گام‌های دولت برای بهبود معیشت مردم کهگیلویه و بویراحمد


گام‌های دولت برای بهبود معیشت مردم کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا - دولت تدبیر و امید در سال های اخیر با تلاش برای کاهش نرخ بیکاری،بهبود وضعیت معیشتی مردم در دوران انتشار ویروس کرونا و حمایت از خسارت‌دیدگان ناشی از زلزله 5.6 ریشتری شهرستان دنا، خدمات اثرگذاری با هدف بهبود وضعیت اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد انجام داده است.

به گزارش ایرنا، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از محل اعتبارات روستایی و عشایر، طرح های یارانه دستمزد و کارورزی از راهبردهای مهم رونق اشتغال و تولید در کهگیلویه و بویراحمد بوده است تا جایی که نرخ بیکاری در این استان با هفت درصد کاهش تک رقمی شد.

استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه وبویراحمد رتبه پنجم پرداخت تسهیلات روستایی و عشایر در میان استان های سراسر کشور در سال ۱۳۹۷ را کسب کرد و مسئولان استان توانستند با پرداخت این تسهیلات به سرمایه گذاران واحدهای تولیدی و خدماتی زیادی را راه اندازی کنند.

پرداخت تسهیلات اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از بهمن ماه سال ۱۳۹۶ تاکنون سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به جوانان جویای کار ساکن در مناطق عشایری و خانوارهای کم درآمد در این استان پرداخت شده است.

پروانه نیک مرام تصریح کرد: این اعتبارات به بخش های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت ،صنایع دستی و گردشگری پرداخت شده است.این تسهیلات با میانگین نرخ سود ۶ درصد ، دوره تنفس حداکثر یک سال و دوره بازپرداخت حداکثر ۶ سال تعیین و مجموع دوره تامین مالی تسهیلات سرمایه در گردش حداکثر ۱۸ ماه تعیین شده است.

وی اضافه کرد:طرح یارانه دستمزد دیگر راهبرد حوزه اشتغال کهگیلویه و بویراحمد است که نقش قابل توجهی برای رونق اشتغال در استان داشته و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کم برخوردار از مهمترین اهداف اجرای این طرح بوده است.

وی تصریح کرد: کارفرمایان با جذب افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر از آن (بین ۲۰ تا ۳۵ سال) از طرح پرداخت یارانه دستمزد بهره مند می شوند که براساس آن ۴۰ درصد از حداقل دستمزد استخدام شده به مدت ۱۲ ماه توسط اداره تعاون پرداخت خواهد شد.

نیک مرام ابراز داشت: با اجرای این طرح ها برای نخستین بار نرخ بیکاری استان در تابستان سال۱۳۹۸ به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت.

پیامدهای انتشار ویروس کرونا

انتشار ویروس کرونا روندهای موجود برای کمک به رونق تولید و معیشت مردم را تغییر داد و دولت ناچار شد راهبردهای جدیدی را برای مرهم نهادن بر زخم های این روزگار سخت پیش بینی کند.

زخم های انتشار ویروس کرونا مردم این خطه را به شدت تحت تاثیر قرار داد به طوری که افزون بر جان باختن بیش از ۴۵۴ نفر هشت هزار و ۵۰۰ نفر از کار بیکار شدند.

سرنوشت غم انگیز سرمایه گذارانی که پس از سال ها تلاش بی وقفه و به ثمر نشستن طرح هایشان کسب و کارشان غیرفعال شد و روزگار چنان بر آنان فشار آورد که حتی پول خدمات آب و برق را نداشتند دولت را بر آن داشت تا با پرداخت بیمه بیکاری و تسهیلات بانکی کرونایی گوشه ای از دردهای آنان را کاهش دهد.

پیش بینی تسهیلات کرونایی، پرداخت بیمه بیکاری و نظارت های دقیق تر از حداقل برنامه های دولت برای کمک به شهروندان کهگیلویه و بویراحمد در روزگار کرونایی بوده است.

با این خدمات برخی از تولید کننگان با تغییر نوع محصولات و تولید کالاهای مورد نیاز دوران همه گیری کرونا ضمن رفع نیازهای مصرف کنندگان زمینه ادامه تولید و اشتغال را فراهم کردند.

حمایت برای جبران خسارت های کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت را یکی از اثربخش ترین اقدام های دولت در روزگار کرونایی می داند و می گوید: این تسهیلات برای کمک به چرخه فعالیت واحدهای تولیدی پیش بینی شده است.

پروانه نیک مرام اظهار داشت: به ازای هر نیروی کار در واحدهای تولیدی فعال ۱۶۰ میلیون ریال و به ازای هر کارگر واحدهای تولیدی راکد شده در دوران انتشار ویروس کرونا ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

او مبلغ تسهیلات پرداخت شده به واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد را ۳۲۰ میلیارد ریال ذکر کرد. این تسهیلات به فعالان شاغل در۱۴ رسته شغلی از جمله مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز گردشگری، حمل و نقل عمومی، تولید و توزیع پوشاک، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و آموزشگاه های رانندگی پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت بیمه بیکاری را از دیگر خدمات دولت در روزگار سخت کرونایی عنوان کرد.

نیک مرام با اشاره به اینکه هشت هزار نفر بر اثر انتشار ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بیکار شدند اضافه کرد: هفت هزار نفر از این تعداد مشمول بیمه بیکاری شدند.

وی نظارت های دقیق تر را از دیگر برنامه های مسئولان برای سرپا ماندن واحدهای تولیدی ذکر کرد و توضیح داد: افزایش ۶درصدی تعداد بازدیدها از واحدهای تولیدی و کاهش ۸۳ در صدی فوت های ناشی از حوادث کار گواهی بر موفقیت این راهبرد بوده است.

زلزله سی سخت

در حالی که آثار اقتصادی ویروس کرونا همچنان به قوت خود باقی است، زلزله ۵/۶ ریشتری بر معیشت حداقل سه هزار و ۵۰۰ خانوار شهرستان دنا اثر گذاشت و زندگی بر را بر مردمان این دیار سخت تر کرد .دولت آستین همت را برای کاهش مشکلات معیشتی ساکنان دامنه های دنا بالا زد.

توزیع اقلام اولیه مورد نیاز،افزایش مستمری مددجویان زیرپوشش نهادهای حمایتی از جمله برنامه های دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم زلزله زده شهرستان دنا بوده است.

خدمات حمایتی برای زلزله زدگان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال اقلام شامل چادر، وسایل گرمایشی،پتو و مواد غذایی از سوی شرکت های زیرمجموعه وزارت کار از خدمات انجام گرفته در شهرستان دنا پس از زلزله اخیر بوده است.

نیک مرام اضافه کرد: همچنین ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال کمک معبشتی به حساب مددجویان زیرپوشش بهزیستی خسارت دیده از زلزله شهرستان دنا واریز شده است.

به گفته وی همچنین وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی با اعزام سه تیم در قالب طبخ غذا، تعمیرات تاسیساتی و پزشکان گام های بلندی برای کمک به مردم زلزله زده شهرستان دنا برداشته است.

او می گوید: تیم طبخ روزانه سه هزار پرس غذا در مدت زمان ۲ هفته برای مردم زلزله زده شهرستان دنا طبخ و توزیع می کردند.

مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: بیمه بیکاری به صاحبان کارگاه ها و واحدهای تولیدی آسیب دیده در زلزله شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا پرداخت می شود.

عباس نورمحمدی اظهار داشت: پرداخت بیمه بیکاری به صاحبان کارگاه ها و واحدهای تولیدی آسیب دیده در زلزله شهر سی سخت تا زمان راه اندازی و فعالیت مجدد آنان ادامه دارد.

وی افزود: به منظور پرداخت بیمه بیکاری به صاحبان کارگاه ها و واحدهای تولیدی آسیب دیده در زلزله شهر سی سخت هیچ نیازی به مراجعه حضوری آنان به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان یا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دنا نیست.

مدیرکل تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این افراد نیازی به انتظار کشیدن برای صدور رأی برقراری و پرداخت بیمه بیکاری نیز نخواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت