووید-۱۹ باشند؛ با این حال اطلاعات کافی در مورد دامنه میزبانی و میزبان‌های میانی که انتقال آن را به انسان تسهیل می‌کنند وجود ندارد. البته این یافته‌ها مبتنی بر کشت سلولی آزمایشگاهی است و نه بر اساس آزمایش‌های میدانی.

مراقب حیوانات خانگی خود باشید | کرونا حیوانات اهلی را آلوده می‌کندشبیه‌سازی اتصال ویروس کرونا به گیرنده‌های ACE2

این نتایج با یافته‌های اخیر مبنی بر این‌که راسوها، گربه‌ها، سگ‌ها و برخی میمون‌ها مستعد ابتلا به کرونا هستند، مطابقت دارد. محققان UCL نیز پیش از این دریافتند حیوانات باغ وحش و مزرعه نیز می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند.

در تابستان سال گذشته، یک گربه خانگی، اولین حیوانی بود که در انگلیس کرونا مثبت شد و بر اساس اخبار منتشره، ویروس کرونا را از صاحبانش گرفت و نه برعکس. گربه‌سانان مبتلا به کووید از ترشحات بینی و کمی تنگی نفس رنج می‌برند، علائمی مشابه کرونای انسانی.

با وجود این‌که گربه‌ها ویروس را به صورت مستقیم به انسان منتقل نمی‌کنند، این واقعیت وجود دارد که ویروس کرونا روی خز این حیوانات می‌نشیند و آن‌ها را به اندازه سایر اشیای پرتماس مانند دستگیره‌ها خطرناک می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد کرونای جدید از خفاش‌های نعل‌اسبی نشأت گرفته و احتمالا از طریق پانگولین‌ها، یک پستاندار پولک‌دار که نوعی مورچه‌خوار به حساب می‌آید، به انسان منتقل شده است اما پستانداران دریایی مانند نهنگ‌ها و دلفین‌ها نیز در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا از طریق فاضلاب انسانی قرار دارند.

در نهایت این‌که پنج گونه حیوانی فاقد گیرنده‌های ACE2 هستند: کوآلا، موش، مارموست (نوعی میمون درختی)، خزمیمون و شنل پوش کاکلی (نوعی میمون قهوه‌ای مودار از آمریکای جنوبی).

آخرین و جدیدترین جریمه‌های نزدن واکسن کرونا در کشورهای جهان
کد خبر 588823

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان