فوتی های قطعی کرونا در هرمزگان افزایش یافت


فوتی های قطعی کرونا در هرمزگان افزایش یافت

بندرعباس- ایرنا- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در 24 ساعت گذشته دو نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار فوتی های قطعی کرونا در هرمزگان به یک هزار و 30 نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: فوتی های ۲۴ ساعت گذشته، دو خانم ۶۲ و ۶۷ ساله از بندرعباس و قشم هستند و هم اکنون نیز از ۲۸ فرد مبتلای بستری در بخش مراقبت های ویژه، وضعیت شش نفر وخیم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد شیوع ویروس جهش یافته کرونا در هرمزگان هستیم، افزود: تاکنون ۱۸ مورد ابتلا از این نوع ویروس در استان ثبت شده که کوچکترین فرد مبتلا یک پسر ۱۲ ساله است.

نوروزیان تصریح کرد: البته ما احتمال می دهیم که افراد کوچکتر بیشتری به این ویروس آلوده باشند که هنوز شناسایی نشدند که به عنوان مثال در یک مورد در شهرستان پارسیان یک نوزاد دچار تب و بی تابی شدید بوده که تمام کسانی که این کودک را در آغوش گرفتند، نتیجه تستشان مثبت اعلام شده اما از خود کودک ما تستی نداریم.

وی با بیان اینکه تعداد کیت های تشخیص ویروس جهش یافته کرونا محدود است، خاطرنشان کرد: همانطور که از قبل نیز اعلام کردیم شاهد شیوع این بیماری از منطقه غرب هرمزگان به سمت مناطق مرکزی و جزیره قشم هستیم و پیش بینی می کنیم در روزهای آینده موارد ابتلای این ویروس در مناطق شرقی هرمزگان نیز کشف شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه کرونای جهش یافته تفاوتی از نظر بالینی با نوع معمولی این ویروس ندارد، گفت: مساله نگران کننده در خصوص این ویروس قدرت سرایت پذیری و انتقال بالای آن است.

وی تصریح کرد: به گفته پژوهشگران خطر ابتلای کودکان به ویروس جهش یافته بالا است و به علت سرایت‌پذیری زیاد آن خطر افزایش تعداد بیماران و میزان مراجعه به مراکز درمانی به طور ناگهانی وجود دارد و از همین رو مردم باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و در نظر داشته باشند که عادی انگاری کرونا، خسارت جبران ناپذیری برای سلامت جامعه و عزیزانمان به دنبال خواهد داشت.

کرونای جهش یافته یا همان گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز گذشته شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد

ماه پیش دانشمندان در انگلیس گزارش دادند که این گونه در قیاس با سایر گونه‌های ویروس کرونا، با خطر مرگ هم ارتباط بیشتری دارد. گونه انگلیسی کرونا تا کنون در بسیاری از کشورهای جهان شناسایی شده است.

در آفریقای جنوبی گونه متفاوتی کشف شده که ب. ۱.۱۳۵ نام‌گذاری شده‌ است. این گونه اولین بار اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده شد که به شباهت‌هایی را به ویروس انگلیسی دارد.

گونه برزیلی هم که پی. ۱ نامگذاری شده اولین بار در جریان تست کرونا از مسافران برزیل در ژاپن شناسایی شد. این گونه از یک رشته جهش‌هایی برخوردار است که شناسایی آن توسط سامانه ایمنی بدن را دشوار می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج