نماینده گرگان: با کشت برنج در داخل می‌توان جلوی واردات برنج بی‌کیفیت را گرفت


نماینده گرگان: با کشت برنج در داخل می‌توان جلوی واردات برنج بی‌کیفیت را گرفت

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس گفت: با لغو شدن مصوبه ممنوعیت کشت برنج و افزایش تولید برنج در کشور می‌توان جلوی واردات برنج بی‌کیفیت را گرفت.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برخی از مردم منطقه گلستان از بیش از یک قرن قبل اقدام به کشت برنج می‌کنند و برای این کار از آب‌های چشمه‌سارها و رودخانه‌ها استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: هیئت دولت از سال ۱۳۹۷ کشت برنج در تمامی استان‌های کشور به‌جز گیلان و مازندران را ممنوع کرد و از آن زمان به بعد کسانی که خارج از این دو استان اقدام به کشت برنج می‌کنند، توسط وزارت نیرو جریمه می‌شوند.

سنگدوینی با اشاره به اینکه ممنوعیت کشت برنج بسیاری از جوانان روستایی را بیکار کرد، افزود: برنج یکی از محصولات کشاورزی درآمدزا است؛ وقتی مردم بتوانند در همان روستا درآمدزایی خوبی داشته باشند، به سمت شهر مهاجرت نمی‌کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا خاطرنشان کرد: با ممنوعیت کشت برنج در گلستان، مردم به سمت کشت محصولات دیگر نظیر چغندر قند، گوجه‌فرنگی و ذرت روی آوردند که این محصولات نیز آب زیادی مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای مصوبه هیئت دولت، وزارت صمت و جهاد کشاورزی موظف شدند جایگزین کشت برنج را برای کشاورزان با مصرف آب کمتر تعیین کنند اما طی این مدت اقدام مؤثری از سوی این دو وزارت خانه انجام نشد.

سنگدوینی با اشاره به اینکه کشت برنج در گلستان غالباً در زمین‌های خرد انجام می‌شود، گفت: مردم با کشت این محصول نیاز خودشان در طول سال به برنج را تأمین و در کنار آن بخشی از نیاز مالی شان را برطرف می‌کردند.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه در لایحه بودجه امسال به دنبال لغو مصوبه هیئت دولت رفتیم، گفت: بعد از تصویب اعضای کمیسیون تلفیق، این مصوبه در صحن علنی مجلس با وجود مخالفت نمایندگان دو استان شمالی که مجوز کشت برنج را دارند، رأی آورد و مصوبه هیئت دولت لغو شد.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه جدید، از سال ۱۴۰۰ مدیریت کشت برنج در استان‌ها به تصمیم کارگروه شورای آب هر استان موکول شده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با اشاره به خوشحالی مردم از تصویب این مصوبه، گفت: قطعاً با این مصوبه بخشی از مشکلات بیکاری و نیاز جامعه به مصرف برنج‌های باکیفیت برطرف خواهد شد.

سنگدوینی گفت: از وزارت جهاد کشاورزی انتظار داشتیم برنجی را برای کشت به کشاورزان معرفی کند که مصرف آب کمتری دارد اما این کار انجام نشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن