رهاورد ١٢٠٠ میلیارد ریالی سفر رییس قوه قضاییه به آذربایجان‌غربی


رهاورد ١٢٠٠ میلیارد ریالی سفر رییس قوه قضاییه به آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- رییس قوه قضاییه دو روز گذشته (پنجشنبه) میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بود که در این سفر، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف روند امور قضایی استان، یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار ویژه نیز به استان اختصاص یافت که می‌تواند رهاوردی کم نظیر در حوزه قضایی باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی که آذربایجان غربی بیست و سومین مقصد مهم سفر وی در راستای رسیدگی به وضعیت قضایی و قانونی و مفاسد بوده، صبح روز پنجشنبه به همراه مدیران قضایی کشور به این استان سفر کرد.

در ابتدای این سفر، نشست ویژه‌ و گفت و گوی خبری با حضور مسوولان استانی در فرودگاه ارومیه برگزار شد و همچنین در نشست شورای امنیتی آذربایجان‌غربی، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف توسعه‌ای و امنیتی و قضایی همه شهرستان‌های شمال و جنوب استان، برنامه ریزی ویژه برای روند حل مسائل قضایی و بخش‌های مختلف انجام شد.

این سفر یکروزه، رهاوردهای بسیار خوبی برای آذربایجان غربی داشت که در صورت تحقق آنها، وضعیت بسیار مناسبی در آینده برای حوزه قضایی استان و همچنین حل مشکلات مردم می تواند متصور شود.

اختصاص ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای سازمان‌های قضایی آذربایجان‌غربی

رییس قوه قضاییه گفت: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای سازمان‌های زیر نظر این قوه در آذربایجان غربی اختصاص یافت که این اعتبار در قالب بودجه عمومی تصویب شده است.

حجت‌الاسلام رییسی اظهار داشت: در آذربایجان غربی مسائل مختلفی اعم از بحث واحدهای تولیدی، پرونده‌های قضایی مطرح بود که باید مورد توجه بخش‌های مختلف قوه اجرایی و قضاییه کشور قرار می‌گرفت.

وی بیان کرد: مجتمع فولاد ارومیه چند سالی است که به صورت راکد و غیر فعال مانده بود و ما پیش بینی کردیم تا ٢ ماه آینده تمام پرونده های اداری آن برطرف خواهد شد و البته بانک ها نیز موظف هستند اقدامات لازم را در جهت روی کار آمدن واحد های راکد و نیمه متوقف به کار بگیرند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه باید بازارچه های مرزی و کارت های الکترونیکی مورد ساماندهی و بازنگری قرار بگیرند، گفت: مساله مرز و مرزنشینی و استفاده از ظرفیت آن یک وظیفه مهم است و باید بازارچه های مرزی ساماندهی بشوند تا فضای این بازارچه ها به فساد آلوده نشود.

رییسی بیان کرد: برخی از پروژه ها و پرونده‌های مطرح آذربایجان غربی از جمله معادن طلا مورد ارزیابی و بررسی کارشناسان قوه قضاییه قرار گرفته است و نتیجه نهایی آن نیز به حضور مردم اعلام خواهد شد.

وی مساله اشتغال زندانیان را یکی از فاکتور های کاهش جرایم دانست و ادامه داد: ایجاد شغل در فضای زندان می‌تواند در کاهش جرایم در سطح جامعه تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام رییسی بر لزوم مبارزه با مفاسد اداری تاکید کرد و در ادامه این گونه عنوان کرد: اصلاح ساختارهای فساد زمینه ساز امیدواری بیشتر مردم است

رییس قوه قضاییه با اشاره به نقش اصلاح ساختارهای فساد در راستای امیدواری بیشتر مردم گفت: نباید اجازه دهیم در هیچ نهادی فضای فساد گسترش یابد.

وی افزود: مسوولان، هیات تخلفات اداری و معاونت های بازرسی را فعال کنند تا در بطن نهاد ها شاهد فساد و اختلاس نباشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های قابل توجه مرزی آذربایجان غربی، شکوفایی این ظرفیت را نیازمند برنامه ریزی دانست و ادامه داد: ما باید بحث پیله وری و کوله بری را ساماندهی کنیم؛ ساماندهی بازارچه های مرزی برای کشور ضروری است و کارت های الکترونیکی نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

رییس قوه قضاییه گفت: در بخش خصوصی نیز باید نظارت داشته باشیم و حمایت بکنیم و نباید اجازه دهیم چراغ واحدهای تولیدی خاموش بشود.

حجت‌الاسلام رییسی بیان کرد: وجود گمرکات زیاد در آذربایجان غربی و منطقه آزاد ماکو یک نعمت بزرگی برای استان است و باید این ظرفیت‌ها تقویت شده و از آن‌ها استفاده بهینه شود.

وی اظهار داشت: ضرورت دارد کارگروه رفع موانع تولید نیز نسبت به رفع مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اهتمام جدی داشته باشد.

رییس قوه قضاییه: صدور دستور بازداشت باید با ادله کافی همراه باشد

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه شناخت موضوع در کنار حکم شناسی از مسائل مهم برای قاضی است که باید مورد توجه باشد، گفت: صدور دستور بازداشت باید با ادله کافی همراه باشد که این امر وظیفه یک قاضی است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی اظهار داشت: علم، عدالت و تقوا از خصایص مهم قضاوت به شمار می رود.

وی اضافه کرد: عدالت، صفت قضاوت است و کارشناسانی نیز که زمینه قضاوت را فراهم می‌کنند، باید دقت کنند که خطا و اشتباهی صورت نگیرد تا قضاوت حق انجام شود.

وی بیان کرد: قضات به مساله بازداشت نگاه ویژه داشته باشند و با دلایل کافی دستور بازداشت شخصی را صادر کنند زیرا آبروی افراد موضوع مهم است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: باید مسائل حقوقی به درستی در جامعه آموزش داده و مسائل به درستی برای شهروندان تبیین شود.

اما توجه به وضعیت مرزنشینان نیز، مورد توجه رییس قوه قضاییه بود.

رسیدگی به معیشت مرزنشینان تضمین امنیت منطقه است

رییس قوه قضاییه در این باره گفت: یکی از مهمترین مقوله هایی که می‌تواند تضمین کننده مناطق مرزی باشد، رسیدگی به وضعیت معیشت مرزنشینان است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی اظهار داشت: در مقوله مبادلات مرزی، موضوع تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی الکترونیکی پیشرفته از ضروریات بوده و همچنین تبادل کالاها در مرز نیز باید تابع سیاست های صادراتی و وارداتی کشور باشد.

وی ادامه داد: طرحی که به عنوان جایگزین بازارچه‌های مرزی بود، بنا بر گزارش مسوولان استان های مرزی و مسوول قرارگاه حمزه، توفیق نداشته بنابراین باید با انجام کار کارشناسی همه جانبه، موانع ایجاد بازارچه های مرزی رفع شده و مرزنشینان برای انجام تبادلات مرزی ساماندهی شوند.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: پس از سفر استانی به کرمانشاه بنا بر این شد که مسوولان آن استان طرحی را در زمینه ساماندهی پیله وری ارائه کنند که ما این طرح را به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه داده ایم و تصویب آن را پیگیری خواهیم کرد.

حجت الاسلام رییسی گفت: امنیتی که امروز در منطقه غرب و شمال غرب کشور برقرار است، مرهون رشادت های ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان غربی و سایر شهدای این مناطق است.

وی ارتقای وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان را یکی از راهکارهای اصلی برای از بین بردن زمینه‌ها و بسترهای ناامنی دانست و گفت: گزارش ها، بیانگر آن است که بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی کشور توفیق گسترده‌ای را در راستای برقراری امنیت در حوزه های مختلف در مناطق غربی و شمال غرب کشور داشته اند و بر همین مبنا باید با تحقق امنیت پایدار، این بهره مندی مردم منطقه از نعمت امنیت دائمی و همه جانبه باشد.

وی به ضرورت هماهنگی کمیته های حقوقی، عملیاتی، اقتصادی و فرهنگی شورای توسعه امنیت پایدار غرب و شمال غرب اشاره کرد و با تقدیر از اقدامات کمیته عملیاتی در زمینه استقرار امنیت در مناطق غرب و شمال غرب کشور، از عدم تحرک و پویایی کمیته های اقتصادی و فرهنگی این شورا انتقاد کرد.

ضرب‌الاجل ٢ ماهه رییس قوه قضاییه برای راه‌اندازی مجتمع فولاد ارومیه

رییس قوه قضاییه گفت: بر مبنای قوانین موجود و دستورالعمل صادره، باید هر چه سریع‌تر مسائل بین سرمایه‌گذار مجتمع فولاد ارومیه و بانک تسهیلات‌دهنده رفع شده و این واحد صنعتی ظرف ٢ ماه در مدار تولید و اشتغال قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید هرچه سریع‌تر با تشکیل کارگروهی با عضویت مسوولان استانی، مشکلات موجود بر سر راه این واحد تولیدی مرتفع شده و سرمایه‌گذار و بانک تسهیلات‌دهنده با تعامل با یکدیگر نسبت به بر مدار تولید قرار دادن مجتمع فولاد ارومیه اقدامات مقتضی را انجام دهند.

حجت الاسلام رییسی ادامه داد: با توجه به اینکه در این مجتمع تولیدی ماشین آلات و تجهیزات کامل مستقر شده و تجهیز ۸۵ درصدی امکانات صورت گرفته، تاخیر در راه اندازی آن هیچ گونه توجیهی ندارد و همه مسوولان و دست‌اندرکاران باید برای در مدار تولید قرار گرفتن این مجتمع، همه ظرفیت‌ها را به کار بگیرند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی مجتمع فولاد ارومیه بیان کرد: طبق گفته سرمایه‌گذار، این واحد تولیدی ظرفیت اشتغالزایی برای سه هزار نفر را دارد بر همین مبنا با توجه به نیاز مبرم کشور به تمهید امکانات برای جهش تولید، ضروری است هرچه سریع‌تر با بهره‌گیری از نیروهای انسانی موجود در استان، نسبت به راه‌اندازی این مجتمع اقدامات مقتضی صورت گیرد.

وی افزود: در مسیر رفع مشکلات مجتمع فولاد ارومیه، دستگاه قضایی و دادگستری آذربایجان غربی نهایت مساعدت را به عمل خواهند آورد و رییس دادگستری استان نیز در جلسات شورای اقتصاد مقاومتی، موضوع راه اندازی این مجتمع تولیدی را با جدیت دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز همه دستگاه ها برای تحقق جهش تولید گفت: امکانات فراهم آمده در مجتمع فولاد ارومیه یک سرمایه ملی محسوب می‌شود و هیچگونه تاخیری در راه‌اندازی این واحد تولیدی جایز نیست.

آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز شده‌است.

۱۲۶ زندانی نیازمند در آذربایجان‌غربی آزاد شدند

مدیرکل زندان های آذربایجان غربی نیز گفت: ۱۲۶ زندانی نیازمند و واجد شرایط آذربایجان غربی همزمان با سفر رییس قوه قضاییه به این استان با برگزاری آیین خاصی آزاد شدند.

حمزه بروجنی اظهار داشت: این تعداد زندانی با کمک خیران و ستاد دیه استان و با تلاش مسوولان زندان های شهرستان ها آزاد و به کانون خانواده های خود بازگشتند.

وی افزود: از این تعداد ۱۰ زندانی مربوط به شهرستان مهاباد بودند.

وی اضافه کرد: همزمان با سفر رییس سازمان زندان ها به شهرستان مهاباد به فرزندان سه زندانی این شهرستان نیز به ارزش ۶۶۰ میلیون ریال جهیزیه اعطا و بیش از ۵۰۰ میلیون ریال نیز به خانواده دیگر زندانیان کمک معیشتی انجام گرفت.

امسال ۵۴۶ هزار پرونده وارد محاکم آذربایجان‌غربی شد

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: طی امسال ۵۴۶ هزار و ۱۰۶ فقره پرونده وارد محاکم قضایی آذربایجان‌غربی شده که این رقم رشد سه درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

علی اکبر گروسی بیان کرد: همچنین طی امسال ۲۱۱ هزار و ۰۱۵ پرونده به شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی وارد شده است.

وی اظهار داشت: طی امسال با تلاش‌های صورت گرفته، ۵۸۶ نفر زندانی با میانجیگری از ازندان آزاد شده‌اند و جمعیت کیفری آذربایجان‌غربی نسبت به سال قبل کاهش ۹.۳ درصدی داشته است.

وی با اشاره به صدور سند کاداستر برای اراضی ملی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: برای یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی با ۷۰ درصد پوشش سند کاداستر صادر شده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته برای ۱۰۰ درصد اراضی ملی تا پایان سال سند کاداستر صادر می‌شود.

در این سفر، اتفاقات بسیار خوبی برای آذربایجان غربی شکل گرفت و قرار شد تا ٢ ماه آینده کارخانه فولاد ارومیه راه‌اندازی شود که می‌تواند گام بلندی برای پیشرفت استان در عرصه های مختلف باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !