نگاهی به بازار کالاهای اساسی در قزوین از زاویه دید مسئولان و مردم


نگاهی به بازار کالاهای اساسی در قزوین از زاویه دید مسئولان و مردم

بازار کالاهای اساسی در پی عدم برنامه‌ریزی درست آشفته است و مردم در روزهای پایانی سال سردرگم هستند؛ صف‌های طولانی گاه و بیگاه در فروشگاه‌ها، افزایش روزانه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم مواردی است که در بازار مشاهده می‌شود؛ گویا قرار نیست در روزهایی که کرونا در کشور جولان می‌دهد بساط صف‌های روغن، مرغ و تخم‌مرغ جمع شود.

در آبان ماه ۹۹ در قزوین شاهد ایجاد صف‌های طولانی برای خرید روغن در بازار بودیم و به گفته مسئولین، مردم چندین برابر نیاز خود روغن تهیه کردند؛ اکنون پس از چندماه در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای تنها یک بطری ۳ لیتری و یا اینکه۲ تا سه بطری روغن‌های ۹۰۰ گرمی به مشتریان فروخته می‌شود.

مجید برزگر، معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: برای بهمن‌ماه ۲۳۹ تُن روغن از یک شرکت صنایع غذایی و ۲۳۶ تُن روغن نیز از یک شرکت دیگر خریداری و توزیع شد. برای اسفندماه نیز از دو شرکت مختلف در مجموع ۱۰۰۰ تُن روغن خریداری شده و اکنون در حال توزیع است.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین با بیان اینکه سهمیه روغن خانوار و صنوف ۲۶۰ تُن نیز از محل بنکداران تأمین و در بهمن ماه توزیع شده است، خاطرنشان می‌کند: برای اسفندماه نیز ۳۶۹ تُن روغن صنوف در نظر گرفته شده که شرکت تولیدکننده موظف شده محصول مورد نظر را به مباشر معرفی شده تحویل دهد تا در بین قنادی‌ها، رستوران‌ها و فست‌فودها توزیع کند.

وی در خصوص شکر ادامه می‌دهد: ۴۰۶ تُن شکر خانوار سهمیه بهمن، توسط چهار واحد بسته‌بندی در حال توزیع است و در اسفند نیز ۲۵۰ تُن دیگر توزیع خواهد شد؛ قیمت هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی ۸۷۰۰ تومان و قیمت شکر ۱۸۰۰ گرم نیز ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است،همچنین ۱۷۰ تُن قند خانوار با قیمت ۱۰ هزار تومانی برای مصرف‌کننده در حال توزیع است.

برزگر در خصوص قیمت برنج وارداتی بیان می‌کند: ۵۰۰ تُن برنج هندی با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان در حال توزیع است و تا چند روز آینده نیز ۵۰۰ تُن برنج تایلندی با قیمت ۱۲۵۰۰ تومان توزیع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بازار مرغ در سال ۹۹ فراز و فرودهای بسیاری را داشته و تولیدکننده و مصرف‌کننده از وضعیت این بازار ناراضی هستند و در عین حال که مسئولین قیمت دولتی مرغ را اعلام کردند ولی هفته گذشته شاهد کمبود مرغ در بازار بودیم و در پایان مسئولین خروج و قاچاق مرغ را عامل اصلی کمبود آن در بازار دانستند در حالی که نوسان قیمت در این بازار مردم را خسته کرده است.

برزگر در ادامه در خصوص مرغ اعلام می‌کند: در حال حاضر در سراسر استان قیمت مرغ ۲۳۵۰۰ تومان بوده و این قیمت نرخ مصوب ستاد تُنظیم بازار استان است و روزانه ۵۰ تا ۷۰ تُن مرغ در استان توزیع می‌شود که این رقم در روزهای پایانی هفته به ۱۱۰ تُن می‌رسد.

تشکیل ۱۵ پرونده تخلف برای مرغداران

وی با اشاره به اینکه از گیلان، زنجان و همدان مرغ وارد استان می‌شود، اضافه می‌کند: وظیفه تأمین مرغ با واحدهای تولیدی است و جهاد کشاورزی نیز ۱۰۰درصد نهاد را تأمین می‌کند بنابراین تولیدکنندگان موظف هستُند مرغ کشتارگاه‌ها را تأمین کنند، تا هفته گذشته ۱۵ پرونده تخلف واحدهای پروتئینی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

حبوبات وارداتی علت افزایش قیمت حبوبات

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین در خصوص بازار حبوبات می‌گوید: حبوبات تولید داخل جوابگوی بازار نیست و حبوبات وارداتی نیز در بازار وجود دارد؛ علت افزایش قیمت حبوبات در ماه‌های اخیر به‌دلیل تغییر ارز وارداتی حبوبات از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی بوده و قیمت لپه تحت تأثیر حبوبات وارداتی قرار گرفته است اما در حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس مشکلی در تأمین و عرضه وجود ندارد.

وی عنوان می‌کند: افزایش تقاضای کاذب باعث کمبود کالا و افزایش قیمت شده است که نمونه آن را در خصوص افزایش تقاضا برای لپه طی یک سال اخیر مشاهده کردیم و این افزایش تقاضا در پی شیوع کرونا بود.

قاچاق دام، علت افزایش قیمت گوشت قرمز

برزگر اشاره می‌کند: در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز باید بگوییم که افزایش قیمت دام در کشورهای همسایه موجب شده عده‌ای سودجو دام‌ها را قاچاق کنند، این افراد دام‌های استان‌ها را با ۲۰۰۰ تومان قیمت بیشتر خریداری و قاچاق می‌کنند.

وی بیان می‌کند: از ابتدای سال تاکنون گوشت منجمد تنظیم بازار به‌صورت محدود عرضه شده و بیش از ۹ ماه است که توزیع گوشت منجمد تنظیم بازار نداشته‌ایم و این به سیاست‌های کلی کشور بازمی‌گردد.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین با بیان اینکه علت افزایش قیمت گوشت قرمز به قاچاق دام و افزایش قیمت نهاده‌های دامی بازمی‌گردد، تشریح می‌کند: در حال حاضر گوشت مخلوط گوساله هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود و هیچ محدودیتی برای عرضه نداریم علت افزایش قیمت گوشت منجمد تغییر ارز اختصاص یافته به آن از ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی بوده است به همین جهت قیمت گوشت منجمد وارداتی گران‌تر از گوشت گرم است.

افزایش قیمت مواد اولیه شرکت‌های شوینده دلیل افزایش قیمت نهایی محصول

وی در خصوص افزایش قیمت شوینده در ماه‌های اخیر توضیح می‌دهد: طی یکی دو ماه اخیر باید بگوییم که قیمت مواد اولیه شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده افزایش پیدا کرده و این امر موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شوینده شده است؛ البته باید بگویم که تولیدکنندگان شوینده در کشور انجمنی دارند که قیمت محصول خود را به سازمان حمایت اعلام می‌کنند و در صورت موافقت سازمان حمایت اعمال قیمت انجام می‌شود.

برزگر در خصوص توزیع میوه تنظیم بازار شب عید اعلام می‌کند: ۸۰۰ تُن پرتقال و ۴۰۰ تُن سیب برای این منظور در نظر گرفته شده است که پرتقال با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و سیب نیز ۸۸۶۰ تومان خریداری شده‌ است که هزینه حمل و نگهداری میوه‌ها در سردخانه محاسبه شده و در روزهای پایانی سال قیمت نهایی اعلام و توزیع خواهد شد.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین متذکر می‌شود: به‌دلیل شیوع کرونا امسال نمایشگاه بهاره برگزار نخواهد شد و اصناف فروش فوق‌العاده خواهند داشت و نظارت‌ها نیز از آخر بهمن ماه آغاز شده و تا نوروز ادامه خواهد داشت.

در قلب بازار چه خبر است؟

به گزارش ایسنا، پس از این شنیدن مطالب این مسئول سری به بازار می‌زنیم تا از کف بازار گزارش دهیم؛ بانویی که در حال خرید در یک واحد خشکبار است، می‌گوید: از ماه پیش تاکنون لپه ۱۰ هزار تومان گران‌تر شده و الان یک کیلو لپه را ۳۸ هزار تومان خریدم، عدس ۲۵ هزار تومانی به ۳۶ هزار تومان و لوبیا از ۳۰ هزار تومان به ۳۸ هزار تومان رسیده است. نخود آبگوشتی ۲۰ هزار تومانی را هم ۲۹ هزار تومان خریدم. سال گذشته با ۵۰ هزار تومان حبوبات موردنیازم را می‌خریدم ولی اکنون با ۱۵۰ هزار تومان هم نمی‌توانم کامل خرید کنم.

فروشنده مغازه هم می‌گوید: بر اساس شنیده‌های ما حبوبات برای ماه رمضان گران‌تر از این مقدار هم خواهد شد، قدرت خرید اصناف هم کاهش پیدا کرده است برای مثال الان باید لوبیا را ۳۸ هزار تومان خریداری کنم حالا با در نظر گرفتن سود، هر کیلو لوبیا را چند هزار تومان باید به مشتری بفروشم، قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است و فروشنده هم راضی به این موضوع نیست.

قفسه‌ مغازه‌ها خالی است...

وی در ادامه در خصوص قیمت برنج تشریح می‌کند: برنج طی ۶ ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته است برای مثال در شهریور هر کیلوگرم برنج ایرانی به طور متوسط ۲۵ هزار تومان قیمت داشت ولی اکنون هر کیلوگرم برنج ایرانی به‌طور میانگین ۳۲ هزار تومان است و با توجه به نوع برنج، قیمت‌ها بالاتر یا پایین‌تر از این مقدار است. تا پیش از این مشتریان اغلب ۱۰ کیلو برنج خرید می‌کردند ولی با این افزایش قیمت حتی فروش یک کیلویی هم داشتیم.

صاحب یک سوپرمارکت نیز می‌گوید: قبلاً از هر حبوبات ۳۰ کیلو برای مغازه خرید می‌کردم ولی الان قدرت خرید ما هم مانند مردم کاهش پیدا کرده است؛ الان مشتریان حبوبات را به‌صورت نیم کیلویی و حتی کمتر از آن تهیه می‌کنند.

وی به قفسه‌های خالی مغازه اشاره و اضافه می‌کند: شوینده‌ها هم به‌شدت افزایش قیمت داشته ولی ما هنوز به قیمت خرید گذشته به مردم می‌فروشیم؛ محصولات سلولزی هم افزایش قیمت زیادی داشته است و به‌عنوان مغازه‌دار دیگر توان خرید برای مغازه کوچکم ندارم.

به گزارش ایسنا، در آستانه نوروز ۱۴۰۰ هستیم و پس از آن ماه مبارک رمضان را در پیش خواهیم داشت بهتر است مسئولین برای بازار و عرضه کالاهای اساسی و قیمت آن فکری اساسی کنند چون مردم به‌شدت در تنگنای اقتصادی و معیشتی قرار دارند و عدم مدیریت و برنامه‌ریزی بر مشکلات آنان به ویژه قشر کم درآمد دامن می‌زند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی