کرونا در آستانه 1400


کرونا در آستانه 1400

اسفند و آخرین ماه سال همیشه عجین شده با بو و طراوت بهاری است، فرقی ندارد هوا تا چه اندازه سرد باشد یا تا آمدن بهار چند روز باقی مانده باشد، آمدن ماهی قرمز یعنی نوید آمدن بهاری دیگر!

در واپسین روزهای آخر سال که همیشه همگام است با آستانه سال نو ترافیک‌های سطح شهر سنگین‌تر شده و به ناچار می‌بایست برای رسیدن به مرکز شهر زمان زیادی را صرف ماندن در ترافیک‌های سطح شهر کرد.

بهار که از راه برسد این دومین بهار و عیدی است که با طعم تلخ کرونا آمیخته شده است؛ دومین بهاری که با گذشت یک سال هنوز با ترس و دلهره همراه است.

سال گذشته دلیل در خانه‌ماندن‌ها و رعایت‌های بهداشتی و تا حدودی دوری از مسافرت‌ها و آمد و رفت‌ها با این امید بود که سال دیگر در نبود کرونا، نابودی کرونا را در جشن بگیریم؛ امیدها ناامید شد و حال در آستانه دومین سال کرونایی، کرونا نه تنها ریشه‌کن نشده و هر روزه نفس‌های تنی چند از هم‌وطنان را بند می‌آورد بلکه امسال در دومین بهار کرونایی با چهره جدیدی از آن و بسی خطرناک‌تر از کرونا روبه‌رو هستیم و تاکنون ابتلای دو بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کردستان تایید شده است.

سال گذشته در چنین روزهایی در گرماگرم اوایل شیوع کرونا و در آستانه سال نو، مردم از ترس مبتلا شدن به این ویروس خود را در خانه‌ها قرنطینه کردند و به جرات می توان گفت عید سال گذشته یکی از عیدهایی بود که در سکوت و در قرنطینه تحویل داده شد، اما حال درست با گذشت یک سال و در آستانه عیدی دیگر وقتی به خیابان‌ها نگاه می‌کنم آنقدر شلوغ است که گویی مردم کرونا را به کل فراموش و یا بیخیال آن شده‌اند.

با توجه به اینکه عید امسال عید کاملا متفاوتی است و در سال جدید قرار است اولین برگ از قرن جدید ورق بخورد؛ شور و اشتیاق مردم هم در این روزهای پایان قرن بیشتر شده گویی می‌خواهند با انرژی و شور و اشتیاق هرچه تمام‌تر وارد قرنی دیگر شوند.

مغازه‌های سنندج این روزها شلوغ‌تر از دیگر روزهای سال است، و هرطرف را که می‌نگری چهره‌های گاه ماسک زده و گاه ماسک نزده‌ای را می‌بینی که هرکدام در حال تکاپو برای خرید چیزی هستند.

کرونا در آستانه 1400

در اثنای جمعیت آنچه که بیشتر شور و شوق را در آستانه سال نو به بازار تزریق کرده است دیدن کودکانی است که دست در دست بزرگترها برای تهیته کیف و کفش و لباس عید در تکاپو هستند و از شدت خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند؛ کودکانی که هنوز زیبایی‌های دنیا را تجربه نکرده با ویروس کرونا احاطه شده‌اند؛ کودکانی که از کرونا تنها نامش را می‌دانند و اغلب بدون ماسک هستند.

سال گذشته همزمان با ظهور ویروس نوظهور کرونا در کشور که با این باور همراه بود که کرونا تنها افراد مسن و سالمند را درگیر می‌کند و کودکان از آن در امان هستند؛ بر اساس همین باور غلط بزرگترها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کودکان بی‌تفاوت هستند.

یکی از همشهریان که در حال خرید لباس برای پسربچه پنج ساله خود است در جواب این سوال که چرا برای بچه‌اش ماسک نزده است گفت: اینطور که شنیدیم کرونا با افراد مسن و پیر سروکار دارد و کودکان بیشتر از بزرگترها در امان هستند.

خانم تقریبا مسنی که در بازارچه قدیمی شهر مشغول برانداز کردن پارچه‌های رنگاورنگ بود در جواب این سوال که آیا در این شرایط کرونایی بیرون آمدن از خانه کار درستی است یا نه افزود: این رسم ما ایرانی‌ها است که در آستانه سال جدید برای نوعروسان خود هدیه و لوازم عید را تهیه کنیم و این امری است که بر دوش مادرشوهرها قرار داده شده و فرقی نمی‌کند شرایط چگونه باشد باید این یک رسم است که باید انجام شود.

یکی از مغازه‌دارن سطح شهر نیز می‌گوید که این روزها حسابی سرشان شلوغ است و اغلب خریدهایی که انجام میشود برای آغاز سال نو و هدیه‌های عید است.

از پیرمردی که ماسک بر صورت ندارد و با خیالی راحت مشغول خوردن تنقلات است می‌پرسم که آیا ترس از مبتلا شدن ندارد در جواب می‌گوید: ما از وقتی که کرونا به کشور آمده در روستا زندگی می‌کنیم و در روستا فضا به حدی آرام و به دور از کرونا است که نیازی به ماسک نداریم و اگر تاحالا کرونا نگرفته‌ام دیگر نمی‌گیرم.

مغازه‌های ماهی قرمز هم این روزها حسابی بازارشان داغ داغ است و بچه‌ها و بزرگترها هرکدام در حال انتخاب ماهی مورد علاقه خود هستند؛ و یکی از آن‌ها در جواب اینکه هنوز زمان زیادی برای آمدن بهار باقیمانده و آیا حاضر شدن در این ازدحام آن هم با چنین شرایطی کار درستی است می‌گوید: سال گذشته به دلیل اینکه تازه اوایل کرونا بود نه عیدی داشتیم و نه ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین گرفتیم اما متاسفانه هرچند کرونا همچنان وجود دارد اما زندگی آدم‌ها هم ادامه دارد و بچه‌ها دلخوش به این چیزهای به ظاهر کوچک هستند که نباید این دلخوشی‌ها را از آن‌ها دریغ کرد.

خانم دیگری نیز می‌گوید: در حال خرید سفره هفت‌سین برای عروسم هستم گرچه زمان هنوز تا عید باقی است اما دم‌دمای عید جمعیت خیلی بیشتر از الان می‌شود؛ چه بهتر که پیش پیش کارها را انجام دهیم و با خیالی راحت به پیشواز عید برویم.

واپسین روزهای قرن در حال اتمام است و کرونا همچنان پابرجاست، کوچکترین بی‌احتیاطی و بی‌توجهی نسبت به پروتکل‌های بهداشتی ممکن است ما را به فاجعه آبان ماه بازگرداند، پاییزی که بسیاری از هم‌وطنان خود را از دست دادیم؛ پس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از افزایش شیوع کرونا در جامعه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی