18 رشته قنات آسیب‌دیده از سیل فنوج سیستان و بلوچستان مرمت شد


18 رشته قنات آسیب‌دیده از سیل فنوج سیستان و بلوچستان مرمت شد

زاهدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: 18 رشته قنات آسیب‌دیده از سیل سال گذشته این شهرستان با اعتبار 42 میلیارد و 890 میلیون ریال مرمت و بازسازی شدند.

عیسی قاضی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه با مرمت این قنوات شاهد احیا دوباره ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی فنوج بوده‌ایم اظهارداشت: در سیل سال گذشته ۸۵ رشته قنات بین ۴۰ تا۸۰ درصد آسیب دیدند که هم‌اینک ۱۸ رشته قنات مرمت و بقیه در دست بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه قنوات میراث ماندگار مردم سیستان بلوچستان هستند افزود: قنوات بر، شیب، قلندار مسکوتان، کوشک‌ فنوج و قنات شهر فنوج از مهمترین و پُرآب‌ترین قنوات این شهرستان است که قدمتی چند هزار ساله دارند.

به گزارش ایرنا قنات یا کاریز راه‌آب یا کانالی است که در زیر زمین حفر شده تا آب را از مناطق پر آب برای رسیدن به سطح زمین به جریان اندازد، این جوی یا کانال در عمق زمین با ارتباط رشته‌چاه‌هایی است که از مادر چاه سرچشمه می‌گیرد به سمت مظهر قنات جایی که آب از زیرزمین به سطح هدایت می‌شود کشیده شده است.

فنوج با گستره هفت هزار و ۷۳۲ کیلومتر و جمعیت ۵۲ هزار نفری که ۷۸ درصد آن را روستاییان تشکیل می‌دهند در ۴۵۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


من میترسم